  • 21. Data: 2008-09-10 21:34:23
    Temat: Re: weksel "in blanco"
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:ga9dte$os2$6@news.onet.pl...

    > Nie wiem, nie spotkałem się w literaturze (ani w praktyce) z tym
    > problemem. Można spróbować samemu weksel umorzyć, jak się trafi na
    > sędziego niezbyt obytego w pw. to może się uda, ale formalnie ta droga
    > jest zamknięta - umorzyć weksel może tylko ten, komu on zaginął, czyli
    > posiadacz, a nie wystawca.

    Ja już dwa razy w życiu.

    Jeden weksel zgubił bank, w którym kiedyś miałem kredyt i jak relikwię
    trzymam pismo o tym od nich - tyle że tam wpisałem nie na zlecenie i
    wpisałem bank jako remitenta, co zresztą wzbudziło drobne protesty, bo
    przecież nikt tak nie robi.

    Drugi zgubiła najprawdopodobniej CYFTA+, bo wiem, że im zginęła moja umowa,
    a tam w treści był weksel. Nie sądzę, by go akurat wycieli i zachowali
    gubiąc resztę.

    Osobiście bardziej obawiam się tego pierwszego, bo diabli wiedzą kto i
    kiedy z nim może wyskoczyć. Tyle, ze sprawa dotyczy banku, więc to daje
    jakieś zabezpieczenie.

  • 22. Data: 2008-09-10 22:01:12
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Pracodawca może utrzymywać, że były dwa weksle.
    [..]

    Co jak to nie pracodawca będzie na wekslu ;)

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 23. Data: 2008-09-10 22:13:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Arek pisze:

    > Możesz zdradzić jak to chcesz zrobić?

    Opis masz tutaj:

    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    W połowie strony masz przykład weksla in blanco, który jest wypełniony w
    sposób umożliwiający wystawcy obronę w przyszłości.

    > Bo nie bardzo widzę możliwości, nawet jakbyś nadał jakiś numer wekslowi.

    > Chętnie bym to zrobił gdyby nie zagrożenie karne, tym bardziej, że na
    > pewno jakiś prokurator by się cieszył mogąc mnie dopaść.

    Przestraszyłeś się gróźb Roberta? ;) Niemniej jednak moja propozycja
    jest aktualna, chyba że dasz się przekonać, że można wystawić taki
    weksel in blanco, i taką umowę wekslową, która faktycznie umożliwiałaby
    wystawcy obronę.

    > Nie wiem czy istnieje coś takiego jak dobry weksel in blanco.

    Z pewnością weksli in blanco lepiej nie wystawiać, niemniej jednak
    jeśli już trzeba, to można to zrobić sensownie.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 24. Data: 2008-09-10 22:14:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > Osobiście bardziej obawiam się tego pierwszego, bo diabli wiedzą kto i
    > kiedy z nim może wyskoczyć. Tyle, ze sprawa dotyczy banku, więc to daje

    Bardziej mi chodziło o to, że nie spotkałem się z przepisem lub
    orzeczeniem sądu co w takiej sytuacji trzeba zrobić. Innymi słowy: jakie
    kroki prawne podejmiesz, jeśli bank/cyra+ nie będą chcieli umorzyć weksla?

  • 25. Data: 2008-09-10 22:17:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:ga9ca1$os2$5@news.onet.pl...

    > Pewnie pobierają ze strony www.weksel.pl .

    Pewnie w mniejszości. Gdyby tam zajrzeli, to w 90% weksla in blanco
    by nie podpisali.

    > Z tym tak źle nie jest. Ten weksel z reguły z czegoś wynika. W firmie
    > jest kilka innych osób w ten sam sposób wypełniających weksle. W
    > postępowaniu karnym można te osoby przesłuchać. Dlatego właśnie sugeruję
    > tę drogę, która jest łatwiejsza w mojej ocenie.

    Ogólnie można dyskusję podsumować, że wszystko zależy od konkretnej
    sytuacji. Niemniej jednak mając na uwadze szybkość postępowania
    egzekucyjnego w sprawach wekslowych (natychmiastowy tytuł
    zabezpieczenia, tytuł wykonawczy po 2 tygodniach mimo zarzutów), może
    się okazać, że ewentualna sprawa karna będzie już "po ptakach", jeśli w
    ogóle do niej dojdzie.

  • 26. Data: 2008-09-10 22:22:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html
    > W połowie strony masz przykład weksla in blanco, który jest wypełniony w
    > sposób umożliwiający wystawcy obronę w przyszłości.

    Moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie.

  • 27. Data: 2008-09-10 22:23:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > orzeczeniem sądu co w takiej sytuacji trzeba zrobić. Innymi słowy: jakie
    > kroki prawne podejmiesz, jeśli bank/cyra+ nie będą chcieli umorzyć

    Ja już jakiś czas temu temat zbadałem i doszedłem do wniosku, że nie ma
    żadnej możliwości.

  • 28. Data: 2008-09-11 06:21:16
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Mam prośbę:

    Czy mógłbyś zaproponowac formę weksla odpowiednią do umowy przedwstepnej
    kupna/sprzedazy spółdzielczego własnościowego prawa do
    lokalu (weksel składany przez kupujacych zamiast zadatku, małżeństwo bez
    rozdzielności).
    THX

  • 29. Data: 2008-09-11 06:38:32
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 10 Sep 2008 22:56:32 +0200,
    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> screamed:

    [...]
    > A skoro tak, to nawet jakbyś sporządził do tego weksla dobrą umowę,
    > to nie udowodnisz potem, że umowa ta dotyczy tego właśnie weksla po
    > uzupełnieniu.

    Czemu w takim razie na wekslach nie ma numerów seryjnych, które możnaby
    wpisać w umowie? Czy nie rozwiązałoby to sprawy z niejednoznacznością
    przypisania jej do weksla?

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:222B ]
    [ 08:37:31 user up 11827 days, 20:32, 1 user, load average: 0.98, 0.81, 0.80 ]

    Backup not found! A)bort, R)etry, P)anic?

  • 30. Data: 2008-09-11 06:41:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    666 pisze:
> [...]
    kupna/sprzedazy spółdzielczego własnościowego prawa do
    > lokalu (weksel składany przez kupujacych zamiast zadatku, małżeństwo bez

    Może to być normalny weksel zupełny (czyli posiadający już wszystkie
    cechy weksla), złożenie weksla będzie uznane za zapłatę zadatku (niech
    sprzedający pokwituje jej otrzymanie), jak posiadacz będzie chciał
    gotówkę, to niech zwróci weksel. Obie osoby z małżeństwa niech się
    podpiszą na wekslu. IMHO bawienie się w weksle in blanco nie jest tu
    konieczne.

    Jeśli natomiast koniecznie to miałby być weksel in blanco, to niech
    będzie taki:

    Dnia ... zapłacimy na rzecz Jana Iksińskiego za ten weksel gwarancyjny
    kwotę 100 000zł, ale nie na jego zlecenie. Płatny w Krakowie. Do weksla
    została sporządzona umowa wekslowa. Weksel zabezpiecza transakcję
    sprzedaży mieszkania [takiego a takiego].

    W umowie wekslowej należy opisać jakiego weksla dotyczy, aby nie było
    później wątpliwości (czyli np. dołączyć jego ksero) i określić, że
    posiadacz ma prawo wpisać datę płatności i żądać zapłaty w sytuacji gdy
    ... ...