  • 21. Data: 2007-12-09 13:07:34
    Temat: Re: weksel i jego splata
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Do nadawania owej klauzuli "z urzędu". Faktycznie taka możliwość
    > istnieje, tym nie mniej powód musi o to wnieść w pozwie.

    Niczego nie musi. Przecież podałem przepis który mówi że nakazom sąd
    nadaje klauzule wykonalności z urzędu, niezależnie od wniosku.

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 22. Data: 2007-12-09 13:14:50
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Do nadawania owej klauzuli "z urzędu". Faktycznie taka możliwość
    > istnieje, tym nie mniej powód musi o to wnieść w pozwie.

    nie musi
    mylisz nadanie klauzuli wykonalności tytułowi egzekucyjnemu z rygorem
    natychmiastowej wykonalności

    KG

  • 23. Data: 2007-12-09 13:49:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > mylisz nadanie klauzuli wykonalności tytułowi egzekucyjnemu z rygorem
    > natychmiastowej wykonalności

    Widno nie potrzebnie wpisywałem w pozwach, że wnoszę i tyle. Zostaje mi
    przyznać Ci rację.

  • 24. Data: 2007-12-10 09:50:07
    Od: Conik <c...@i...pl>

    dziekuje za odpowiedzi ...mam mniej wiecej jasnosc....ale jeszcze jedno
    pytanie...moze naswietle sytuacje w skrocie...

    mam weksel...sa ludzie ktorzy sie na wekslu podpisali i teraz chce
    odzyskac pieniadze.
    czy wystarczy ustnie poinformowac o tym "dluznika" czy za pomoca
    jakiegos pisma w stylu: do dnia takiego a takiego zadam uregulowania
    naleznosci z tytulu weksla itp?

    przepraszam za banalne byc moze pytania ale mam z tym pierwszy raz do
    czynienia i kompletnie nie wiem jak to rozegrac, zwlaszcza ze jednak
    zanosi sie na to ze obywatele beda zwlekac ze splata

    bede wdzieczny za wszelkie sugestie

    pozdrawiam
    Conik

  • 25. Data: 2007-12-10 09:53:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Conik pisze:
> [...]
    > czynienia i kompletnie nie wiem jak to rozegrac, zwlaszcza ze jednak
    > zanosi sie na to ze obywatele beda zwlekac ze splata

    Weksel należy przedstawić do zapłaty. Jeśli jest to weksel in blanco,
    to wypada uprzedzić o tym dłużnika, że w danym dniu przyjdzie się po
    jego wykup. W terminie płatności wziąć świadka, pójść do siedziby
    dłużnika i poprosić o zapłatę. Jeśli nie zapłaci, można dochodzić
    należności na drodze sądowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 26. Data: 2007-12-10 10:11:47
    Od: Conik <c...@i...pl>

> [...]
    > jego wykup. W terminie płatności wziąć świadka, pójść do siedziby
    > dłużnika i poprosić o zapłatę. Jeśli nie zapłaci, można dochodzić

    czy przedstawienie do zaplaty moze wygladac tak ze dostarczam kserokopie
    weksla z wezwaniem do zaplaty w okreslonym terminie?
    pozdr
    Conik

  • 27. Data: 2007-12-10 10:17:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Conik pisze:

    > czy przedstawienie do zaplaty moze wygladac tak ze dostarczam kserokopie
    > weksla z wezwaniem do zaplaty w okreslonym terminie?

    Nie. Przedstawienie do zapłaty wygląda tak, że idziesz z oryginałem
    weksla do siedziby dłużnika i prosisz o spłatę. Jeśli boisz się o
    oryginał weksla, to weź większego kolegę, który będzie go trzymał w
    bezpieczny sposób ;)

    To w teorii. W praktyce można iść do sądu nie posiadając dowodu na
    przedstawienie weksla do zapłaty. Myślę, że w ponad 90% dłużnik nie
    wniósłby zarzutu nieprzedstawienia weksla do zapłaty, o ile roszczenie
    byłoby faktycznie istniejące.

    cytat z komentarza do prawa wekslowego:

    Kostecki Tadeusz Inkaso i protest weksla Głos Sądownictwa 1934r. nr 3

    "Weksel w terminie płatności swej winien być przedstawiony do zapłaty w
    miejscu płatności, albo w razie braku wskazania na wekslu takiego
    miejsca, w miejscu wskazanym jako miejsce wystawienia weksla. (...)
    Przez miejsce płatności należy rozumieć adres (miejscowość, ulica,
    dom, firma etc) podany na wekslu - jako miejsce, gdzie weksel winien być
    przedstawiony do zapłaty. Przedstawienie do zapłaty, w praktyce zgodnej
    z wymogami prawa wekslowego winno się odbywać w ten sposób, że weksel,
    jeśli jest płatny np. w miejscu zamieszkania dłużnika (jak w ogromnej
    większości wypadków się zdarza) winien być mu przyniesiony do mieszkania
    (orzeczenie S.N. 307/27) tam okazany i zapłacony, lub też, o ile dłużnik
    odmówi zapłaty, oddany do protestu.(...)
    Nie można prawnie zmuszać dłużnika, by poszukiwał swego weksla gdzie
    indziej, niż w miejscu płatności. Opierając się na tym, należy
    stwierdzić, że otrzymanie przez dłużnika 'wezwania do zapłaty' jest z
    prawnego punktu widzenia zupełnie obojętne i niewykupienie przez niego
    weksla, który mu w miejscu płatności przedstawiony nie został, żadnych
    skutków prawnych za sobą pociągać nie może, ani tym bardziej nie może
    narażać dłużnika na jakiekolwiekbądź koszta. (...)
    O ile teraz posiadacz weksla, z którego wezwano do zapłaty w sposób
    wyżej omawiany, wniesie taki weksel do sąsu w celu uzyskania wyroku, to
    wystawca, o ile stawi się na pierwsze w tej sprawie posiedzenie sądowe i
    przyznając dług wekslowy potrafi udowodnić, że weksel nie został mu
    przedstawiony w miejscu płatności do zapłaty, nie tylko nie powinien
    ponosić kosztów sporu, ale ma prawo żądać zasądzenia dla siebie kosztów
    procesu."

  • 28. Data: 2007-12-10 10:27:15
    Od: Conik <c...@i...pl>

    Użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]
    > przedstawienie weksla do zapłaty. Myślę, że w ponad 90% dłużnik nie
    > wniósłby zarzutu nieprzedstawienia weksla do zapłaty, o ile roszczenie

    ok dziekuje bardzo a wyczerpujaca odpowiedz....ide szukac wiekszego kolegi;)
    pozdrawiam
    Conik

  • 29. Data: 2007-12-10 10:31:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Conik pisze:

    > ok dziekuje bardzo a wyczerpujaca odpowiedz....ide szukac wiekszego
    > kolegi;)
    > pozdrawiam

    Jeszcze uwaga: jeśli weksel podczas przedstawienia zostanie
    zniszczony (np. dłużnik go zje :) to można się przed tym zabezpieczyć.
    Np. można zrobić xero weksla, a na przedstawienie iść ze świadkiem.
    Następnie na podstawie kserokopii oraz zeznań świadków można w sądzie
    umorzyć weksel, a na podstawie wyroku umarzającego weksel dochodzić
    roszczenia.

    Powyższe dowody są przykładowe, można w inny sposób udowadniać
    istnienia weksla. Osobiście nigdy nie przeprowadzałem umorzenia weksla,
    więc powyższe informacje są tylko moimi teoretycznymi przemyśleniami.

  • 30. Data: 2007-12-10 15:05:08
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > istnienia weksla. Osobiście nigdy nie przeprowadzałem umorzenia weksla,
    > więc powyższe informacje są tylko moimi teoretycznymi przemyśleniami.

    A nie można weksla "zduplikować"? Zrobić jego odpis np. u notariusza?

    p. m.