  • 11. Data: 2008-07-11 21:30:35
    Temat: Re: weksel in blanco - przedstawienie do wykupu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    m...@g...com pisze:

    > Wszak Wierzyciel w momencie zaspokojenia roszczenia powinien oddac
    > Dluznikowi ow weksel bedacy zabezpieczeniem?

    Powinien oddać, albo zniszczyć, albo cokolwiek innego. Prawo tego nie
    reguluje, to są warunki do ustalenia między stronami.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 12. Data: 2008-07-11 21:31:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    m...@g...com pisze:

    > No gdyby Dluznik wiedzial co jest w deklaracji wekslowej (nie wie czy
    > takowa w ogole podpisywal) to mialby na pewno bardziej precyzyjna
    > wiedze na temat swojej sytuacji.

    W takim razie czarno widzę możliwość obrony: wierzyciel wypełni weksel
    i wniesie sprawę do sądu. Dłużnik nie będzie miał dowodu, że weksel był
    wekslem in blanco zabezpieczającym umowę, która już się przedawniła...

  • 13. Data: 2008-07-11 21:38:54
    Od: m...@g...com

    On 11 Lip, 23:31, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >   W takim razie czarno widzę możliwość obrony: wierzyciel wypełni weksel
    > i wniesie sprawę do sądu. Dłużnik nie będzie miał dowodu, że weksel był
    > wekslem in blanco zabezpieczającym umowę, która już się przedawniła...

    Kluczowe tutaj byloby uzyskanie informacji o wekslu i deklaracji
    wekslowej, tylko czy jest na to jakis sposob?

  • 14. Data: 2008-07-11 21:41:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    m...@g...com pisze:

    > Kluczowe tutaj byloby uzyskanie informacji o wekslu i deklaracji
    > wekslowej, tylko czy jest na to jakis sposob?

    Pomijając rozbój - nie zmusisz do tego wierzyciela. Zawsze może
    twierdzić, że umowy nie było, on już ma wypełniony weksel (albo wypełni
    sobie tak jak mu dłużnik pozwolił, czyli dowolnie) i nic mu nie zrobisz.

    To zadaniem dłużnika jest mieć w ręku dowody świadczące o sposobie
    wypełnienia weksla. Podpisywanie "deklaracji wekslowych" po to, aby miał
    je wierzyciel to jakieś totalne nieporozumienie. Wierzycielowi wystarczy
    sam weksel.

  • 15. Data: 2008-07-11 21:56:51
    Od: m...@g...com

    On 11 Lip, 23:41, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > wypełnienia weksla. Podpisywanie "deklaracji wekslowych" po to, aby miał
    > je wierzyciel to jakieś totalne nieporozumienie. Wierzycielowi wystarczy

    Co racja to racja. Jeszcze raz dziekuje za rzeczowa dyskusje.

  • 16. Data: 2008-07-11 21:58:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    m...@g...com pisze:

    > Co racja to racja. Jeszcze raz dziekuje za rzeczowa dyskusje.

    A ja dziękuję za poruszenie mojego ulubionego tematu ;) Dobranoc.

  • 17. Data: 2008-07-11 22:06:51
    Od: Arek <a...@e...net>

    Uz.ytkownik m...@g...com napisa?:
    > Witam.
    > Jaki moze byc teoretycznie powod odmowy przedstawienia dluznikowi
    > weksla do wykupu, bedacego zabezpieczeniem umowy kredytowej ktora
    > wygasla w 2001 roku? Dluznik zwrocil sie do Wierzyciela o
    > przedstawienie weksla - i spotkal sie z odmowa.

    Bo go juz. nie ma.
    Albo zgubi? albo komus' przekaza?.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 18. Data: 2008-07-11 22:18:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jul 2008, Liwiusz wrote:

    > Naprawdę? Znalazła się firma, która chciała przyjąć taki weksel? Jestem pod
    > wrażeniem ;)

    Sir, jak wiesz nawet polskiej poczcie nie odpuściłem... sądzisz że
    odpuściłbym kontrahentowi? :P :D
    Odnoszę czasem wrażenie, że po pierwszym kontakcie prawnicy firm
    domagajacych się zabezpieczenia do umowy szybko doszkalają się
    z weksli ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-07-11 22:35:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie hoduje. Odsetki należą się od momentu, kiedy dłużnik pozostaje w zwłoce.

    Ekhm...
    Art.5 Prawa Wekslowego: "Odsetki biegnš od daty wystawienia wekslu,
    jeżeli nie wskazano innej daty".
    Jeśli deklaracja wekslowa pozwala na wypełnienie wekslu[1] z datą
    12.I.2002 i wstawienie daty płatności 24.VII.2024 to mamy ciekawy
    temat do dyskusji.

    > Jeśli weksel nie został przedstawiony do zapłaty, to dłużnik nie pozostaje
    > w zwłoce

    Ale ja nawet "default" w prawie wekslowym widzę jak wyżej - że liczy
    się od dnia wystawienia wekslu[1], nawet nie trzeba kombinować
    z zapisami w deklaracji!

    > zobowiązanie wynika z umowy kredytowej, jak sądzę, i to jest podstawa do
    > żądania zapłaty i odsetek.

    IMVHO - piszesz o tym, że sama kwota na wekslu obejmie *już* kwotę
    kredytu plus odsetki, tak?
    Zgoda. Tak może być.

    Ale mi wychodzi, że nieprawdą jest jakoby... znaczy że RÓWNIEŻ można
    "wymusić" odsetki na wekslu, wpisując odległe daty wystawienia
    i płatności!
    Coś stoi na przeszkodzie (oczywiście poza rozsądną deklaracją wekslową)?

    > Co ważne: weksel in blanco staje się zobowiązaniem w momencie jego
    > wypełnienia.

    No i udowodnij teraz że nie wypełnił go sześć lat temu...
    (zakładając, że miał choć ślad podstaw do tego wypełnienia oczywiście).

    [1] Tak dla przekory, skoro mamy trzymać się terminów prawnych, to
    zastosowałem "nadal obowiązującą" odmianę weksel/wekslu/wekslu a nie
    weksel/weksla/wekslu :D

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2008-07-11 23:34:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Ekhm...
    > Art.5 Prawa Wekslowego: "Odsetki biegnš od daty wystawienia wekslu,
    > jeżeli nie wskazano innej daty".

    Czytaj artykuł od początku: dotyczy to weksla płatnego za okazaniem.
    No i wysokość odsetek musi być wskazana na wekslu.

    Jeśli weksel ma datę płatności, to odsetki są liczone od dnia
    przedstawienia do zapłaty. I odsetki są ustawowe za zwłokę.

    > Jeśli deklaracja wekslowa pozwala na wypełnienie wekslu[1] z datą
    > 12.I.2002 i wstawienie daty płatności 24.VII.2024 to mamy ciekawy
    > temat do dyskusji.

    To wtedy odsetki liczymy od dnia płatności - 24 VII 2024, jeśli wtedy
    weksel będzie przedstawiony do zapłaty.

    > Ale ja nawet "default" w prawie wekslowym widzę jak wyżej - że liczy
    > się od dnia wystawienia wekslu[1], nawet nie trzeba kombinować
    > z zapisami w deklaracji!

    Jak już wspomniałem: cytowany przez Cię artykuł dotyczy specyficznego
    weksla "płatnego za okazaniem" lub "płatnego w pewien czas po okazaniu".
    Bynajmniej nie dotyczy weksli w których wystawca zobowiązuje się, że
    "zapłacę 17 . XII . 2010r.".

> [...]
    >
    > Ale mi wychodzi, że nieprawdą jest jakoby... znaczy że RÓWNIEŻ można
    > "wymusić" odsetki na wekslu, wpisując odległe daty wystawienia

    Już chyba rozumiesz, że nie tędy droga? ;) Wymusić odsetki można co
    najwyżej "wliczając" je w sumę wekslową i wpisując taką zawyżoną sumę do
    weksla.

    > Coś stoi na przeszkodzie (oczywiście poza rozsądną deklaracją wekslową)?

    > No i udowodnij teraz że nie wypełnił go sześć lat temu...
    > (zakładając, że miał choć ślad podstaw do tego wypełnienia oczywiście).

    Powinienem dodać "w momencie wypełnienia i przedstawienia do zapłaty".
    Jeśli wypełnił 6 lat temu (w domyśle: podał datę sprzed 6 lat), to i
    tak odsetki liczy się od dnia przedstawienia do zapłaty, ponieważ nie
    jest to weksel płatny za okazaniem.

    > [1] Tak dla przekory, skoro mamy trzymać się terminów prawnych, to
    > zastosowałem "nadal obowiązującą" odmianę weksel/wekslu/wekslu a nie
    > weksel/weksla/wekslu :D

    Bardzo miłe ;)