  • 31. Data: 2008-09-11 06:43:08
    Temat: Re: weksel "in blanco"
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Artur M. Piwko pisze:
    > In the darkest hour on Wed, 10 Sep 2008 22:56:32 +0200,
    > Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> screamed:
    > [...]
    >>

    > Czemu w takim razie na wekslach nie ma numerów seryjnych, które możnaby
    > wpisać w umowie? Czy nie rozwiązałoby to sprawy z niejednoznacznością
    > przypisania jej do weksla?

    Dlaczego nie ma numerów seryjnych? Ponieważ wystawca weksla ich nie
    umieszcza. Weksel to tekst, który może być umieszczony na dowolnej
    kartce papieru. Nie ma przeszkód, aby wystawca umieszczał numery seryjne.

    Równie dobrze mógłbyś się spytać, dlaczego na umowach o pracę nie ma
    numerów seryjnych. A skąd miałyby być, skoro strony ich nie umieszczają?

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 32. Data: 2008-09-11 07:31:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2008, Liwiusz wrote:

    > Chodzi o to, że weksel in blanco w Polsce oznacza zazwyczaj

    Wiesz, zazwyczaj kierowcy w .pl nie przestrzegają ograniczeń
    prędkości. Nie stanowi to jednak podstawy to twierdzenia że
    jazda samochodem oznacza a priori przekraczanie prędkości :]

    > A skoro tak, to nawet jakbyś sporządził do tego weksla dobrą umowę, to nie
    > udowodnisz potem, że umowa ta dotyczy tego właśnie weksla po uzupełnieniu.

    Co prawda to prawda, tyle że powyższe nie dotyczy weksla in blanco
    w ogóle a jedynie pewną jego formę ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2008-09-11 08:08:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Na pewno na miejscu Twojej żony taki blankiet in blanco opatrzył bym klauzulą
    > "nie na zlecenie".

    Przejrzałem wątek i nie znalazłem wzmianki do czegoś, co pewnie miał
    na myśli niejaki "lusiek" w blogu Arka:
    http://www.arnoldbuzdygan.com/wydarzenia/?p=22
    ...najwyraźniej mylący weksel in blanco z wekslem kaucyjnym.

    Zastrzegając przezornie że sam zapis "kaucyjny" (lub "gwarancyjny"
    lub tp) nie jest również nic wart bez całego stosu innych ograniczeń
    o których pisał Liwiusz, warto wspomnieć że nie zawadzi podanie
    (na wekslu) wszystkich ograniczeń które MOŻNA zapodać.
    Skoro można na wekslu zapisać informację że stanowi on poręczenie, to
    IMO (jeśli faktycznie jest on poręczeniem) zdecydowanie należy to zrobić.

    Zmniejsza to pole ew. oszusta do wysuwania twierdzeń że "nie wiedział"
    (na przykład tego, że weksel zabezpiecze KONKRETNĄ transakcję, która
    ma KONKRETNĄ wartość).
    W przykładach:
    http://weksel.pl/przyklady-weksli.html
    ...ten zapisek IMO jest nie tylko w celach ozdobnych :)

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2008-09-11 08:09:53
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Thu, 11 Sep 2008 08:43:08 +0200,
> [...]
    > umieszcza. Weksel to tekst, który może być umieszczony na dowolnej
    > kartce papieru. Nie ma przeszkód, aby wystawca umieszczał numery seryjne.

    W porządku. Zasugerowałem się tymi blankietami z linku.

    > Równie dobrze mógłbyś się spytać, dlaczego na umowach o pracę nie ma
    > numerów seryjnych. A skąd miałyby być, skoro strony ich nie umieszczają?

    A jeśli został by umieszczony na wekslu oraz w umowie? Czy ograniczyłoby
    to wtedy niejednoznaczności?

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:220B ]
    [ 10:08:27 user up 11827 days, 22:03, 1 user, load average: 0.98, 0.81, 0.80 ]

    Real programmers use: cat > ./program

  • 35. Data: 2008-09-11 11:31:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Artur M. Piwko pisze:

    > A jeśli został by umieszczony na wekslu oraz w umowie? Czy ograniczyłoby
    > to wtedy niejednoznaczności?

    Pozostaje problem jak osoba prywatna ma generować numery seryjne. Od
    "1"? A może, aby wyglądało poważniej - "8574726523445"?

    IMHO sama data wystawienia weksla jest już jego numerem seryjnym.
    Jeśli danego dnia wystawiamy kilka weksli, można je ponumerować.

    Sam numer seryjny niewiele może dać, jeśli nie będzie innych
    opisanych przeze mnie zabezpieczeń. Z drugiej strony, jeśli już one
    będą, to obecność numeru seryjnego nie jest już tak ważna.

  • 36. Data: 2008-09-11 11:43:08
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    A coś bliżej?
    JaC

    -----

  • 37. Data: 2008-09-11 11:50:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    666 pisze:
    > A coś bliżej?
    > JaC

    Załóżmy, że zaliczka ta wynosi 10 000zł i ma być zapłacona do 31
    grudnia 2008r.

    Warszawa, 11 września 2008r.
    Dnia 31 grudnia 2008r. zapłacimy za ten weksel na zlecenie Jana
    Kowalskiego sumę 10000zł. Płatny w Krakowie.

    Sprzedawca kwituje, że zaliczkę otrzymał. 31 grudnia, tudzież 2-3
    stycznia zgłasza się po wykup weksla. Jeśli zapłaty nie otrzyma,
    uruchomi weksel (analogicznie jakby chciał to zrobić z weksla in blanco).

  • 38. Data: 2008-09-11 12:32:49
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    He, he, ciekawe czy ten sam co moje pogubił ;-)
    JaC

    -----

    > Jeden weksel zgubił bank, w którym kiedyś miałem kredyt i jak relikwię trzymam
    pismo o tym od nich

  • 39. Data: 2008-09-11 12:37:28
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Na wpisanie, że "zaliczkę/zadatek otrzymał" to sprzedawca nie pójdzie.
    Ewentualnie może na "weksel na kwotę 10000 zł stanowiący [zabezpieczenie wykonania
    umowy sprzedazy]" czy jakoś podobnie.
    Swoją droga co możan zrobić (jak "uruchomić"?) taki weksel podpisany przez małżonków?
    Załóżmy, że tylko jedno z dwojga małżonków pracuje (i nie wiadomo ani gdzie ani na
    jaką umowę), drugie opiekuje się w domu dwójką
    dzieci.
    JaC

    -----

  • 40. Data: 2008-09-11 12:44:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    666 pisze:
> [...]
    > Załóżmy, że tylko jedno z dwojga małżonków pracuje (i nie wiadomo ani gdzie ani na
    jaką umowę), drugie opiekuje się w domu dwójką

    Zdecyduj się, albo sprzedawca zgadza się na kredytowanie kupującego,
    wtedy można wystawić weksel taki jak napisałem, albo im nie ufa i czeka
    na gotówkę, wtedy nie ma potrzeby wystawiania weksli.

    Zwróć uwagę, że po zakupie mieszkania małżeństwo ma majątek z którego
    można prowadzić egzekucję.