  • 1. Data: 2008-10-27 21:31:03
    Temat: urlop-prawo czy obowiazek?
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    art. 162 kodeksu pracy mowi o tym, ze 1 czesc urlopu powinna miec 14 dni
    kalendarzowych. czy to jest prawo, z ktorego pracownik moze, ale nie musi
    skorzystac, czy obowiazek, ktory bezwglednie musi wykorzystac?

    o urlop mam jeszcze 2 pytania:
    - koniecznosc wykorzystania urlopu za zeszly rok do konca kwartalu
    nastepnego roku - to rowniez prawo, czy obowiazek? musze wykorzystac do
    marca, czy moge zostawic na pozniej?
    - jezeli nastapila przerwa w zatrudnienia, to wowczas na nowo zdobywa sie
    prawo do urlopu? nie moglam w kp nic na ten temat znalezc. kiedys mi sie
    kojarzy, ze po 3 miesiacach niepracowania nabywalo sie urlop, jak nowy
    pracownik. jak jest teraz?

  • 2. Data: 2008-10-27 21:55:55
    Temat: Re: urlop-prawo czy obowiazek?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:49063318$0$12135$f69f905@mamut2.aster.pl siliana
    <t...@o...pl> pisze:

    > art. 162 kodeksu pracy mowi o tym, ze 1 czesc urlopu powinna miec 14 dni
    > kalendarzowych. czy to jest prawo, z ktorego pracownik moze, ale nie musi
    > skorzystac, czy obowiazek, ktory bezwglednie musi wykorzystac?
    Urlop wypoczynkowy jest to uprawnienie pracownicze, z którego nie może on
    zrezygnować.

    > o urlop mam jeszcze 2 pytania:
    > - koniecznosc wykorzystania urlopu za zeszly rok do konca kwartalu
    > nastepnego roku - to rowniez prawo, czy obowiazek? musze wykorzystac do
    > marca, czy moge zostawic na pozniej?
    Nie możesz zostawić na później. Jeśli nie złożysz wniosku o udzielenie
    urlopu przed upływem tego terminu to pracodawca ma obowiązek udzielić ci go
    i tak.

> [...]
    > prawo do urlopu? nie moglam w kp nic na ten temat znalezc. kiedys mi sie
    > kojarzy, ze po 3 miesiacach niepracowania nabywalo sie urlop, jak nowy
    Pracodawca albo udziela ci urlopu (nawet bez wniosku) przed ustaniem
    zatrudnienia, albo wypłaca ekwiwalent (dotyczy także niewykorzystanej części
    urlopu).
    U nowego pracodawcy prawo do urlopu nabywasz od nowa (z uwzglednieniem
    zastrzeżeń KP dotyczących wymiaru urlopu; informacje o szczegółach zawiera
    świadectwo pracy)

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-10-27 22:55:03
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    > Urlop wypoczynkowy jest to uprawnienie pracownicze, z którego nie może on
    > zrezygnować.

    chyba niejasno sie wyrazilam. nie chce zrezygnowac z urlopu, ale nie na reke
    jest mi jednorazowo wykorzystac pelne 14 dni kalendarzowych. wole krotsze
    terminy, np. 7 dniowe, czy krotsze. wiele urzedow, lekarzy, przyjmuje w
    moich godzinach pracy i czesto w tym celu wykorzystuje urlop. nie stac mnie
    na 14-dniowy wyjazd wakacyjny, jesli juz wyjezdzam, to na max. 7 dni.

    > U nowego pracodawcy prawo do urlopu nabywasz od nowa (z uwzglednieniem
    > zastrzeżeń KP dotyczących wymiaru urlopu; informacje o szczegółach zawiera
    > świadectwo pracy)

    czyli po miesiacu pracy przysluguje mi 1/12 przyslugujacego urlopu? biorac
    po uwage 26-dniowy urlop, to jakos niepodzielnie wychodzi...

  • 4. Data: 2008-10-27 23:24:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:490646c8$0$12163$f69f905@mamut2.aster.pl siliana
    <t...@o...pl> pisze:

> [...]
    > krotsze terminy, np. 7 dniowe, czy krotsze. wiele urzedow, lekarzy,
    > przyjmuje w moich godzinach pracy i czesto w tym celu wykorzystuje
    To twoja sprawa na co wykorzystujesz przysługujący co urlop. Mówimy jednak o
    urlopie wypoczynkowym, czyli przeznaczonym na wypoczynek.

    > nie stac mnie na 14-dniowy wyjazd wakacyjny, jesli juz
    > wyjezdzam, to na max. 7 dni.
    To nie wyjeżdżaj, możesz siedzieć 14 dni w domu.
    Prawo nie jest tworzone pod ciebie i twoje potrzeby. To samo prawo nie
    przewiduje np. urlopu na 5 godzin, a przecież mogłabyś tak chcieć, no nie?
    Te 14 dni ustanowiono po to, aby pracownik miał zagwarantowany jakiś
    sensowny okres na regenerację sił, odpoczynek i aby pracodawcy niemożliwić
    pozbawienie go tego właśnie przez rozdrobnienie całości urlopu na jakieś 1-,
    2- czy kilkudniowe ochłapy.
    BTW - drogą badania wskazują, że 2 tygodnie to za mało. Dla efektywnego
    wypoczynku potrzeba kilku dni wolnego przed wyjazdem, co najmniej 2 tygodni
    wyjazdu i kilku dni wolnego po przyjeździe a przed powrotem do pracy.

    Nie musi. To się zaokrągla.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-10-27 23:45:53
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    > To twoja sprawa na co wykorzystujesz przysługujący co urlop. Mówimy jednak
    > o urlopie wypoczynkowym, czyli przeznaczonym na wypoczynek.

    u mnie w pracy zmusza sie nas do wykorzystania urlopu 14 dni ciagiem. w kp
    nie znalazlam jednoznacznie takiego obowiazku. ale tam jest to slabo
    opisane:(

> [...]
    > wypoczynku potrzeba kilku dni wolnego przed wyjazdem, co najmniej 2
    > tygodni wyjazdu i kilku dni wolnego po przyjeździe a przed powrotem do

    a pewnie, ze chcialabym miec wiecej. tylko dlaczego lekarze i urzedy pracuja
    tak, jak wielu ludzi 8-16? szlag mnie trafia, jak siedze w domu przez 14
    dni, a potem nie mam urlopu, jak potrzebuje go wykorzystac na nauke, czy
    rehabilitacje np:(

  • 6. Data: 2008-10-28 00:12:06
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:490652b2$0$12172$f69f905@mamut2.aster.pl siliana
    <t...@o...pl> pisze:

    > u mnie w pracy zmusza sie nas do wykorzystania urlopu 14 dni ciagiem.
    Nie zmusza się. To zwykłe wykonanie zapisów prawa.

    > kp nie znalazlam jednoznacznie takiego obowiazku. ale tam jest to slabo
    > opisane:(
    Jest bardzo dobrze, prosto, jasno i jednoznacznie opisane. Wystarczy uważnie
    czytać.
    Art. 162.

    > a pewnie, ze chcialabym miec wiecej. tylko dlaczego lekarze i urzedy
    > pracuja tak, jak wielu ludzi 8-16?
    Z tego co wiem z doświadczenia własnego i bliskich lekarze pracują także w
    godzinach popłudniowych a urzędy mają przynajmniej jeden dzień w tygodniu
    czynny do 17 czy 18.

    > szlag mnie trafia, jak siedze w
    > domu przez 14 dni, a potem nie mam urlopu, jak potrzebuje go
    > wykorzystac na nauke, czy rehabilitacje np:(
    Chyba muszę powtórzyć - mówimy o urlopie WYPOCZYNKOWYM, jego dotyczą
    przytoczone zasady i cel.
    To, że chcesz go wykorzystywać w innym celu to twoja rzecz.
    Na wymienione przez ciebie działania istnieją inne formy zwolnienia od
    świadczenia pracy.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-10-28 07:05:03
    Od: "miffy" <b...@a...pl>

    Użytkownik "siliana" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    > art. 162 kodeksu pracy mowi o tym, ze 1 czesc urlopu powinna miec 14 dni
    > kalendarzowych. czy to jest prawo, z ktorego pracownik moze, ale nie musi
    > skorzystac, czy obowiazek, ktory bezwglednie musi wykorzystac?

    Z doświadczenia wiem, ze nie musi. Ja np w poprzednim roku nie miałam
    wolnych 14 dni kalendarzowych, ale urlopy tygodniowe. Nikt problemów nie
    robił z tym, że u nas (budżetówka) za urlop conajmniej 10 dniowy (10 dni
    pracujących) płacą tzw. "pod gruszą" więc się opłaca ;)

  • 8. Data: 2008-10-28 07:06:34
    Od: Tomek Głowacki <t...@t...o2.pl-invalid>

    siliana pisze:
> [...]
    >
    > u mnie w pracy zmusza sie nas do wykorzystania urlopu 14 dni ciagiem. w kp
    > nie znalazlam jednoznacznie takiego obowiazku. ale tam jest to slabo

    A nie macie tam u siebie tzw. "wczasów pod gruszą"? :) To całkiem niezły
    motywator do wzięcia urlopu ciągiem przez 10 dni roboczych.... Środki na
    to wypłacane są z ZFŚS.

    Pozdr,
    Tomek

  • 9. Data: 2008-10-30 11:17:25
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    Użytkownik miffy napisał:

> [...]
    > robił z tym, że u nas (budżetówka) za urlop conajmniej 10 dniowy (10 dni
    > pracujących) płacą tzw. "pod gruszą" więc się opłaca ;)

    Tylko, że przy okazji złamali prawo. Przy kontroli ktoś może mieć
    problemy za nieudzielenie urlopu zgodnie z KP.

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik