  • 1. Data: 2003-06-15 14:22:34
    Temat: spóldzielnia jako dewelopwer??
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

    Mam do Was pytanko, czy orientujecie sie czy spóldzielnia moze sprzedawac
    nowo budujace sie mieszkania tak jak deweloper? Tzn. bez przyjmowania jako
    czlonka spóldzielni tylko mieszkanie od razu bedie hipoteczne wlasnosciowe.
    Dzieki za jakies info.
    Aga

  • 2. Data: 2003-06-15 16:05:51
    Temat: Re: spóldzielnia jako dewelopwer??
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Spółdzielnia nie może działać jak deweloper gdyż budowa mieszkań nie może
    przynosić zysku i to jest podstawowa różnica między deweloperem a
    spółdzielnią mieszkaniową. Co więcej zgodnie z ustawą o Spółdzielniach
    Mieszkaniowych transakcja jaką zawierasz ze spółdzielnią nie jest typową
    transakcją kupna sprzedaży. Jeśli spółdzielnia z środków własnych wybudowała
    lokal, a Ty masz teraz ochotę go zamieszkać to wnosisz wkład budowlany
    pokrywając wszelkie koszty związane z przypadającą na twój lokal częścią
    kosztów budowy zadania inwestycyjnego i nic nadto. Potem spółdzielnia
    ustanawia wyodrębnioną własność lokalu zgodnie z art. 21 ustawy o SM. I tu
    jest paradoks bo zgodnie z ustawą tylko członkowi przysługuje prawo
    wniesienia wkładu budowlanego zatem najpierw powinnaś zostać członkiem
    podpisać umowę bo tylko członek może to zrobić i wnieść wykład. a zatem nikt
    też nie może ciebie na siłę pozbawić możliwości bycia członkiem SM o czym
    władcy spółdzielni często zapominają.

    Stan _Z

    PS Jeśli się mylę to prośże o korekte.

  • 3. Data: 2003-06-15 18:44:16
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "Stan_Z" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Spółdzielnia nie może działać jak deweloper gdyż budowa mieszkań nie może
    > przynosić zysku i to jest podstawowa różnica między deweloperem a
    > spółdzielnią mieszkaniową.

    można polemizowac z tym pogladem, tak jest ale tylko w odniesieniu
    do członków spółdzielni,
    gdzie jest bowiem napisane, że sp-nia nie może czerpac dochodów z
    deweloperki
    i prznaczac je na cele statutowe czyli na fundusz remontowy istniejących
    zasobów ?

    > Co więcej zgodnie z ustawą o Spółdzielniach
    > Mieszkaniowych transakcja jaką zawierasz ze spółdzielnią nie jest typową
    > transakcją kupna sprzedaży.

    oczywiście o ile kandydat idzie drogą poprzez członkowstwo w sp-ni,
    wtedy jest tak jak piszesz,
    ale przeciez sp-nia tak jak każdy własciciel może sprzedac na wolnym rynku
    część swojego majątku, np w przetargu albo przez agenta.
    ważne aby to wszystko było zgodne ze statutem i innymi
    postanowieniami prawa wewnątrzspóldzielczego,

> [...]
    > pokrywając wszelkie koszty związane z przypadającą na twój lokal częścią
    > kosztów budowy zadania inwestycyjnego i nic nadto.

    tak jest tylko w przypadku gdy chętny jest członkiem albo nim zostaje,

> [...]
    nikt
    > też nie może ciebie na siłę pozbawić możliwości bycia członkiem SM o czym

    i tutaj właśnie nie ma paradoksu, bo gdy delikwent idzie ścieżka
    człokowstwa,
    to w pierwszej kolejności zostaje członkiem a potem dzieje się tak jak to
    wyżej opisałeś, zaś w przypadku gdy nie jest członkiem, to sp-nia moze mu
    najzwyczajniej w świecie sprzedac mieszkanie jak deweloper i jeszcze
    na tym zarobić.

    pzdr,
    JarekM

  • 4. Data: 2003-06-15 19:14:49
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

> [...]
    > wyżej opisałeś, zaś w przypadku gdy nie jest członkiem, to sp-nia moze mu
    > najzwyczajniej w świecie sprzedac mieszkanie jak deweloper i jeszcze

    Do tej pory wszsytkie bloki wybudowane przez ta spółdzielnie były na
    zasadach, ze kupujacy staje sie czlonkiem i mieszkanie jest spóldzielczo
    własnosciowe.
    Teraz nowy blok jest juz budowany na innych zasadach. Na poczatku mam
    podpisac umowe przedwstepna w ktorej spóldzielnia zobowiazuje sie do
    ustanowienia odrebnej wlasnosci lokalu a nastepnie do zawarcia umowy
    sprzedazy lokalu wraz z odpowiednim udziałem we wlasnosci działek oraz w
    czesciach wspolnych budynku, po jego wybudowaniu i wplaceniu przez
    Przyszlego Wlasciciela całosci ceny lokalu bedacego przedmiotem umowy.
    Czy jest to jakos prawnie uregulowane ze sp-nia buduje teraz na innych
    zasadach??Czy moze stwierdzili, ze w ten sposob wiecej zarobia??
    Mieszkanie ma zostac wybudowane kolo marca 2004 i pozniej po jego oddaniu ma
    zostac podpisany akt notarialny.
    A jezeli sp-nia ma napisane w statucie ze moze sprzedawac mieszkania to
    wtedy jest wszsytko ok??
    Dzieki za informacje bo chciałabym miec jakas pewnosc ze ta umowa nie jest
    jakims oszustwem.
    Aga

  • 5. Data: 2003-06-16 12:11:45
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

> [...]
    > Przyszłego Właściciela całości ceny lokalu będącego przedmiotem umowy.
    > Czy jest to jakoś prawnie uregulowane ze sp.-nią buduje teraz na innych
    > zasadach??Czy może stwierdzili, ze w ten sposób więcej zarobią??
    > Mieszkanie ma zostać wybudowane Kolo marca 2004 i później po jego oddaniu
    ma
    > zostać podpisany akt notarialny.
    > A jeżeli sp.-nią ma napisane w statucie ze może sprzedawać mieszkania to
    > wtedy jest wszystko Ok??
    > Dzięki za informacje bo chciałabym mięć jakąś pewność ze ta umowa nie jest

    Zgodnie z zapisami ustawy zanim podpiszesz umowę o wybudowanie lokalu musisz
    uzyskać status członka spółdzielni patrz art. 1 Ustawy o M i od tej zasady
    nie ma wyjątków Spółdzielnie nie mogą budować dla osób nie będących
    członkami gdyż takiej możliwości nie przewiduje ustawa. Jeśli jakiś majster
    wykoncypował Statut, który zezwala działać M jak deweloperowi to znaczy że
    nie czytał ustawy i świadome łamie przepisy a co zatem możesz powołać się na
    CK art.58 o nieskuteczności zapisów mających na celu obejście ustawy.
    Dziś w przepisach występuje także wyodrębniona własność lokalu i pewnie taką
    formę twoja M przyjęła. Zanim jednak coś podpiszesz zapoznaj się ze statutem
    i przepisami ustawy.
    Nadmiar wiedzy nie zaszkodzi a jej brak szkodzi bardzo.

  • 6. Data: 2003-06-16 12:41:45
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

> [...]
    na
    > CK art.58 o nieskuteczności zapisów mających na celu obejście ustawy.

    No dobrze a to:
    Art 1 ust 2 Przedmiotem działalności spółdzielni może być

    5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży
    znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym
    przeznaczeniu.

> [...]
    > Nadmiar wiedzy nie zaszkodzi a jej brak szkodzi bardzo.
    >
    > W spóldzielni powiedziano mi ze czlonkiem nie bede. A spoldz. zobowiazuje
    sie do ustan. odrebnej wlasnosci lokalu.
    Spóldzielnia uchodzi za bardzo dobra,działa 7 lat.Wybudowala juz duzo
    blokow. Mieszkancy sa zadowoleni.
    Czy jezeli ja ta umowe podpisze a spoldz. np obchodzi ustawe to moze sie
    okazac pozniej ze tego mieszkania nie bede miec? Czy to ma jakies inne
    konsekwencje?
    Aga

  • 7. Data: 2003-06-16 15:02:47
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Hehe
    W tej ustawie jest sprzeczność miedzy zapisami art. 1 ust1 a ust 2 pkt 5
    Statut SM jest zobowiązany do roztrzygnięcia tej sprawy w obrębie ust 2 i 3
    czyli musi wyszczególniać jaką formę prowadzi. Ja osobiście unikał bym
    Spóldzielni które handlują nieruchomościami gdyż istnieje prawdopodobieństwo
    iż lokale użytkowe zostaną przy SM a wówczas nie będziecie mogli liczyć na
    udziały w zyskach osiąganych z ich wynajmu. wówczas jesteście skazani na
    wysokie koszty utrzymania i co gorsza będziecie musieli znosić zarządzanie
    przez pazerną spółdzielnię i nie będziecie mogli zmienić zarządcy Zresztą
    roblemów jest tu cała masa i niestety nie są one jeszcze roztrzygnięte przez
    ORZECZNICTWO.

    Stan_Z

  • 8. Data: 2003-06-16 17:24:16
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

> [...]
    > przez pazerną spółdzielnię i nie będziecie mogli zmienić zarządcy Zresztą
    > roblemów jest tu cała masa i niestety nie są one jeszcze roztrzygnięte

    No dobrze wiec status SM rozstrzyga ze bedzie prowadzil ust.2 pkt 5. No i
    co, nie moze tak rozstrzygnac?
    W tym bloku nie bedzie zadnych lokali uzytkowych tylko garaze i piwnice.
    Jesli chodzi o zarzadzanie blokiem to w umowie jest ze do 5 lat.
    Jakie jeszcze pulapki czekaja na potencjalnych klientow?

    Mam jeszcze takie pytanie,jezeli ta umowa nie zostanie zawarta notarialnie i
    nie bedzie wpisow do KW na te działki (czyli nie bede mogla dochodzic
    skutecznych roszczen) tylko umowa cywilna, to czy gdyby sie cos stalo
    niedobrego to moge w ogole sadownie czegos dochodzic, czy nie ze wzgledu na
    brak zawarcia umowy notarialnie?
    Aga

  • 9. Data: 2003-06-16 17:48:26
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

> [...]
    na
    > CK art.58 o nieskuteczności zapisów mających na celu obejście ustawy.

    a z czego wynika ow zakaz budowy na sprzedaż?
    pytam bo nie wiem a i praktyka jest tez inna,

    rozumiem, że jeżeli jest umowa przedwstępna to sprawa jest prosta i
    jest tak jak piszesz,
    natomiast jeżeli SM nie zawiera żadnych umów a buduje i potem
    po prostu sprzedaje na rynku mieszkania to jaki przepis jest naruszony ?

    pozdrowienia,
    JarekM

  • 10. Data: 2003-06-16 18:56:32
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    > Hmm
    > No dobrze wiec status SM rozstrzyga ze bedzie prowadzil ust.2 pkt 5. No i
    co, nie moze tak rozstrzygnac?

    może ale zapewne statut ma zapis zgodny z art 1 ustawy, który stoji niejako
    w sprzeczności ze sprzedażą mieszkań bez możliwości bycia członkiem.

    > W tym bloku nie bedzie zadnych lokali uzytkowych tylko garaze i piwnice.
    > Jesli chodzi o zarzadzanie blokiem to w umowie jest ze do 5 lat.
    > Jakie jeszcze pulapki czekaja na potencjalnych klientow?

    np takie:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030616/p
    rawo/prawo_a_2.html