  • 321. Data: 2021-07-27 12:33:01
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-27, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:
    > I tak nie uwierzysz, ale dla potomności napiszę, że energia nie ma kierunku
    > ani zwrotu, więc jest skalarem, a nie wektorem. Tak było przed
    > Kartezjuszem, tak jest i tak raczej zostanie.

    Przepraszam, bo ja jeszcze chciałem o tej fasolce. Jak zjełczała to może
    być jednk zwrot. Może być nawet tego ze 650kJ/100g. No i siłą rzeczy
    kierunek też jest, zwykle przeciwny do niezjełczałej.

    --
    Marcin

  • 322. Data: 2021-07-27 12:50:37
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 10:33:01 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Przepraszam, bo ja jeszcze chciałem o tej fasolce. Jak zjełczała to może
    > być jednk zwrot. Może być nawet tego ze 650kJ/100g.

    Coś tam słyszałem, że E=mc2, więc na szybciora wyszło mi, że ze 100 g
    fasolki można uzyskać ~9e15 J, a taką energią można oświetlić wszystkie
    komendy w Polsce i jeszcze sporo zostanie.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 323. Data: 2021-07-27 15:44:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 11:33:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > A nie przyszło Ci do głowy, że te prędkości się sumują właśnie wzorem
    > Pitagorasa i liczy energię na tej podstawie?

    Tzn szczesliwie energie kinetyczna liczy sie na podstawie kwadratow
    predkosci, a przy liczeniu wypadkowej predkosci wzorem Pitagorasa tez
    mamy kwadraty predkosci. Dlatego mozna liczyc na oba sposoby.

    Przy czym jak sie glebiej zastanowic, to jest bardziej fundamentalna
    cecha naszej czasoprzestrzeni - tej klasycznej, nie relatywistycznej.

  • 324. Data: 2021-07-27 15:59:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 00:07:33 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > W większości przypadków lecący pocisk jest stabilizowany obrotowo. Albo
    > w lufie jest gwint, albo w wypadku strzelb gładkolufowych pocisk ma
    > gwint. Ale pocisk wiecznie się nie kręci. Na forach są całe wywody, jaki
    > to gwint jest idealny do jakiego dystansu.

    Hm, opor powietrza w tym kierunku raczej maly, i obrotow tak szybko
    nie spowolni.

    https://www.youtube.com/watch?v=QEXTGlNe0J0

    piekny efekt.

    > W wypadku karabinka sportowego w kal. 5,6LR mm tej żyroskopowej
    > stabilizacji wystarcza na dystans 50~150 metrów. Skąd to wiemy? Ta broń
    > jest przeznaczona do strzelania na 50 metrów. W zależności od amunicji i
    > broni czasem udaje się celnie strzelać na 100 metrów, a czasem
    > przestrzeliny są owalne. Dalej przeważnie są owalne. Po prostu pocisk
    > zaczyna koziołkować.
    > Przy strzale ku górze spadający pocisk koziołkuje. W wypadku
    > pistoletowej amunicji ma ona półokrągły czubek. Karabinowa ma faktycznie
    > ostry czubek. Tu znowu mamy statystykę. Jakie jest prawdopodobieństwo,
> [...]

    To jest ciekawe. Bo z jednej strony pocisk sie kreci wokol osi
    minimalnego momentu, co powinno byc stabilne, ale widac w prozni - bo
    w polaczeniu z sila oporu powietrza juz nie jest.

    Ale jak on koziolkuje - chaotycznie, czy np ustawia sie prostopadle do
    toru ruchu, ale kreci wokol linii toru?

    https://www.youtube.com/watch?v=IY7jZia2dXQ

    helicopter sound :-)

    Ale jesli moment pedu jest zachowany, przynajmniej czesciowo ... moze
    tak sie kreci, jak u Dzanibekowa ?

    J.

  • 325. Data: 2021-07-27 16:24:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 21:31:29 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Zapewne bariera dźwięku. Ale nawet przyjmując tę laminarność, to w
    > fizyce czy bardziej iżynierii przepływowej płynów / gazów to wszystko
    > jest raczej dobrze opisane, w tym dla stanóoe przejsciowych. Reynolds i te
    > sprawy. Wydawałoby się, że dla samolotów powinno być też :)

    No wlasnie w tym problem - przecietny samolot ma liczbe Reynoldsa w
    milionach.

    troche archaiczne wprowadzenie, ale sa przyklady
    http://www.aerodrag.com/Articles/ReynoldsNumber.htm

    Sporo za duzo jak na laminarny przeplyw ... a jednak mozna wyguglac ze
    np P51 mial laminarny profil.

    Ale ... pocisk, o znacznie mniejszym rozmiarze, bedzie mial te liczbe
    sporo mniejsza, kilkadziesiat tysiecy. Oczywiscie jak juz zwolni do
    podzwiekowej ..

    > Prościej zasymulować.

    Moze teraz sa dobe programy do symulazji, wczesniej mialy problem.

    > Pewnie zależy jak się ten pocisk ułoży, czyli pewnie od kąta wystrzału.

    Kat zaladam w miare ten sam - i dosc niski. Bo przyjmujemy, ze
    pionowego strzalu sie nie boimy.

    Teraz tylko kwestia, czy ta wieksza energia to wieksza masa, czy
    wieksza predkosc poczatkowa ... czy jedno i drugie ..

    > Nie specjalnie chciałby dostać w łeb swobodnie spadającym pociskiem,
    > nawet kilkugramowym, lecącym z prędkością graniczną (czy jak to tam się
    > zwie) czubkiem w dół.

    A tu widzisz -ustawodawca ma Twoje chciejstwo w ****, i nakazuje
    strzal ostrzegawczy w powierze.
    No coz - jest spora szansa, ze trafi w cos odpornego - ziemie, beton,
    dachowke.
    Ale moze blache samochodu czy szybe :-)

    > Tak na chłopski rozum to wydaje się, że jest tylko jakiś zakres kątów,
    > gdzie dostanie takim pociskiem jest w miarę bezpieczne. Jeśli kąt zbyt
    > mały, to składowa pozioma prędkości będzie wciąż duża.

    No i tu nas ten wysoki kuchwyt ma chronic.
    A jak tylko ciekaw jestem, czy to od energi poczatkowej pocisku
    zalezy.

    >Jeśli kąt duży, wzniesie się wysoko i może też narozrabiać.

    Zakladajac, ze nie trafi w jakis wiezowiec czy samolot, to moze i
    racja, ze bedzie musial utracic sporo predkosci poziomej zanim zacznie
    spadac ... i w czasie spadania troche tez.

    J.

  • 326. Data: 2021-07-27 21:20:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2021 o 12:23, Olin pisze:

    > I tak nie uwierzysz, ale dla potomności napiszę, że energia nie ma kierunku
    > ani zwrotu, więc jest skalarem, a nie wektorem. Tak było przed
    > Kartezjuszem, tak jest i tak raczej zostanie.

    Uwierzę. Przy lecącym z prędkością bliską dźwięku i lekko opadającym
    pocisku różnica jest pomijalna. Ale faktycznie masz rację przy większych
    kątach. Masz rację.

    --
    Robert Tomasik

  • 327. Data: 2021-07-27 21:23:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2021 o 15:44, J.F. pisze:

    > Tzn szczesliwie energie kinetyczna liczy sie na podstawie kwadratow
    > predkosci, a przy liczeniu wypadkowej predkosci wzorem Pitagorasa tez
    > mamy kwadraty predkosci. Dlatego mozna liczyc na oba sposoby.

    OLIN ma rację. Ja to zazwyczaj liczę dla niewielkich kątów, rzędu 1~2° i
    ta różnica jest pomijalna. Ale on ma rację, ze należy policzyć składową
    prędkości i policzyć energię.

    --
    Robert Tomasik

  • 328. Data: 2021-07-27 21:33:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2021 o 15:59, J.F. pisze:
    > Ale jak on koziolkuje - chaotycznie, czy np ustawia sie prostopadle do
    > toru ruchu, ale kreci wokol linii toru?

    Początkowo zaczyna tak robić, że czubek zakreśla coraz większy okrąg.
    Wynika to z faktu, że środek ciężkości leci po krzywej balistycznej i oś
    obrotu jest pod kątem do kierunku. Ponieważ środek ciężkości jest w
    innym miejscu, niż środek pola powierzchni bocznej, więc na pocisk
    działają dwa momenty: żyroskopowy i oporu powietrza.

    Moment powoli wytrąca pocisk z osi. W pewnym momencie obrót zaczyna
    przekraczać 90° i od tego momentu już pocisk koziołkuje. Ale jak nawet
    tylko "drży", to przy trafieniu w papier "cel" pocisk kładzie się i robi
    owalny otwór.

    --
    Robert Tomasik

  • 329. Data: 2021-08-04 20:43:17
    Temat: Re: strzela? do dzika
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Olin <k...@a...w.stopce> wrote:
    > Dnia Tue, 27 Jul 2021 11:33:30 +0200, Robert Tomasik napisa?(a):

    > Warto?? pr?dko?ci rzeczywi?cie nale?y wyliczy? korzystaj?c ze wzoru
    > Pitagorasa i wstawi? do wzoru energi?.
    > Za???my, ?e sk?adowe pr?dko?ci to 3 m/s i 4 m/s a masa cia?a wynosi 1 kg.
    > Energia kinetyczna wynosi 2.5 J.

    Zle, faktycznie jest 12.5

    > Przy za?o?eniach jak wy?ej, "sk?adowe energii kinetycznej" (jakkolwiek jest
    > to idiotyczne) wynosz? 4.5 J i 8 J. Po skorzystaniu ze wzoru Pitagorasa
    > ca?kowita energia wychodzi ~9.18 J.

    Zle uzywasz Pitagorasa. Jak dodasz to tez jest 12.5

    --
    Waldek Hebisch

  • 330. Data: 2021-08-04 23:37:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.08.2021 o 20:43, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

    > Zle, faktycznie jest 12.5

    > Zle uzywasz Pitagorasa. Jak dodasz to tez jest 12.5

    Teraz mnie zaintrygowałeś.
    Załóżmy, że ciało o masie 1 kg leci w poziomie 3 m/s, a w pionie 4 m/s.
    Prędkość ciała wyniesie pierwiastek z 9 + 16 czyli 5 m/s.Energia
    kinetyczna takiego działa wyniesie 12,5 J.

    Jak to liczyć "po mojemu", to składowa pozioma energii kinetycznej
    będzie miała 9/2 czyli 4,5 J, zaś pionowa 16/2 czyli 8 J. No to z
    Pitagorasa mamy pierwiastek z 20,25 + 64 = 9,18 J. Jak Ci wychodzi 12,5 J?

    Pytam, bo moim zdaniem Olin ma rację i się zagalopowałem. Te energie
    trzeba dodawać, a nie dodawać pitagorasem.

    --
    Robert Tomasik