  • 1. Data: 2007-04-05 20:34:56
    Temat: używanie ro?wnorzędnego środka komunikacji w myśl Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
    Od: e...@g...com

    Witam,
    Chciałbym się dowiedzieć, co polski Ustawodawca miał na myśli w
    artykule 3 pkt 2 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. *o świadczeniu usług
    drogą elektroniczną* (Dz. U. Nr 144, poz. 1204).

    Głosi on:
    ,,3. Przepiso?w ustawy nie stosuje się do:
    2) używania poczty elektronicznej lub innego ro?wnorzędnego środka
    komunikacji elektronicznej między osobami fizycznymi, w celach
    osobistych niezwiązanych z prowadzoną przez te osoby, chociażby
    ubocznie, działalnością zarobkową lub wykonywanym przez nie zawodem."

    Jasne, że wysłanie wiadmości przez pewien mało znany komunikator
    internetowy ,,od Waldka do Józka" w sprawach prywatnych nie jest
    świadczeniem usługi drogą elektroniczną. Ale czy administrator serwera
    komunikatorowego, na którym znajdują się konta Waldka i Józka,
    udostępniający go bezpłatnie może na podstawie tego punktu twierdzić,
    że jest wyłączony z ustawowych obowiązków świadczącego usługi drogą
    elektroniczną (w szczególności sporządzenia regulaminu)? Używanie to
    chyba co innego niż udostępnianie infrastruktury, nie?

    Wdzięczny będę za wszelkie rzeczowe interpretacje lub skierowanie mnie
    gdzieś (po poradę prawną), gdzie idealnie udałoby się zapoznać z
    prawem tego kraju za darmo. :)

  • 2. Data: 2007-04-06 09:39:22
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    e...@g...com napisał(a):
> [...]
    >
    > Wdzięczny będę za wszelkie rzeczowe interpretacje lub skierowanie mnie
    > gdzieś (po poradę prawną), gdzie idealnie udałoby się zapoznać z

    przepisy nalezy czytac dokladnie, wglebiajac sie w znaczenie
    poszczegolnych slow i zwiazkow pomiedzy nimi. Akurat ten przepis jest
    dosyc jasno sformulowany, ale masz komentarz:

    Frań A. - Komentarz do art. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.02.144.1204).

    1. Ustawa nie znajdzie zastosowania do usług, które choć spełniają
    wymienione wcześniej przesłanki na mocy art. 3 - zostały wyłączone
    spod zakresu jej zastosowania. Do takich wyłączonych usług należą
    zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy usługi polegające na rozpowszechnianiu
    lub rozprowadzaniu programów radiowych i telewizyjnych, które i tak
    podlegałyby wyłączeniu jako transmitowane do nieokreślonego kręgu
    odbiorców, przez co niespełniona byłaby przesłanka indywidualnego
    zamówienia usługi.

    2. Prywatny użytek poczty elektronicznej
    W zakres zainteresowania ustawy nie wychodzą również usługi świadczone
    przy użyciu poczty elektronicznej lub innego środka komunikacji
    elektronicznej, jeśli spełnione są kumulatywnie dwa warunki. Po
    pierwsze, poczta ta jest używana do celów osobistych niezwiązanych z
    prowadzoną działalnością zarobkową lub zawodową, po drugie, jest to
    komunikacja między osobami fizycznymi. Poza zakresem tego wyłączenia
    pozostaje więc, jak się wydaje, np. działanie organu osoby prawnej,
    chociażby używała ona poczty elektronicznej do celów innych niż
    zarobkowe lub zawodowe. Wyłączenie to obejmuje więc tylko kontakty
    czysto osobiste pomiędzy prywatnymi osobami.

    3. Usługi dostępu do sieci
    Wyłączenie dotyczy również usług świadczonych przez przedsiębiorstwa
    telekomunikacyjne lub inne podmioty, które są dysponentami sieci
    telekomunikacyjnej i których usługi polegają na samym udostępnieniu
    dostępu do sieci - czy to do Internetu, czy też np. do sieci telefonii
    komórkowej. Powszechnie przyjmuje się, że podmioty te noszą nazwę
    access provider. Warunkiem wyłączenia stosowania ustawy do tego
    rodzaju usług jest to, aby podmioty te świadczyły usługi tylko i
    jedynie tzw. czystego dostępu do sieci, co będzie miało miejsce, gdy
    spełniają one warunki z art. 12 ustawy. Na gruncie prawa europejskiego
    przyjmuje się, iż nie tylko samo udostępnienie dostępu do sieci bez
    inicjowania transmisji, modyfikowania danych czy sygnałów, czy też
    wyboru odbiorcy transmisji, lecz również automatyczne i czasowe
    magazynowanie treści przekazywanych tym podmiotom przez osoby trzecie,
    jest usługą zapewnienia dostępu do sieci.

    4. Szeroko pojęta bankowość elektroniczna
    Ustawa nie znajdzie zastosowania również do tzw. bankowości
    elektronicznej, ale tylko tej dokonywanej przy użyciu kart płatniczych
    i pieniądza elektronicznego. Kwestia tzw. elektronicznych środków
    płatności już wkrótce zostanie w pełni uregulowana odrębną ustawą, nad
    którą obecnie trwają jeszcze prace w Sejmie. Pozostała cześć tzw.
    bankowości on-line polegająca na świadczeniu przez banki różnego
    rodzaju usług, jak np. uzyskanie informacji o rachunku, zakładanie i
    likwidowanie lokat terminowych i in., w sytuacji gdy bank do tego
    rodzaju usługi nie potrzebuje naszej karty płatniczej, pozostanie w
    zakresie działania ustawy. Wyłączone zostały również rozliczenia i
    rozrachunki międzybankowe dokonywane za pomocą elektronicznych
    nośników informacji, jako uznane za na tyle profesjonalne i w dużej
    mierze podlegające już różnorakiej regulacji prawnej, iż nie ma
    potrzeby ich szczególnej ochrony i powielania rozwiązań zamieszczonych
    w innych aktach prawnych.

    5. Użytek wewnętrzny pracodawcy
    Wyłączone zostały wreszcie usługi świadczone przez usługodawcę w
    ramach jego struktur organizacyjnych. Będzie tu chodzić o usługi
    związane z wewnętrznym zarządzaniem firmą czy organizacją, czy to w
    zakresie kierowania procesami produkcyjnym, czy też w zakresie
    kierowania personelem firmy.

    ==>> pozdrawiam:-)
    ==>> Bungo

  • 3. Data: 2007-04-06 18:49:11
    Od: e...@g...com

    Dziękuję pięknie za wyczerpującą odpowiedź! :D

    Też pozdrawiam