  • 31. Data: 2007-10-19 10:39:44
    Temat: Re: tak trochę z przymróżeniem oka - podział administracyjny kraju
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Any User pisze:

    > Są przynajmniej dwa udokumentowane przypadki, gdzie po dwóch mężczyzn z
    > różnych miejsc Polski mieli takie same PESELe.

    A nie były to rozdzielone w dzieciństwie bliźniaki jednojajowe ;) ?

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 32. Data: 2007-10-19 21:09:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Any User" <u...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Są przynajmniej dwa udokumentowane przypadki, gdzie po dwóch mężczyzn z
    > różnych miejsc Polski mieli takie same PESEL. Przy czym na własne oczy
    > nie widziałem, ale ponoć nawet urzędy Skarbowy i Stanu Cywilnego coś w
    > tym temacie robiły (przynajmniej tak było mówione u Weissa w radiu).

    Błędów systemu wykluczyć nie można. Ale podejrzewam, że i w wypadku NIP
    istnieje jakieś - choćby znikome - prawdopodobieństwo, że na skutek
    jakiegoś błędu jednakowy numer będą miały dwa podmioty. W tej sytuacji
    argument, jakoby wprowadzenie NIP-u było wynikiem niejednoznaczności PESEL
    jest w mojej ocenie chybiony. No przecież jeden i drugi numer jest
    nakładany w podobny sposób od strony technicznej. Prawdopodobieństwo,
    powtórzenia się NIP-u nie biedzie zatem rażąco mniejsze, od numeru PESEL.
    Gdyby taki cel ustawodawcy przyświecał, to o wiele prościej było kasę
    zainwestowaną w NIP zainwestować w udoskonalenie numeru PESEL.

    Do czasu prowadzenia nowych dowodów osobistych drukowanych centralnie
    poprzez wydruk danych z PESEL, dowody wypełniano ręcznie w Urzędach Gmin i
    innych równorzędnych. Szansa, że po prostu ktoś się przy przepisywaniu
    pomylił była spora. Sam osobiście swój pierwszy dowód osobisty odbierałem
    dwa razy, bo w pierwszym była pomyłka w nazwisku. Sądzę, że dublowanie się
    numerów było raczej wynikiem błędu człowieka, niż systemu.

  • 33. Data: 2007-10-19 21:17:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No to widzisz, praktycy bazodanowi twierdzą coś przeciwnego...

    Wiesz - nie zarzucam temu człowiekowi kłamstwa - ale po pierwsze, to nie są
    praktycy bazodanowi, a jedna (może dwie, bo tej drugiej wiadomości nie
    znalazłem) osoba pisująca na grupę dyskusyjną o bazach danych. Po drugie
    nie napisał chłop, gdzie to widział. A to istotne, czy pobierał dane
    bezpośrednio z CEL-u, czy z jakiejś zależnej bazy danych np. TBD. Nie
    napisał, jak te dane były pobierane. A to ważne, bo ja już widziałem taką
    aplikację do pobierania REGON, co wyświetla na jednym REGON po kilka
    różnych firm. Potem się okazało, ze informatyk się walną, choć był również
    wybitnym specjalistą od baz danych. Ale nie wiedział, jaka jest struktura
    bazy danych i że nie wystarczy znaleźć i pobrać pierwszy odpowiadający
    zapytaniu REGON. Trzeba pobrać odpowiedni. Nie wiem jak wygląda struktura
    CEL-u, ale nie wykluczone, że tam również mogą być takie sztuczki.

  • 34. Data: 2007-10-19 21:36:29
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > odbierałem dwa razy, bo w pierwszym była pomyłka w nazwisku. Sądzę, że
    > dublowanie się numerów było raczej wynikiem błędu człowieka, niż systemu.

    Tylko zauważ, że PESEL jest numerem z cyfrą kontrolną, tj. już w latach
    70-tych przewidziano możliwość pomyłki i numer stricte błędny by nie
    przeszedł. Tutaj jest mowa o jak najbardziej prawidłowych numerach,
    tylko że dwa razy nadanych.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 35. Data: 2007-10-19 21:47:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > 70-tych przewidziano możliwość pomyłki i numer stricte błędny by nie
    > przeszedł. Tutaj jest mowa o jak najbardziej prawidłowych numerach, tylko

    NIP też ma cyfrę kontrolną. Pisząc o błędzie w numerze zakładałem raczej,
    że ktoś przepisując z linijki przepisał numer z wyższej pozycji
    przykładowo. Sam numer jest poprawny i cyfra kontrolna temu nie zaradzi.

  • 36. Data: 2007-10-19 22:16:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.10.2007 Any User <u...@a...pl> napisał/a:
> [...]
    > 70-tych przewidziano możliwość pomyłki i numer stricte błędny by nie
    > przeszedł. Tutaj jest mowa o jak najbardziej prawidłowych numerach,

    To nadal nie wyklucza pomyłki: ktoś ma n-dowodów/formularzy/etc do
    wypisania i mógł się machnąć wpisując 2x ten sam nr. Zobacz ze skala
    pomyłek jest nie wielka.
    Co do istnienia duplikatów w samym systemie to prawdę mówiąc nie wierzę -
    byłoby skrajną nieodpowiedzialnością, nawet w starszych wersjach takich
    baz gdyby nie przewidziano sprawdzania na obecność rekordów o podwójnym
    numerze id.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2007-10-19 22:47:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Oct 2007, Tristan wrote:

    > (autor Marcin Wasilewski
    >
    > Już było? Bo Pesel jest ,,uszkodzony'' i nie daje jednoznaczności.

    Nienienie.
    Było słuchać co rządzący twierdzili jak wprowadzali.
    Idea była taka, żeby NIE DAŁO SIĘ zestawić różnych informacji o tym
    samym człowieku. Urząd "od osób" ma dane OSÓB (PESEL), urząd "od
    podatników" ma dane PODATNIKÓW (NIP), duże wątpliwości wzbudza już
    samo pytanie czy (w kontekście pierwotnych założeń!) urząd mający
    np. NIPy ma prawo je powiązać z (jawnymi!!) innymi identyfikatorami,
    np. REGON. AFAIK - nie miał mieć. Dane upublicznione oczywiście
    może mieć każdy, ale nie miały być w bazach POWIĄZYWANE z innymi
    identyfikatorami podmiotów (mogły występować w DOKUMENTACH wpisane
    w sposób uniemożliwiający autoamtyczne zbieranie powiązań)
    Cel? - niemożność zebrania danych o obywatelu w razie kradziezy
    np. częsci danych z ZUS, danych "różnych kategorii".

    Rzecz jasna fakt że jakiś urząd (w praktyce - niemal wszystkie)
    zbiera kilka numerów w jednej bazie stawia wszystkie założenia na
    głowie i czyni całość zbędną komplikacją.

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2007-10-19 23:50:33
    Temat: Re: tak trochę z przymróżeniem oka - podział administracyjny kra
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    === igoR === napisał(a):

    > Ufff... Jak dobrze, że urodziłem się w Lublinie w województwie lubelskim... :-)
    Łodzianie też mają luzik ;-)

    chester

  • 39. Data: 2007-10-21 23:18:18
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 19 października 2007 23:09
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ffb6or$plr$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Prawdopodobieństwo,
    > powtórzenia się NIP-u nie biedzie zatem rażąco mniejsze, od numeru PESEL.

    Wg mnie będzie. Ponieważ każdy US ma swoją pulę, to musi pilnować się w
    ramach tej puli. A skoro tak, to nawet całkowicie analogowo i bez udziału
    żadnych zabawek jesteś w stanie nad tym zapanować dość prosto, skoro
    przydzielasz w jednym urzędzie. Nawet jak to jest bardzo oblegany urząd...
    Do tego nip nie zawiera żadnych informacji i może być przydzielany
    dowolnie, więc nawet w bardzo obleganym urzędzie można się umówić, że p.
    Kasia przydziela parzyste, a p. Zosia nieparzyste albo p. Leokadia od 100 a
    pani Irena od 200 itepe.

    Pesel zaś musisz przydzielić kolejno i wg określonych zasad, więc nie można
    sobie podzielić na kupki jak w przypadku nipu (wstępny podział na urzędy,
    potem na Kasię i Jolę)... A co za tym idzie masz problem w dostępie do
    przydzielacza... Musi być jeden centralny. Komputerowy pół biedy ujdzie...
    Ale co z analogowym, w czasach sprzed Sieci?

    > Gdyby taki cel ustawodawcy przyświecał, to o wiele prościej było kasę
    > zainwestowaną w NIP zainwestować w udoskonalenie numeru PESEL.

    Nie wiem co przyświecało... Wiem, że US jakoś nie używają nijak Pesela. A
    przecie by mogły... Pomijam to, że np. SA ma NIP a nie ma Pesela, bo by
    można przydzielać osobny PESELONIP dla SA. A OF, których jest jakby więcej
    o dużo rzędów wielkości, by się obsługiwało Peselem

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 40. Data: 2007-10-21 23:22:35
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 20 października 2007 00:16
    (autor Marcin Debowski
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <o...@z...router>):

> [...]
    > byłoby skrajną nieodpowiedzialnością, nawet w starszych wersjach takich
    > baz gdyby nie przewidziano sprawdzania na obecność rekordów o podwójnym

    http://groups.google.com/group/pl.comp.bazy-danych/b
    rowse_frm/thread/1c93e996958fa551/79d0611084333294

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl