  • 1. Data: 2005-09-12 22:01:59
    Temat: weksel z poreczeniem powtórnie wykorzystany
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam taki problem, czy weksel in blanco wystawiony z poręczeniem można
    wykorzystać na zabezpieczenie nowej pożyczki.
    Kowalski pożycza od Malinowskiego, wystawia mu weksel in blanco z
    poręczeniem żony.
    Następnie spłaca tę pożyczke pieniędzmi od Wiśniewskiego, któremu zostawia
    jako zabezpieczenie weksel ,otrzymany z powrotem od Malinowskiego.
    Wierzycielem Kowalskiego jest teraz Wiśniewski.
    Pytanie jest jednak takie czy żona Kowalskiego może twierdzić , że to juz
    nowa pożyczka ,w której ona nie jest już poreczycielką, bo stara została
    spłacona i nie odpowiada już za dług męża, czy też Wiśniewski nabył po
    prostu dług razem z wekslem i poręczenie nadal jest ważnne?
    Pozdrawiam
    mareK

  • 2. Data: 2005-09-12 22:40:56
    Temat: Re: weksel z poreczeniem powtórnie wykorzystany
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    mareK napisał(a):
> [...]
    > spłacona i nie odpowiada już za dług męża, czy też Wiśniewski nabył po
    > prostu dług razem z wekslem i poręczenie nadal jest ważnne?

    Jeśli do weksla nie została sporządzona umowa wekslowa ani nie zostały
    na nim zawarte zastrzeżenia dotyczące przeniesienia praw z weksla (czyli
    jeśli to był taki najzwyklejszy weksel in blanco) to jest oczywiście ważny.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 3. Data: 2005-09-12 22:41:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mareK napisał(a):
> [...]
    > spłacona i nie odpowiada już za dług męża, czy też Wiśniewski nabył po
    > prostu dług razem z wekslem i poręczenie nadal jest ważnne?

    Poręczyciel na wekslu poręcza za weksel, a nie za inny stosunek
    pozawekslowy. Dopóki weksel będzie ważny, poręczyciele nie mogą się
    zwolnić z odpowiedzialności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz