  • 11. Data: 2008-09-10 20:50:24
    Temat: Re: weksel "in blanco"
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:ga99co$hpi$1@news.onet.pl...

    > To popełnisz przestępstwo wypełniając dokument in blanco niezgodnie z
    > wolą wystawcy.

    Zatem prokurator się tym zajmie, a remitent-oszust powie: umowa
    wekslowa? Żadnej nie było. Ta pani wystawiła weksel na moje zlecenie,
    przecież tak jest napisane. Sprawa do umorzenia.

    > Zgadza się. Ale co począć, jak po zakończeniu współpracy stwierdzą, ze
    > weksel im zginął.

    Niech umorzą weksel ("Ten, komu weksel zaginął..." - art. 96)

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 12. Data: 2008-09-10 20:50:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tyle, że umowa wekslowa nic kompletnie nie znaczy. Można sobie nią tyłek
    > podetrzeć.

    I tu się mylisz - zachęcam do lektury art. 270§2 kk. Wypełnienie weksla in
    blanco niezgodnie z umową stanowi przestępstwo - o ile działa się na szkodę
    podpisującego.

  • 13. Data: 2008-09-10 20:52:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:ga99qj$iol$1@news.onet.pl...

    > Racja pełna - tyle, ze ja nigdy nie proponowałem zawiadamiania o
    > oszustwie. Ja raczej myślałem o 270§2 kk.

    Największym problemem jest udowodnienie, że weksel ten był kiedyś
    wekslem in blanco z umową wekslową. Nie da się tego zrobić, jeśli weksel
    składa się tylko z blankietu i podpisu. Nawet jeśli jest super umowa
    wekslowa.

  • 14. Data: 2008-09-10 20:55:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Arek pisze:

    > Jak sprawdzić?
    >
    > Że ja wypełnię weksel niezgodnie z umową i jeszcze się do tego przyznam?
    >
    > Toż to kryminał z urzędu.

    Można wystawić taki weksel in blanco, i sporządzić taką umowę, że bez
    względu na to jak weksel zostanie później wypełniony, będzie wiadomo, że
    umowa wekslowa dotyczy właśnie tego weksla. Zatem w stosunku do
    remitenta (a indosów nie będzie,bo weksel będzie nie na zlecenie) można
    podnosić zarzuty również ze stosunku pozawekslowego, a o to w umowie
    wekslowej chodzi.

    Piszesz o bezsensowności umowy wekslowej od lat, naprawdę mam ochotę
    się z Tobą poprocesować. Bo to nie umowa wekslowa jest zazwyczaj zła,
    tylko sam weksel jako taki, gdzie po jego wypełnieniu wystawca nie ma
    dowodu na to, że jakaś umowa do tego weksla obowiązuje.

  • 15. Data: 2008-09-10 20:56:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > I tu się mylisz - zachęcam do lektury art. 270§2 kk. Wypełnienie weksla
    > in blanco niezgodnie z umową stanowi przestępstwo - o ile działa się na

    Chodzi o to, że weksel in blanco w Polsce oznacza zazwyczaj goły
    podpis na blankiecie (ciekawe jak to się robi teraz, gdy blankietów nie
    ma ;)

    A skoro tak, to nawet jakbyś sporządził do tego weksla dobrą umowę,
    to nie udowodnisz potem, że umowa ta dotyczy tego właśnie weksla po
    uzupełnieniu.

    Tym samym nie będzie można kogoś ani skazać karnie, ani obronić się
    cywilnie.

  • 16. Data: 2008-09-10 21:14:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zatem prokurator się tym zajmie, a remitent-oszust powie: umowa wekslowa?
    > Żadnej nie było. Ta pani wystawiła weksel na moje zlecenie, przecież tak
    > jest napisane. Sprawa do umorzenia.

    A ta pani wyciągnie swoją kopię umowy. Co wówczas?

    > Niech umorzą weksel ("Ten, komu weksel zaginął..." - art. 96)

    Tylko jak ich do tego zmusić?

  • 17. Data: 2008-09-10 21:19:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pewnie pobierają ze strony www.weksel.pl .

> [...]
    > uzupełnieniu.
    >
    > Tym samym nie będzie można kogoś ani skazać karnie, ani obronić się

    Z tym tak źle nie jest. Ten weksel z reguły z czegoś wynika. W firmie jest
    kilka innych osób w ten sam sposób wypełniających weksle. W postępowaniu
    karnym można te osoby przesłuchać. Dlatego właśnie sugeruję tę drogę, która
    jest łatwiejsza w mojej ocenie.

  • 18. Data: 2008-09-10 21:23:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:ga9bug$os2$2@news.onet.pl...

    > A ta pani wyciągnie swoją kopię umowy. Co wówczas?

    Proszę pani, pani ma umowę z firmą XXX sp. z o.o. a ja jestem Jan
    Kowalski, o proszę, jestem przecież wpisany jako remitent na wekslu.
    Proszę schować tę umowę i się nie ośmieszać, dotyczy ona przecież innego
    weksla, pewnie też przez panią wystawionego.

    > Tylko jak ich do tego zmusić?

    Nie wiem, nie spotkałem się w literaturze (ani w praktyce) z tym
    problemem. Można spróbować samemu weksel umorzyć, jak się trafi na
    sędziego niezbyt obytego w pw. to może się uda, ale formalnie ta droga
    jest zamknięta - umorzyć weksel może tylko ten, komu on zaginął, czyli
    posiadacz, a nie wystawca.

  • 19. Data: 2008-09-10 21:24:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Największym problemem jest udowodnienie, że weksel ten był kiedyś wekslem
    > in blanco z umową wekslową. Nie da się tego zrobić, jeśli weksel składa
    > się tylko z blankietu i podpisu. Nawet jeśli jest super umowa wekslowa.

    Udowodnienie tego w postępowaniu cywilnym faktycznie może być problemem. W
    karnym sprawa się poniekąd upraszcza. Przede wszystkim można przesłuchać
    pozostałych zatrudnionych podobny sposób pracowników i ustalić, na jakich
    zasadach te akcje były zbierane. Przy okazji może się zresztą okazać, że
    pracodawca naruszył przepisy prawa pracy, bo to generalnie określa zasady
    odpowiedzialności cywilnej pracownika wobec pracodawcy, a jak wiadomość
    czynność prawna zmierzająca do obejścia obowiązującej ustawy jest
    nieważna - można by i tego próbować w razie "awarii".

    Poza tym sam zainteresowany powinien mieć swoją kopię umowy wekslowej. To
    silna poszlaka, choć oczywiście nie dowód jeszcze. Pracodawca może
    utrzymywać, że były dwa weksle. Tylko z czym był związany ten drugi? W
    postępowaniu cywilnym to nieważne, w karnym istotne i musi zostać
    wyjaśnione.

    Reasumując, to naprawdę postępowanie karne w takiej sytuacji jest o wiele
    korzystniejszym rozwiązaniem.

  • 20. Data: 2008-09-10 21:29:49
    Od: Arek <a...@e...net>

> [...]
    > względu na to jak weksel zostanie później wypełniony, będzie wiadomo, że
    > umowa wekslowa dotyczy właśnie tego weksla. Zatem w stosunku do

    Możesz zdradzić jak to chcesz zrobić?
    Bo nie bardzo widzę możliwości, nawet jakbyś nadał jakiś numer wekslowi.

    > Piszesz o bezsensowności umowy wekslowej od lat, naprawdę mam ochotę
    > się z Tobą poprocesować.

    Chętnie bym to zrobił gdyby nie zagrożenie karne, tym bardziej, że na
    pewno jakiś prokurator by się cieszył mogąc mnie dopaść.

    > Bo to nie umowa wekslowa jest zazwyczaj zła,
    > tylko sam weksel jako taki, gdzie po jego wypełnieniu wystawca nie ma
    > dowodu na to, że jakaś umowa do tego weksla obowiązuje.

    Nie wiem czy istnieje coś takiego jak dobry weksel in blanco.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com