  • 11. Data: 2007-10-17 22:58:47
    Temat: Re: tak trochę z przymróżeniem oka - podział administracyjny kraju
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 17 października 2007 23:37
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ff5vta$a2q$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Otóż konwencje międzynarodowe przewidują, że człowiek
    > ma nazwisko - nie numer!

    No to konwencje międzynarodowe tkwią w średniowieczu :D

    Poza tym, jak ktoś lubi, niech se nazwisk używa... Zresztą nie chodzi o to
    żeby wołać do siebie numerami, ale o to, że w identyfikacji urzędowej
    nazwisko nic nie znaczy, więc się je łączy i łączy i łączy z milionem
    innych danych a i tak nie stają się one gwarantem unikalności.

    Koszt tego jest duży, społeczny i finansowy...

    A jeden NIP załatwia problem. Mi np. nazwisko nie jest do niczego potrzebne.
    Zupełnie... Nie używa się go w potocznych zastosowaniach, bo wtedy
    funkcjonuje imię. Niespecjalnie używa się w urzędowych bo wtedy albo NIP
    albo PESEL....

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 12. Data: 2007-10-17 23:11:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Już było? Bo PESEL jest ,,uszkodzony'' i nie daje jednoznaczności.
    > Dlatego
    > US wprowadziły NIP.

    Możesz tę myśl rozwinąć? czemu niby PESEL nie jest jednoznaczny, a NIP
    jest. Z tego co się orientuję NIP wprowadzono z tego powodu, że obejmuje on
    również osoby prawne, które PESLI nie mają. Ale może jestem w błędzie.

  • 13. Data: 2007-10-18 00:06:28
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 18 października 2007 01:11
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ff655i$jfk$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > czemu niby PESEL nie jest jednoznaczny

    Bo istnieją osoby posiadające ten sam numer pesel. Numer NIP jest nadawany
    przez dany urząd i ma prefiks urzędu, więc w ramach jednego urzędu jest
    zachowana spójność, bo urząd nie wyda 2 razy tego samego numerka. Natomiast
    PESEL jest nadawany kolejno i równolegle w kraju... Więc może się zdarzyć,
    że równolegle zostanie nadany ten sam numer.

    Pesel jest również niefajny społecznie, bo ujawnia datę urodzenia :D

    > Z tego co się orientuję NIP wprowadzono z tego powodu, że obejmuje
    > on również osoby prawne, które PESLI nie mają.

    Pewnie tak, pewnie niejednoznaczność PESELa nie jest jedynym powodem.

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 14. Data: 2007-10-18 03:35:59
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 18 Oct 2007 02:06:28 +0200, Tristan napisał(a):

    > Pewnie tak, pewnie niejednoznaczność PESELa nie jest jedynym powodem.

    Rodzi się PESEL2

  • 15. Data: 2007-10-18 07:34:16
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Dnia 18-10-2007 nikt nawet nie przypuszczał, że napisane
    wówczas przez agenta o pseudonimie 'Tristan' słowa
    spowodują takie konsekwencje. A brzmiały one:

> [...]
    > Zupełnie... Nie używa się go w potocznych zastosowaniach, bo wtedy
    > funkcjonuje imię. Niespecjalnie używa się w urzędowych bo wtedy albo NIP

    Może po prostu zastosować CHIP ?
    Z wyświetlaczem na czole :)

    A poważniej - wyobrażasz sobie np. małe dzieci używające NIP'ów zamiast
    imienia i nazwiska? Albo starszych ludzi, którzy w przypadku braku przy
    sobie karteczki z NIP'em nie są w stanie powiedzieć kim są?
    W poczekalni u lekarza też Cię ktoś NIP'em ma wywoływać?
    Bez przesady.

    Ja bym tam nie chciał się nazywać: Tomasz 123-456-78-90
    Brzmi to trochę jak numer seryjny ludzi o imieniu Tomasz :)

    --
    TomaSz.

  • 16. Data: 2007-10-18 18:22:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zdarzyć,
    > że równolegle zostanie nadany ten sam numer.

    Twoją informacje uważam za nieprawdopodobną. Posiadasz jakieś źródła na
    poparcie tych rewelacji? PESEL jest nadawany jak najbardziej centralnie
    przez jeden urząd.

    > PESEL jest również niefajny społecznie, bo ujawnia datę urodzenia :D

    No. I płeć. O tym zapomniałeś.

  • 17. Data: 2007-10-18 18:23:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "TomaSz." <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ja bym tam nie chciał się nazywać: Tomasz 123-456-78-90
    > Brzmi to trochę jak numer seryjny ludzi o imieniu Tomasz :)

    Niemcy z powodzeniem ten system w obozach wprowadzili. :-)

  • 18. Data: 2007-10-18 22:59:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.10.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > Twoją informacje uważam za nieprawdopodobną. Posiadasz jakieś źródła na
    > poparcie tych rewelacji? PESEL jest nadawany jak najbardziej centralnie

    W końcu niby dlaczego miałby się nazywać "elektroniczny" jakby nie był
    nadawany centralnie.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2007-10-19 00:05:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Dębowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:v25lu4-80d.ln1@ziutka.router...
    > W końcu niby dlaczego miałby się nazywać "elektroniczny" jakby nie był
    > nadawany centralnie.

    Ja myślę, że o tym centralnym nadawaniu bardziej świadczy słowo
    "powszechny". Bo elektronicznie, to można w każdej gminie to generować na
    dobrą sprawę, ale to już są dywagacje akademickie.

    Istnienie dwóch osób op. tym samym numerze PESEL uważam za
    nieprawdopodobne. Większość baz danych ma to pole jako unikatowe
    wprowadzony. Wywalały by się ZUS, NFZ, CEL. Często korzystam z tych danych,
    już różne cuda widziałem, ale dwóch różnych osób o jednym numerze PESEL nie
    widziałem.

  • 20. Data: 2007-10-19 00:24:10
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > wprowadzony. Wywalały by się ZUS, NFZ, CEL. Często korzystam z tych
    > danych, już różne cuda widziałem, ale dwóch różnych osób o jednym

    Ponoć zdarzyły się w Polsce już dwa takie przypadki. A także jeden taki,
    że mężczyzna miał PESEL kobiety (chodzi o przedostatnią cyfrę).

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com