  • 1. Data: 2005-09-03 20:47:16
    Temat: szkopuł z mieszkaniem
    Od: "ishtar" <i...@o...pl>

    Witam!

    Mam pewien problem. Zamierzamy z mężem kupić mieszkanie. Udało nam się
    znaleźć coś odpowiedniego, niestety - właściciel jest powiązany ze
    spółdzielnią mieszkaniową jakąś umową, która nie pozwala mu sprzedać
    mieszkania przez najbliższe dwa lata (inaczej straci dość znaczną kwotę
    pieniędzy). W związku z tym właściciel, za pośrednictwem agencji
    nieruchomości, zdecydował się wystawić jednak mieszkanie na sprzedaż, ale z
    jakąś inną umową, gwarantującą jednak kupującemu przeniesienie na niego praw
    własności za dwa lata.
    Do czego jednak zmierzam: chcielibyśmy wykorzystać, do tego nietypowego dość
    zakupu, premię gwarancyjną z książeczki mieszkaniowej. Przepisy zezwalają
    jednak na wyciągnięcie tych pieniędzy w przypadku nabycia w drodze zakupu
    lub zamiany, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, z wyjątkiem nabycia tego
    prawa w części ułamkowej. No właśnie - a my zostaniemy właścicielami dopiero
    za dwa lata.

    Czy jest jakaś możliwość, aby na podstawie aktu notarialnego zawierającego
    klauzulę o przeniesieniu praw własności na nas z dniem tym a tym (czyli za
    dwa lata), bank zgodził się wypłacić pieniądze z książeczki mieszkaniowej?

    Będę bardzo wdzięczna za pomoc - lub za kontakt z kimś, kto mógłby udzielić
    mi pożądanych informacji.

    Pozdrawiam,
    ishtar

  • 2. Data: 2005-09-03 23:19:05
    Temat: Re: szkopuł z mieszkaniem
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dfd251$rrs$1@nemesis.news.tpi.pl>, ishtar wrote:
> [...]
    > jakąś inną umową, gwarantującą jednak kupującemu przeniesienie na niego praw

    Art. 157.
    § 1. Własność nieruchomości nie może być przeniesiona pod
    warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu.
    § 2. Jeżeli umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości
    została zawarta pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu, do
    przeniesienia własności potrzebne jest dodatkowe porozumienie stron
    obejmujące ich bezwarunkową zgodę na niezwłoczne przejście własności.

    Innymi słowy, wygląda że nie da się.

> [...]
    > dwa lata), bank zgodził się wypłacić pieniądze z książeczki mieszkaniowej?

    Taki akt nie powinien być możliwy.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2005-09-04 09:31:48
    Od: "ishtar" <i...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]
    > przeniesienia własności potrzebne jest dodatkowe porozumienie stron
    > obejmujące ich bezwarunkową zgodę na niezwłoczne przejście własności.

    Toś mnie pocieszył... zobaczę, może w grupie poświęconej finansom i
    bankowości znajdą jakieś inne rozwiązania.
    ishtar

  • 4. Data: 2005-09-04 18:09:43
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    dzierżawa z terminem kupna?

  • 5. Data: 2005-09-04 18:25:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ishtar" <i...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Toś mnie pocieszył... zobaczę, może w grupie poświęconej finansom i
    > bankowości znajdą jakieś inne rozwiązania.

    Nie, no teoretycznie się da. Robi się to poprzez zawieraną przed
    notariuszem umowę przedwstępną z odpowiednimi klauzulami. Choć może
    implikować różne kłopoty mimo wszystko na przyszłość. No i nie da się
    mieć ciasteczka i zjeść ciasteczka. Nabędziesz mieszkanie za dwa lata
    i wówczas dostaniesz premię.