  • 1. Data: 2008-03-05 13:58:48
    Temat: umowa o pracę problem 2-niby zakaz konkurencji
    Od: "jubel" <j...@j...pl>

    pozwoliłem sobie zarzucic drugi wątekdotyczacy tej samej umowy, żeby się
    ntematy nie rozjechały.
    pracodawca (biuro architektoniczne) proponuje mi umowę o prace (negocjujemy
    na azie ustnie, jeszcze nie mam nic zpisanego w garsci).
    Pracodawca chce zawrzec zapis zabraniający mi wykonywanie równolegle innych
    zleceń. Zapis ma znaleźć się w umowie o pracę lub w stanowić odrębną umowę.

    Czy rzeczywiście taki zapis w ogóle może mieć miejsce, tzn czy może mi
    zabronić prowadzenia własnej działalnosci lub wykonywania zleceń które nie
    są moim zdaniem konkurencyjne dla działalności pracowni?
    Czy są jakieś zwyczajowe lub zapisane reguły, kiedy działalność jest
    konkurencyjna?
    Nieco naświetaljąc: mam pracować jako właściwie asystent projektanta, płaca
    oscyluje w okolicach średniej krajowej. Za rezygnację z "zajęć dodatkowych"
    nie przewidziano na razie żadnego dodatku do płacy. Pracownia wykonuje
    projekty obiektów po kilka tysięcy metrów. Moje "własne" zlecenia to domki
    jednorodzinne, wnętrza itd, dla klientów pozyskanych własnymi kanałami, oraz
    działania na granicy w innych branżach (wizualizacje, grafika, strony www
    itp) - gdzie potencjalnym klientem mog być np.konkurencyjne pracownie arch.

  • 2. Data: 2008-03-05 21:30:12
    Temat: Re: umowa o pracę problem 2-niby zakaz konkurencji
    Od: "Jackare" <j...@1...com>

    niestety wszystko o czym piszesz to są niuanse.
    Dodatkowych zajęć i etatów żadna umowa o pracę nie może ci zabronic z mocy
    samego KP, ale umowa o zakazie konkurecji to co innego i trzeba uwazać na
    zapisy.
    Dla jednej firmy działalności konkurencyjna będzie wtedy gdy wpisy PKD
    Twojej DG i pracodawcy będą zbieżne, dla innej działalność konurencyjna
    będzie dotyczyć tylko aktualnie realizowanych i przygotowywanych projektów.
    Tu znowu jest potrzebna opinia prawnika specjalisty.

    Pamiętaj o jednym. Nic nie dzieje się z automatu. Aby otrzymać odszkodowanie
    z tytułu naruszenia zakazu konkurencji pracodawca musi wystąpić na drogę
    sądową (przecież Ci nie nakaże a z wynagrodzenia nie wolno mu potrącić bez
    Twojej zgody ani złotówki). W sądzie musi udowodnić że Twoje działania
    spowodowały jego straty i je wykazać. Muszą to być traty rzeczywsite a nie
    potencjalne (np "wyjąłeś:" pracodawcy klienta z którym miał 600 tys rocznego
    obrotu i zrobiłeś z tym klientem 200 tyś obrotu, a pracodawca zero).
    Jeżeli nie są to ewidentne przypadki, to wykazanie strat i szkód
    powodowanych przez dzialalność konkurencyją jest raczej tak skuteczne jak
    podróż na marsa trabantem.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2008-03-07 12:40:28
    Od: "jubel" <j...@j...pl>

    ale czy wykonywanie "działań konkurencyjnych" nie może być np.traktowane
    jako rażące naruszenie umowy o pracę, skutkujące np.zwolnieniem czy
    jakimiśtam innymi perturbacjami?