  • 11. Data: 2009-10-25 20:13:45
    Temat: Re: spółka handlowa "stroną" w procesie karnym
    Od: kuba <p...@o...pl>

    .B:artek. pisze:
    > kuba wyskrobał(a):
    >
    > Nie. W takim razie pojęcie "osoba prawna" powinno mieć również tylko
    > prywatnoprawny wymiar - wszak jest zdefiniowane w KC.

    Nie będę się spierał, aczkolwiek można by. W końcu zarówno w KPK jak i
    KPA jest problem z ułomnymi osobami prawnymi, a gdyby stosowanie do nich
    przepisów o osobach prawnych było powszechnie akceptowane, to żadnego
    problemu by nie było.

    > Akurat co do KPA to mam praktykę potwierdzającą moje stanowisko.
    > Prezydent miasta nie chciał dopuścić wspólnoty mieszkaniowej do
    > postępowania administracyjnego twierdząc, że nie jest osobą prawną. SKO
    > to chyba podtrzymało OIDP, ale argumentacja taka padła przed WSA -
    > właśnie w oparciu o art. 33(1) KC.

    Mogło się zdarzyć, aczkolwiek stanowisko sądu jest nieortodoksyjne.
    Wszak pierwszeństwo w ocenie zdolności prawnej według KPA mają przepisy
    prawa administracyjnego materialnego. O ile się nie mylę, może mieć ją
    nawet spółka cywilna, w jakichś sprawach podatkowych.

    Jeżeli w sprawie którą opisujesz nie zachodziła taka okoliczność, to
    stanowisko sądu jest wyraźnie sprzeczne z art. 29 KPA, którego wykładnia
    językowa nie nasuwa wątpliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o drugą część
    zdania.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 12. Data: 2009-10-31 21:51:18
    Temat: Re: spółka handlowa
    Od: "jb " <j...@W...gazeta.pl>

    k...@o...pl napisał(a):

    > Czy mam rację?

    Rację miał Robert Tomasik w pierwszym swoim poście.
    Tylko potem zaczął niepotrzebnie kombinować. ;)