  • 1. Data: 2012-06-20 23:38:47
    Temat: spółka z synem
    Od: julek13 <j...@o...pl>

    Prowadzę jednoosobową DG. Czy mogę bez zmiany całej buchalterii zawrzeć
    umowę z synem, że np. firma nadal jest na mnie a on zostaje wspólnikiem
    (osobą współpracującą) i ma np. 20% zysku, czy muszę zawiązać formalną
    spółkę cywilną?
    --
    julek13

  • 2. Data: 2012-06-20 23:56:25
    Temat: Re: spółka z synem
    Od: ETR <n...@n...pl>

    W dniu 20.06.2012 23:38, julek13 pisze:
> [...]
    > umowę z synem, że np. firma nadal jest na mnie a on zostaje wspólnikiem
    > (osobą współpracującą) i ma np. 20% zysku, czy muszę zawiązać formalną

    spółka cywilna - dwie osoby prowadzące DG występujące pod jednym szyldem
    i nipem .

    www.lifeprogress.pl
    ?

  • 3. Data: 2012-06-21 01:26:42
    Od: AnonimGall <n...@p...com>

    W dniu 2012-06-20 23:38, julek13 pisze:
> [...]
    > umowę z synem, że np. firma nadal jest na mnie a on zostaje wspólnikiem
    > (osobą współpracującą) i ma np. 20% zysku, czy muszę zawiązać formalną

    Jednoosobowa to jednoosobowa, z synem to musialbys spolke zawiazac.

    W DG syn moze byc pracownikiem za okreslone wynagrodzenie, a zyskiem to
    moze sie dzielic ale ewentualnie wspolnik w spolce cywilnej.

    > http://www.studentprawa.com.pl/spoka-cywilna-podzia-
    zyskow.html

  • 4. Data: 2012-06-21 08:24:38
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Użytkownik "AnonimGall" <n...@p...com> napisał w wiadomości
    ?

> [...]
    >
    > W DG syn moze byc pracownikiem za okreslone wynagrodzenie, a zyskiem to
    > moze sie dzielic ale ewentualnie wspolnik w spolce cywilnej.

    Mam podobną sytuację. Czy mogę oficjalnie zatrudnić syna? Jeszcze studiuje,
    mieszka ze mną i jest na moim utrzymaniu.

    marzatela
    ------------------------
    http://www.szultaset.pl

  • 5. Data: 2012-06-21 09:49:00
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-21 08:24, Marzena pisze:

    > Mam podobną sytuację. Czy mogę oficjalnie zatrudnić syna? Jeszcze
    > studiuje, mieszka ze mną i jest na moim utrzymaniu.

    1. Definicja osoby współpracującej z przedsiębiorcą

    Za osobę współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność
    (dalej: przedsiębiorcą) uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci
    drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma
    oraz osoby przysposabiające, jeżeli:
    - pozostają z nią we wspólnym gospodarstwie domowym i
    - współpracują przy prowadzeniu działalności.

    IMHO nie da się tak prosto. :(

    --
    spp

  • 6. Data: 2012-06-21 10:10:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jun 2012, Marzena wrote:

    > Mam podobną sytuację. Czy mogę oficjalnie zatrudnić syna? Jeszcze studiuje,
    > mieszka ze mną i jest na moim utrzymaniu.

    Zmotywowany postem na .podatki (chyba też "julka") przejrzałem UoPDoOF,
    wyszło że z p. widzenia podatkowego liczy się jedynie "małoletniość"
    dziecka.
    Zatrudnienie skutkuje podwójnym opodatkowaniem (->tamten post podatki,
    tamże linki do ustaw).
    Dla ZUS fakt "wspólnego gospodarstwa" skutkuje uznaniem za "osobę
    współpracującą", co powoduje inne zasady naliczania składek.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-06-21 10:33:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jun 2012, spp wrote:

> [...]
    > przysposabiające, jeżeli:
    > - pozostają z nią we wspólnym gospodarstwie domowym i
    > - współpracują przy prowadzeniu działalności.

    Ale to nie stoi na przeszkodzie pytaniu Marzeny.
    Po prostu - jeśli zawrze umowę o pracę z własnym synem, to:
    - dla ZUS będzie to 'osoba współpracująca' (czyli składki będą liczone
    jak dla przedsiębiorcy, a nie jak dla pracownika)
    - dla podatku dochodowego syn zapłaci podatek, a ojciec lub matka też
    zapłaci podatek (bo wynagrodzenie syna nie będzie kosztem uzyskania)

    Ale zakazu nie ma!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-06-21 12:02:32
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

> [...]
    > Dla ZUS fakt "wspólnego gospodarstwa" skutkuje uznaniem za "osobę
    > współpracującą", co powoduje inne zasady naliczania składek.

    Dzięki za wyjaśnienia. Tak podejrzewałam, że nie będzie to dla korzystne.
    Mam jeszcze pytanie dodatkowe. Syn kilka dni temu skończył 25 lat i studia
    inżynierskie. Wprawdzie został mu jeszcze rok magisterki, ale teoretycznie
    można uznać, że jest dorosły. Czy to coś zmienia? Czy liczy się tylko fakt
    wspólnego mieszkania? A gdyby się ożenił i żona się wprowadziła do nas?

    marzatela
    --------------------
    http://www.szultaset.pl

  • 9. Data: 2012-06-21 12:09:18
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-21 12:02, Marzena pisze:

> [...]
    > teoretycznie można uznać, że jest dorosły. Czy to coś zmienia? Czy liczy
    > się tylko fakt wspólnego mieszkania? A gdyby się ożenił i żona się

    Zdecydowanie większe szanse chociaż i dzisiaj możesz próbować wciągnąć
    go jako pracownika. W końcu sam fakt zamieszkania nie świadczy o
    wspólnym gospodarstwie domowym a od czasu zatrudnienia nie będzie już na
    Twoim utrzymaniu.
    Oczywiście, musisz się liczyć z walką sądową (zwłaszcza z ZUS-em) ale
    myślę że szanse są duże.

    "Przepisy ubezpieczeniowe nie definiują pojęcia "pozostawanie we
    wspólnym gospodarstwie domowym". Zatem zależy to od okoliczności
    konkretnego przypadku. Jak zważył Sąd Najwyższy zamieszkiwanie pod tym
    samym adresem nie może być automatycznie uznane za pozostawanie we
    wspólnym gospodarstwie domowym (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2
    lutego 1996 r., sygn. akt II URN 56/95)."

    --
    spp

  • 10. Data: 2012-06-21 15:27:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > można uznać, że jest dorosły. Czy to coś zmienia? Czy liczy się tylko fakt
    > wspólnego mieszkania? A gdyby się ożenił i żona się wprowadziła do nas?

    Kryterium stanowi "wspólne gospodarstwo domowe" - zajrzyj do przepisu.
    Jak gotuje osobno a kwity za media itp. dzielicie do opłacenia
    wg jakiegoś kryterium (a nie metodą "jakoś wrzucimy do wspólnego
    wora i opłacimy) to IMVHO kryterium "odrębnosci" jest spełnione.
    Jak bardzo ZUS się czepia (lub może czepiać) ew. dokumentowania
    ww. faktów nie wiem.
    Ale jakby przyjąć "skarbową" jednostkę miary, to pytanie "czy
    czynsz przez cały rok w całości płacił pani mąż" by mnie nie
    zdziwiło ;)

    pzdr, Gotfryd