  • 1. Data: 2006-09-05 09:00:15
    Temat: spółdzielcze czy odrębna własność
    Od: "Karka" <k...@i...pl>

    Witam!
    Kupiłam mieszkanie w Spółdzielni w Poznaniu.

    Musiałam zdecydować się na formę własności:
    - spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    - odrębna własność

    Wybrałam pierwsze, ponieważ opłaty czynszowe niezależnie od formy własności
    są takie same, dodatkowo za odrębną własność należy płacić podatek od
    gruntu... Ponoć przy podpisywaniu aktu notarialnego przy spółdzielczym
    prawie własności poniosę dużo niższe koszty niż przy odrębnej własności. Do
    tego w każdej chwili (już mieszkając w lokalu) mogę zmienić prawo ze
    spółdzielczego na odrębną własność - ponoszę wówczas dużo niższe koszty niż
    jakbym to miała zrobić od razu.
    Informacji tych udzielono mi w Spółdzielni i prośba moja jest taka, czy ktoś
    może mi wyjaśnić różnicę... która forma własności jest lepsza? Bo skoro
    odrebna wlasnosc jest drozsza (jesli chodzi o akt not. i pozniejsze placenie
    podatku za grunt) to po co przepłacać - skoro nie ma różnic w użytkowaniu? W
    obu przypadkach nie ma problemu za sprzedazą czy wynajęciem mieszkania...
    więc jakie są plusy za odrębną własnością? Po co mi ten fragment gruntu?
    Jakie on mi daje prawa?

    Z góry dziękuję za "oświecenie" ... ;-)

    Pozdrawiam,
    Karka

  • 2. Data: 2006-09-05 09:20:29
    Temat: Re: spółdzielcze czy odrębna własność
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

> [...]
    > zmienić prawo ze spółdzielczego na odrębną własność - ponoszę wówczas dużo
    > niższe koszty niż jakbym to miała zrobić od razu.
    [cut]

    A podatku od nieruchomości to myslisz, że spółdzielnia nie płaci?
    A różnica pomiędzy prawem własności a s.w.p. do lok. jest praktycznie żadna.

  • 3. Data: 2006-09-05 11:11:06
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Karka wrote:
> [...]
    > więc jakie są plusy za odrębną własnością? Po co mi ten fragment gruntu?

    1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

    lokal jest własnością spółdzielni. Ty masz prawo do lokalu, które jest
    zbywalne. Jesteś (lub nie) członkiem spółdzielni i w ramach tego
    ponosisz opłaty związane z działalnością spółdzielni.

    2) odrębna własność. W ramach własności jesteś współwłaścicielem (w
    ułamkowym procencie proporcjonalnym do wielkości mieszkania) gruntu i
    budynku na którym stoi blok.
    Masz takie same prawa do tego jak i spółdzielnia.

    Na dzień dzisiejszy w nienormalnym świecie nie wiadomo co jest lepsze.
    W sytuacji pierwszej płacisz tzw. czynsz i więcej cie nie obchodzi, bo
    to spółdzielnia ma dbać o stan budynku i jego konserwację.

    W przypadku drugim jesteście wspólnotą razem ze spółdzielnią i razem
    jako właściciele odpowiadacie za budynek. Partycypujesz w zyskach i
    stratach.
    Ponieważ spółdzielnia ma większość to w praktyce niewiele będziesz miała
    do powiedzenia. Normlnie wybrałbym pełną własność, ale dopóki relikt
    spółdzielni istnieje, to jest to mało bezpieczna forma, bo można pójść
    na dno razem ze spółdzielnią.
    Na pewno o pełną własność należy mocno dbać w momencie kiedy
    spółdzielnię będzie szlag trafiał.

  • 4. Data: 2006-09-05 13:19:25
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

> [...]
    > właściciele odpowiadacie za budynek. Partycypujesz w zyskach i stratach.

    Nie ma takiego przypadku, spółdzielnia jest zarządcą całego budynku, nie ma
    wspólnoty i spółdzielni.

    A to niby dlaczego?