  • 1. Data: 2005-07-03 09:05:09
    Temat: umowa o pracę a ciąża
    Od: " Tomasz " <t...@p...onet.pl>

    Witam.

    Pytanie teoretyczne.
    Powiedzmy, że przyszły pracodawca zaproponuje kobiecie prace, ale w umowie
    znajdzie się punkt mówiący o tym, że nie może ona w jakimś okresie zajść w
    ciąże. W cywilizowanych krajach zdaje się już sama taka propozycja jako
    niezgodna z prawem i może trafić do sądu. Ale to tylko moje gdybanie.
    Powiedzmy, że tak kobieta zmuszona sytuacją materialną/sytuacją na rynku
    pracy/czymkolwiek innym podpisuje tą umowę. Czy w przypadku zajścia w ciążę
    pracodawca faktycznie może ją zwolnić ?
    Niech będą takie warianty:
    1. Pracownica mówi, że jest w ciąży koleżance i dowiaduje się szef. Może zwolnić ?
    2. Pracownica przynosi zwolnienie lekarskie i idzie do domu. Na zwolnieniu chyba
    nie można zwalniać, ale teoretycznie zapis w umowie mówi, że zajście w ciąże
    jest równoznaczne ze zwolnieniem.
    3. Może taka umowa jest niezgoda z prawem i wcale nie jest ważna. Ale wtedy co
    dzieje się z czasem i pieniędzmi przepracowanymi do momentu wyjaśnienia tej
    sprawy, czyli stwierdzenia, że umowa nie była nigdy ważna ?

    Trochę zamotałem, ale chyba wiadomo o co chodzi :-)
    Tomasz.

  • 2. Data: 2005-07-03 09:33:32
    Temat: Re: umowa o pracę a ciąża
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    .
> [...]
    > tej
    > sprawy, czyli stwierdzenia, że umowa nie była nigdy ważna ?

    Sam zapis tego rodzaju jest niewazny (nie wywoluje skutkow prawnych) W
    pozotsalym zakresie umowa wiaze strony.

    Dan

  • 3. Data: 2005-07-03 12:58:10
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

    > .
    >
    > Sam zapis tego rodzaju jest niewazny (nie wywoluje skutkow prawnych) W
    > pozotsalym zakresie umowa wiaze strony.
    >
    > Dan

    Art.177 paragraf1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o
    pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy,
    chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę organizacja związkowa
    wyraziła zgod na rozwiązanie umowy.
    Paragraf 2. Przepisu z paragrafu1 nie stosuje sięn do pracownicy w okresie
    próbnym, nie przekraczającym 1 miesiąca.
    Umowa na okres próbny dłuższy niż miesiąc, umowa na czas określony, na czas
    wykonywania pracy , która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca
    ciąży, ulega przedłużeniu do dnia porodu.