  • 1. Data: 2010-05-17 19:23:26
    Temat: uwowa wynajmu mieszkania - 4 pytania
    Od: fred <f...@w...pl>

    za kilka dni przechodze do podpisania umwoy na wynajem mieszkania.
    ludziom patrzy dobrze z oczu, jestem przekonany.
    w roli uscisnienia:

    1) majemcami ma byc dwoosobowa rodzina (siostry). czy polecacie spisac
    uwowe z jadna z nich czy z obydwoma? czy to ma jakies znaczenie?
    dodam ze jedna z nich jest studentka a druga osoba pracujaca

    2) majemca napiera na umowe czasowo nieograniczona, czy umowa na czas
    nieokreslony w jakis sposob uwiazuje mi rece?
    mieszkanie chce sobie sprzedac za jakies 3-5 lat.

    3) w jaki sposob zweryfikowalibyscie najemce podczas rozmowy
    zapoznawczej i przedstawieniu dokumentow na stol?

    4) ma co zwrocilibyscie jeszcze uwage przy podpisywaniu umowy?

    pozdrawiam
    fred

  • 2. Data: 2010-05-17 20:10:07
    Temat: Re: uwowa wynajmu mieszkania - 4 pytania
    Od: Karol <K...@S...pl>

    W dniu 2010-05-17 21:23, fred pisze:

    > 2) majemca napiera na umowe czasowo nieograniczona, czy umowa na czas
    > nieokreslony w jakis sposob uwiazuje mi rece?
    > mieszkanie chce sobie sprzedac za jakies 3-5 lat.

    Wiedz, że w skrajnym przypadku umowy na czas nieokreślony jeżeli najemca
    terminowo reguluje wszelkie opłaty wobec Ciebie, a Ty chcesz mu
    wypowiedzieć umowę najmu z dowolnego powodu (poza jednym: chciałbyś tam
    zamieszkać) to okres wypowiedzenia wynosi trzy lata...

    Zainteresuj się niedawno wprowadzonym najmem okazjonalnym, zachodu z tym
    troszkę więcej, ale bezpieczeństwo większe...

    I kolejna rada (z autopsji) - umowę radzę spisać u notariusza - opłata
    niewielka (płaciłem bodajże 150zł + VAT), ale zyskasz miano
    wynajmującego, który nie boi się sięgnąć po wszystkie ustawowe środki
    prawne wobec niesolidnych najemców...

    Karol

  • 3. Data: 2010-05-17 20:16:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    fred wrote:
> [...]
    > uwowe z jadna z nich czy z obydwoma? czy to ma jakies znaczenie?
    > dodam ze jedna z nich jest studentka a druga osoba pracujaca

    to zalezy czy zaległości zamierzasz ściągać z jednej z nich, czy z obu.

    > 2) majemca napiera na umowe czasowo nieograniczona, czy umowa na czas
    > nieokreslony w jakis sposob uwiazuje mi rece?
    > mieszkanie chce sobie sprzedac za jakies 3-5 lat.

    to w zasadzie razem z umową daj im jej wypowiedzenie, bo termin
    wypowiedzenia wynosi właśnie 3 lata.

    > 3) w jaki sposob zweryfikowalibyscie najemce podczas rozmowy
    > zapoznawczej i przedstawieniu dokumentow na stol?

    rzut monetą np.

    > 4) ma co zwrocilibyscie jeszcze uwage przy podpisywaniu umowy?

    w ogole bym nie wynajmował. za mały zysk, za duże ryzyko.

  • 4. Data: 2010-05-17 20:26:41
    Od: Karol <K...@S...pl>

> [...]

    > uwowe z jadna z nich czy z obydwoma? czy to ma jakies znaczenie?
    > dodam ze jedna z nich jest studentka a druga osoba pracujaca

    Wpisz obydwie - odpowiadać będą solidarnie za wszelkie należności, no i
    je zamelduj - oczywiście terminowo, dla nich to dodatkowy koszt (jedna
    osoba więcej do śmieci czy ryczałtu za wodę), a nie daj się zbyć, że
    "studentka to ciągle na wykładach"...
    Nie zameldujesz to obyś się nie przekonał co potrafi taki najemca
    wymyślić kiedy nie bardzo ma z czego płacić czynsz...

    > 2) majemca napiera na umowe czasowo nieograniczona, czy umowa na czas
    > nieokreslony w jakis sposob uwiazuje mi rece?
    > mieszkanie chce sobie sprzedac za jakies 3-5 lat.

    już pisałem...

    > 3) w jaki sposob zweryfikowalibyscie najemce podczas rozmowy
    > zapoznawczej i przedstawieniu dokumentow na stol?

    pisałem o notariuszu...

    > 4) ma co zwrocilibyscie jeszcze uwage przy podpisywaniu umowy?

    bardzo dokładne określenie co wynajmujesz, jaki jest stan pomieszczeń,
    wyposażenia, za co płaci najemca, do kiedy zobowiązuje się zawrzeć umowę
    z dostawcą prądu, gazu, stany liczników, sposób rozliczenia podzielników
    ciepła, jeżeli będzie nadpłata/niedopłata nawet po ich wyprowadzce
    jeszcze przed rachunkiem ze spółdzielni za zimę.
    Ustal prawo do ewentualnych przeróbek czy remontów pomieszczeń, prawo do
    użytkowania piwnicy, garażu czy ogródka i w jakim zakresie,
    klauzulę o braku Twej zgody na podnajem części lub całości mieszkania
    innym osobą czy chociażby wyprowadzkę innej osoby (np jej chłopaka)...
    Określcie dokładnie kaucję, jej wysokość, miejsce zdeponowania (np:
    lokata bankowa na Twoje nazwisko ale z prawem najemcy do odsetek) lub
    jako wielokrotność czynszu - do kiedy zostanie rozliczona i za co możesz
    sobie z niej potrącić. Określcie wysokość czynszu, termin i sposób (na
    konto czy do ręki za pokwitowaniem) płatności, ewentualnie odsetki
    ustawowe za zwłokę. Ewentualnie sposób jego podwyższenia (nie więcej
    aniżeli ustawa dopuszcza) etc...

    Przypadki można by mnożyć. Moja umowa najmu ma siedem stron, ale mimo,
    że została spisana przez notariusza to zarówno ja jak i najemca czynnie
    braliśmy udział w jej tworzeniu...
    Zapewniam, że warto poświęcić parę złotych lub kilka godzin na spisanie
    naprawdę porządnej umowy, a nie świstka na kolanie.

    Karol

  • 5. Data: 2010-05-17 20:28:17
    Od: Karol <K...@S...pl>

    W dniu 2010-05-17 22:16, witek pisze:

    > w ogole bym nie wynajmował. za mały zysk, za duże ryzyko.

    eee
    A jeżeli masz mieszkanie, a nie chcesz go sprzedać bo liczysz na wzwyżkę
    jego wartości...

    Karol

  • 6. Data: 2010-05-17 20:38:11
    Od: pamana <b...@a...pl>

> [...]
    > niewielka (płaciłem bodajże 150zł + VAT), ale zyskasz miano
    > wynajmującego, który nie boi się sięgnąć po wszystkie ustawowe środki

    A bez umowy spisanej u notariusza bałbyś sie sięgać po takie środki ?

    Z mojej strony polecam spisać wszystkich wynajmujących na umowie
    spisać wszystko co zostawiasz w mieszkaniu (np. żaluzje) i opis w jakim
    stanie.
    No i regulować opłaty samemu,czyli one tobie na konto i ty puszczasz
    dalej,wszelkie rachunki do wglądu dla wynajmujących oczywiście.
    No i US.
    p.

  • 7. Data: 2010-05-17 20:39:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Karol wrote:
    > ... no i
    > je zamelduj - oczywiście terminowo

    same sie mają zameldować.
    Umowa w łapę i do biura meldunkowego.

  • 8. Data: 2010-05-17 20:41:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Karol wrote:

    > eee
    > A jeżeli masz mieszkanie, a nie chcesz go sprzedać bo liczysz na wzwyżkę
    > jego wartości...

    mam mieszkanie, nie chce go sprzedać.
    Stoi niezamieszkane.
    Świetne miejsce na nocleg jak sie chce zrobić wypad na weekend do dużego
    miasta.

  • 9. Data: 2010-05-17 20:43:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pamana wrote:
    > No i regulować opłaty samemu,czyli one tobie na konto i ty puszczasz

    Niech sobie podpiszą własne umowy.

  • 10. Data: 2010-05-17 20:50:35
    Od: fred <f...@w...pl>

> [...]
    > wypowiedzieć umowę najmu z dowolnego powodu (poza jednym: chciałbyś tam
    > zamieszkać) to okres wypowiedzenia wynosi trzy lata...

    Okres wypowiedzenie az 3 lata???
    To znaczy, ze jezeli w ciagu 3 lat sie rozmysle bo na przyklad chce
    sprzedac mieszkanie po 1,5 roku to mam klamac i mowic ze chce
    "zamieszkac" bo w przeciwnym razie mam czekac az 3 lata!?

    Cytujac z tej strony
    http://www.karol-doradztwoprawne.pl/umowa-najmu/
    Ważna rzecz: W sprawie wypowiedzenia umowy najmu lokalu, to stosownie do
    art. 688 k.c., jeśli czas trwania najmu lokalu nie jest oznaczony, a
    czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć najpóźniej na
    trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego.

> [...]
    > niewielka (płaciłem bodajże 150zł + VAT), ale zyskasz miano
    > wynajmującego, który nie boi się sięgnąć po wszystkie ustawowe środki

    Rozumiem, tylko czy zyskanie takiego miana, jest gdzies ustawowo
    uregulowane? To znaczy czy korzysci z tego wynikajace sa gdzies opisane
    w prawie?