  • 1. Data: 2007-07-19 14:04:14
    Temat: wadliwy sprzęt, brak gwarancji a wada fabryczna.
    Od: "Maciek C" <m...@o...pl>

    Witam wszytkich! Miała miejsce następująca historia... 5 lat temu zakupiono
    aparat fotograficzny wysokiej klasy... Gwarancja się skończyła, aparat
    użtykowano, aż się zepsuł po 4 latach... Leżał sobie bezużytecznie, aż
    dowiedziliśmy się, że producent prowadzi akcję przywoławczą, mającą na celu
    darmową naprawę wady fabrycznej tego modelu... Okazało się, że usterka naszego
    aparatu ma właśnie tą, wymienioną przez producenta wadę i aparat podlega pod tą
    bezpłatną akcję serwisową... Aparat wysłano do serwisu centralnego w polsce,
    następnie do serwisu europejskiego do niemiec... Aparat miał być naprawiony w
    ciągu 30 dni, minęly 4 miesiące i łaskawie zadzwoniła Pani, że aparatu nie
    naprawiono, ponieważ w serwisie w niemczech nie mają częsci i niewiadomo kiedy
    będę je mieli... Serwis europejski zaproponował zwrot należności za aparat,
    jednak zarządał dowodu zakupu sprzętu... Moje pytanie brzmi, czy żądanie dowodu
    zakupu ma tutaj jakąś podstawę? skoro paragon nie jest wymagany do ogólnie
    prowadzonej akcji serwisowej, a sama akcja zawiodła, to czy ktoś ma prawo
    wymagać paragonu po takim czasie? Przecież gwarancja była na rok czasu i przez
    taki okres rozumiem, że dowód zakupu jest konieczny, ale po tylu latach mało kto
    ma paragon, a nawet jeżeli ma, to już dawno wyblakł... :) Moim zdaniem to ich
    problem, dzwoniłem, kazano przysłać sam aparat, miał być naprawiony, spóźnili
    się o 3 miesiące i teraz chcą paragon bo nie potrafią wykonać naprawy... Co
    możecie poradzić mi w tej sprawie? Czy jest jakaś szansa na wygraną z serwisem?
    jakich argumentów użyć?

    Maciej C

  • 2. Data: 2007-07-19 14:26:40
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 19 Jul 2007 16:04:14 +0200, Maciek C napisał(a):

    > możecie poradzić mi w tej sprawie? Czy jest jakaś szansa na wygraną z serwisem?
    > jakich argumentów użyć?

    Gwarancja się skończyła. Ustawowa ochrona konsumenta również. Akcja
    naprawcza prowadzona przez serwis była wyłącznie ich dobrą wolą. Zwrot
    pieniędzy także jest tylko dobrą wolą z ich strony. Żądać mogą
    czegokolwiek, a Ty jeśli chcesz dostać zwrot - musisz te żądania spełnić.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2007-07-19 14:49:29
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Maciek C pisze:

> [...]
    > naprawy... Co możecie poradzić mi w tej sprawie? Czy jest jakaś szansa
    > na wygraną z serwisem? jakich argumentów użyć?

    Jaką wygraną ? Producent wykazał się dobrą wolą i zaproponował Ci
    naprawę której nie ma żadnego obowiązku wykonać. Idąc dalej, nie mogąc
    wykonać dobrowolnej naprawy z przyczyn obiektywnych, zaproponował zwrot
    pieniędzy za aparat co już samo w sobie jest ewenementem. Aby tego
    dokonać musi posiadać dowód zakupu, na podstawie którego będzie mógł
    rzetelnie określić kwotę zwrotu.

    Jeśli chcesz skorzystać z tak korzystnej oferty, musisz się wykazać. No
    i to przede wszystkim Twój problem, jeśli nie masz dowodu zakupu.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2007-07-19 17:16:26
    Od: "Maciek C" <m...@o...pl>

> [...]
    >
    > Jeśli chcesz skorzystać z tak korzystnej oferty, musisz się wykazać. No i to
    > przede wszystkim Twój problem, jeśli nie masz dowodu zakupu.

    Hmm, moim zdaniem to producent dał d...py produkując bubla za grubą kasę, a
    nie się wykazał... Czy nie mam prawa się czuć pokrzywdzony, skoro inni wysłali
    aparat i został naprawiony bez wymagania paragonów itp, a ode mnie go wymagają?
    Pozatym chcą oddać mi średnią aktualną wartość rynkową sprzętu, a nie kwotę za
    jaką go kupiłem... Gdyby tak było, to mógłbym dzisiaj kupić 8 takich sprawnych
    aparatów, a kto jak kto, ale taka firma nie jest głupia i nie da komuś mnóstwa
    pieniędzy za nic. Myślę, że aby określić aktualną, średnią wartość rynkową
    sprzętu wystarczy wejść na E-Baya, albo zerknąć do pomocy jakimi posługują się
    np towarzystwa ubezpieczeniowe przy wycenach przedmiotów i nie jest tutaj
    konieczny paragon z przed 5 lat.

    Maciej C

  • 5. Data: 2007-07-19 21:15:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jul 2007, Maciek C wrote:

> [...]

    WKwestiiFormalnej: jeśli dobrze domniemywam, poszło o wadę fabryczną,
    stwierdzoną jako "bład w sztuce", wynikłą z próby oszczędzania
    za pomocą "nowych technologii".
    Tu i ówdzie dawałoby to szanse na wygranę w sądzie (piszę o całym
    świecie).
    Do tego, jeśli dobrze domniemuję, w wątku przebija przekonanie że
    producent aparatu i producent wadliwego elementu to ten sam
    producent.
    Jeśli chodzi o matryce Sony :> wcale nie musi to być prawda!
    A to skutkuje faktem, że zobowiązanie nie wynika z umowy wobec
    klienta, ale umowy producentów miedzy sobą.
    Klient może najwyżej indywidualnie się sądzić - niemniej, ów
    "obowiązek naprawy" istnieje mimo, że nie powstał wobec klienta :)

    > Hmm, moim zdaniem to producent dał d...py produkując bubla za grubą kasę,
    > a nie się wykazał...

    To nie tak: producent *dostał* bubla, i naprawa odbywa się na koszt
    producenta bubla (a tak naprawę wtapiających w "nowej tańszej
    technologii", a może ona nie miała być tańsza tylko np. "ekologiczna")
    Po to, żeby producent aparatu mógł się rozliczyć z producentem
    matrycy musi spełnic warunki ICH umowy.

    > Czy nie mam prawa się czuć pokrzywdzony, skoro inni
    > wysłali aparat i został naprawiony bez wymagania paragonów itp

    Nie wiem.
    Ale czucie nic nie zmieni :(

    Ciekaw jestem opinii *w tym* kontekście, tj dwu producentów.

    > pomocy jakimi posługują się np towarzystwa ubezpieczeniowe przy wycenach
    > przedmiotów i nie jest tutaj konieczny paragon z przed 5 lat.

    Poteoretyzujmy - załóżmy, że w umowie "o naprawę pogwarancyjną" jest
    zapis, wykluczający możliwość jakichkolwiek zwrotów pieniędzy "w przypadku
    sprzętu który został przekazany nieodpłatnie w ramach promocji i innych
    form rozdawania".
    Jak wygląda w tym kontekście aparat "bez paragonu"?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-07-21 21:42:24
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

    > ma paragon, a nawet jeżeli ma, to już dawno wyblakł... :) Moim zdaniem to
    > ich

    i tak zrob :)
    popros w jakimkolwiek sklepie o pusty kawalek papieru do kasy fiskalnej i
    wyslij im z informacja, ze jak kazdy paragon po tylu latach stracil literki
    :)

  • 7. Data: 2007-07-21 22:09:08
    Od: "Kamil \"czemu\" Bista" <t...@c...org>

    gardziej pisze:
    > popros w jakimkolwiek sklepie o pusty kawalek papieru do kasy fiskalnej
    > i wyslij im z informacja, ze jak kazdy paragon po tylu latach stracil
    > literki :)

    Gorzej jak oni pójdą do zamrażarki, wyciągną swoje rolki i papier okaże
    się inny, a jego oskarżą o próbę wyłudzenia :P

    --
    k.

  • 8. Data: 2007-07-21 23:34:12
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

    > Gorzej jak oni pójdą do zamrażarki, wyciągną swoje rolki i papier okaże
    > się inny, a jego oskarżą o próbę wyłudzenia :P

    ale to producent, skad on moze wiedziec, na czym w sklepach gdzies tam
    drukuja?