-
1. Data: 2008-09-14 13:15:38
Temat: utracone dane na dysku
Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>
Witam!
Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej
wentylator na procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też
płytę główną. Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa system
operacyjny. Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy
serwis mógł tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim
zamiarze właściciela?
Pozdrawiam.
-
2. Data: 2008-09-14 13:35:18
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: "tg" <a...@b...cpl>
Maurycy Menke napisal:
> Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej wentylator na
> procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też płytę główną.
> Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa system operacyjny. Przy
> okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy serwis mógł tak
> postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim zamiarze właściciela?
pewnie mogl, zalezy czy byla to naprawa gwarancyjna i czy w gwarancji pisze
ze serwis za dane na nie odpowiada a wlasciciel powinien zrobic ich kopie
przed oddaniem sprzetu do naprawy gwarancyjnej - zazwyczaj jest to okreslone
-
3. Data: 2008-09-14 16:09:45
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: leon <l...@n...interia.pl>
Dnia 14-09-2008 o 15:35:18 tg <a...@b...cpl> napisał(a):
> Maurycy Menke napisal:
>> Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej
>> wentylator na procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też
>> płytę główną. Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa
>> system operacyjny. Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku
>> twardego. Czy serwis mógł tak postąpić, czy powinien wcześniej
>> poinformować o takim zamiarze właściciela?
>
> pewnie mogl, zalezy czy byla to naprawa gwarancyjna i czy w gwarancji
> pisze
> ze serwis za dane na nie odpowiada a wlasciciel powinien zrobic ich kopie
> przed oddaniem sprzetu do naprawy gwarancyjnej - zazwyczaj jest to
> okreslone
chybas zwariowal. oni maja zrobic konkretny komponent sprzetu a nie
samowolnie
zmieniac wszystko. oddajac sprzet do naprawy w zlgoszeniu opisuje sie
konkretny problem.
rownie dobrze moglbys np oddac obraz do naprawy ramy a oni
samowolnie obraz nawalowali ponownie do tamten staro wygladal
leon
-
4. Data: 2008-09-14 17:07:37
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: Gregory <g...@a...invalid>
Trochę wody w Warcie upłynęło, gdy tg napisał/a w
news:de138$48cd1384$59643a0d$6323@news.upc.ie:
> wlasciciel powinien zrobic ich kopie
> przed oddaniem sprzetu do naprawy gwarancyjnej - zazwyczaj jest to
> okreslone
>
Jak zrobić kopie danych jesli komputer jest zepsuty? a na obudowie plomby
gwarancyjne, których zerwanie grozi utrata gwarancji?
--
_/_/_/ Gregory - Poznaniak
_/ _/ -------------------
_/_/_/
http://www.icpnet.pl/~gregory/melakreska/index.htm
-
5. Data: 2008-09-14 17:24:30
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>
Gregory <g...@a...invalid> napisal:
> Jak zrobić kopie danych jesli komputer jest zepsuty? a na obudowie plomby
> gwarancyjne, których zerwanie grozi utrata gwarancji?
Ehm, robi sie go na biezaco. I tego, ze nalezy go robic
na biezaco, uzytkownik sie uczy po pierwszej takiej
awarii. Przeciez zawsze moze to byc awaria dysku.
BTW: w przypadku naprawy gwarancyjnej naprawa moze
polegac na naprawie elementu, wymianie elementu,
wymianie podzespolu lub wymianie calosci.
Z REGULY jest zastrzezenie, ze naprawa nie obejmuje
zachowania danych, ktore sa na dysku. W niektorych
przypadkach MOZNA ZAZYCZYC sobie backupu za osobna
oplata.
--
Pozdrawiam,
Jacek
-
6. Data: 2008-09-14 17:37:57
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości
news:gaj2ps$6pp$1@inews.gazeta.pl...
> Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej wentylator
> na procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też płytę
> główną. Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa system
> operacyjny. Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy
> serwis mógł tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim
> zamiarze właściciela?
Serwis celowo usuwać żadnych danych nie miał prawa i odpowiada za to na
zasadach ogólnych, czyli do wysokości powstałych strat. Podejrzewam, że jak
większość serwisów, oni tego systemu operacyjnego nie "stawiali" od nowa,
tylko skopiowali z płyty, bo tak robią. Tylko wówczas wcina wszystkie dane
z tej partycji.
-
7. Data: 2008-09-14 17:46:20
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: Jan Werbiński <j...@j...com>
Masz POKWITOWANIE NA ODDANIE DANYCH DO SERWISU?
Nie?
To wypad.
--
Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/
-
8. Data: 2008-09-14 18:54:31
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>
On 14 Wrz, 19:46, Jan Werbiński <j...@j...com>
wrote:
> Masz POKWITOWANIE NA ODDANIE DANYCH DO SERWISU?
> Nie?
> To wypad.
ROTFL. To że dane były na dysku w momencie oddania komputera do
naprawy, może zostać dowiedzione na wiele innych sposobów - od zeznań
świadku, bo badanie tegoż dysku przez biegłego.
-
9. Data: 2008-09-14 18:59:29
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>
Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości
news:gaj2ps$6pp$1@inews.gazeta.pl...
> Witam!
> Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej wentylator
> na procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też płytę główną.
> Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa system operacyjny.
> Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy serwis mógł
> tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim zamiarze
> właściciela?
> Pozdrawiam.
Czy mógł czy nie mógł tego ci w świetle prawa nie odpowiem. Ale jako
serwisant z 12 letnim stażem powiem ci, że twoja znajoma mogła nawet zostać
poinformowana, że dysk zostanie sformatowany - częsta praktyka żeby być
pewnym że wszystko będzie ok - tyle, że nie do wszystkich dociera, że
format= utrata danych.
My zawsze pytamy nawet jak klient nie mówi czy można kasować. Jak ma coś
ważnego to powinien sam powiedzieć żeby nie ruszać.
Serwis ot tak nie wymienia płyty głównej - pewnie widzieli że coś jest nie
tak.
Po wymianie płyty na inną może być problem z odpaleniem systemu bez
reinstalacji.
Najprostsze w takim przypadku jest formatowanie zwłascza jeżeli nikt nie
informował że są ważne dane.
Wszystkie gwarancje jakie do tej pory widziałem wykluczały odpowiedzialność
za dane w przypadku awarii komputera.
Awaria była - została usunięta - jeżeli zapis był to wszystko w porządku.
Choć nie wiem czy taki zapis ma jakieś znaczenie prawne.
Znam też przypadek podobny do twojego - tzn jakaś peirdółka nie chodziła a
serwisant zaczął od formatu dysku. Tylko że tam były ważne dane. Dane
później odtwarzał na swój koszt. Ale to była osobna umowa która powierzała
dane firmie serwisującej - oni mieli robić kopie i dbać o sprzęt. Ten
narwaniec tylko o sprzęt zadbał...
--
Pawełj
-
10. Data: 2008-09-14 19:02:03
Temat: Re: utracone dane na dysku
Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>
Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:gajihl$69n$1@inews.gazeta.pl...
> Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości
> news:gaj2ps$6pp$1@inews.gazeta.pl...
>
>> Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej wentylator
>> na procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też płytę
>> główną. Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa system
>> operacyjny. Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy
>> serwis mógł tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim
>> zamiarze właściciela?
>
> Serwis celowo usuwać żadnych danych nie miał prawa i odpowiada za to na
> zasadach ogólnych, czyli do wysokości powstałych strat.
Czy to było celowe usunięcie czy usunięcie potrzebne do naprawy komputera?
> większość serwisów, oni tego systemu operacyjnego nie "stawiali" od nowa,
> tylko skopiowali z płyty, bo tak robią.
A jakie to ma znaczenie?
--
Pawełj