  • 11. Data: 2003-01-28 23:28:11
    Temat: Re: ślub kościelny
    Od: "freni " <f...@N...gazeta.pl>

    Majszek <m...@w...pl> napisał(a):

    > Boga
    > >
    > Ale może są księża którzy by nie przekazali tego faktu do urzędu, bo
    > przecież tylko oto chodzi.

    księdzu nie wypada łamać prawa:)) Nasze państwo ma charakter świecki i normy
    prawne mają charakter powszechny. Czy TY musisz się żenić?
    freni

  • 12. Data: 2003-01-28 23:56:11
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    28 sty 2003 o 22:49 GMT
    Sandra
    > Użytkownik Majszek <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:b16sm7$a8t$...@n...tpi.pl...
    > art.8 k.r.o

    Raczej art. 1. par. 2. Wynika z niego, że musi istnieć jasne określenie
    woli przyszłych małżonków oraz muszązostać spełnione odpowiednie wymogi
    formalne, aby małżeństwo zawarte przed duchownym niosło skutki prawne
    względem polskiego prawa.

    Art. 8. (10) ő 1. Duchowny, przed którym zawierany jest związek małżeński
    podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego,
    nie może przyjąć oświadczeń przewidzianych w art. 1 ő 2 - bez uprzedniego
    przedstawienia mu zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności
    wyłączających zawarcie małżeństwa, sporządzonego przez kierownika urzędu
    stanu cywilnego.

    Art. 1. ő 2. Małżeństwo zostaje również zawarte, gdy mężczyzna i kobieta
    zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo
    innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę
    jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu i kierownik
    urzędu stanu cywilnego następnie sporządzi akt małżeństwa. Gdy zostaną
    spełnione powyższe przesłanki, małżeństwo uważa się za zawarte w chwili
    złożenia oświadczenia woli w obecności duchownego.

    Aha, nie jestem prawnikiem. :)

    Pozdr

    Czarek Gorzeński

  • 13. Data: 2003-01-29 00:00:37
    Temat: Odp: ślub kościelny
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:s...@C...Gorzenski..
    .

  • 14. Data: 2003-01-29 00:01:47
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych

    > Aha, nie jestem prawnikiem. :)

    ale braki uzupełniasz wspaniale :-) więc pomyśl nad tym czy nie chcesz nim
    zostać :-)

    Sandra

  • 15. Data: 2003-01-29 08:03:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Majszek napisał:

    > Czyli nie można już zawrzeć małżeństwa przed Bogiem anie przed państwem??
    > Można być niewierzącym a nie można być nie obywatelem??

    Nie chcesz bys obywatelem ale po rente na która składaja sie wszyscy
    inni obywatele chętnie wyciągasz łapkę?

    A więc bzykanko bez slubu to be a okradanie współobywateli cacy?
    Czytałes kiedys dekalog? Sa tam jakies instrukcje które przykazanie jest
    wazniejsze a które mozna sobie olać?

    A pamiętasz to: "Bogu co boskie, Cesarzowi co cesarskie".
    Taki religijny a nic z katechezy nie pamięta. Pewnie grał w karty w
    ostatniej ławce...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 16. Data: 2003-01-29 08:30:58
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

    > Witam serdecznie i proszę o poważną odpowiedź na następujące pytanie. Otóż
    > czy można w naszym pięknym kraju złożyć śluby tylko w kościele a nie
    > zgłaszając tego w urzędzie stanu żywionego, słyszałem że zanim podpisano
    > umowę konkordatową można było to zrobić. Kochamy się z moją dziewczyną i
    > chcemy być razem ale ślub cywilnym mógłby nam zaszkodzić w ten sposób, że
    > wybranka moja pobiera rentę po matce ponieważ się jeszcze się uczy. Po
    > ślubie natomiast renta ta będzie wstrzymana.

    IMHO Oczywiscie ze mozna. I dziwie sie ze sie o tym nie mowi. Wystarczy
    spelnic wymogi konkordatowego zawrzec zwiazek i nie podpisac papierow na
    koniec ceremonii. Slub koscielny zawierasz przed Bogiem nie przed
    urzedniczynami. Po kolejne ... po ceremonii w kosciele na sam koniec
    podpisuje sie papiery, a kto powiedzial ze musisz je podpisac? Ale nawet jak
    podpiszesz, to czemu nie mialo by sie stac tak ze nie dotra te papiery w
    ciagu pieciu dni do USC? No a jak nie dotra w piec dni .. to chyba nic nie
    wyjdzie :)) I o to Tobie chodzi

    Inna sprawa to ta renta. Roznie to bywa jak solidnie zalatwisz to przyszlem
    malzonce nie wstrzymaja. :))

    Pozdrawiam
    AJA
    P.S. Dziwne ze tak trzeba sie starac by otrzymac wylacznie koscielny slub.

  • 17. Data: 2003-01-29 08:34:25
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

    > księdzu nie wypada łamać prawa:)) Nasze państwo ma charakter świecki i
    normy
    > prawne mają charakter powszechny. Czy TY musisz się żenić?
    > freni

    "Kto jest bez grzechu niech pierwszy rzuci kamień ..."

    A co ze slowami "Spowiadam sie Bogu wszechmogacemu i Wam bracia i siostry,
    ze bardzo zgrzeszylem mysla, mowa, uczynkiem i zaniedbaniem ... "

    Pozdrawiam

    AJA

  • 18. Data: 2003-01-29 08:37:41
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

    > Rozwód koscielny? Przede wszystkim podlega prawu "szybkosc i latwosc
    > otrzymania rozwodu jest wprost proporcjonalna do wplaconej oplaty
    > manipulacyjnej":-))))

    Nie ma czegos takiego jak rozwod koscielny!

    AJA

  • 19. Data: 2003-01-29 08:55:56
    Od: "freni " <f...@N...gazeta.pl>

    AJA <n...@w...iie.pz.zgora.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > A co ze slowami "Spowiadam sie Bogu wszechmogacemu i Wam bracia i siostry,
    > ze bardzo zgrzeszylem mysla, mowa, uczynkiem i zaniedbaniem ... "

    no tak. Ksiądz też człowiek. Mógłby zapomnieć.:)))
    Przed złożeniem oświadczeń przed duchownym kierownik stanu cywilnego wydaje
    zaświadczenie, że brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Bez
    tego zaświadczenia ksiądz ślubu nie udzieli. Urząd stanu cyw. będzie
    wiedział, że taka to a taka para żenić się ma zamiar jeszcze przed złożeniem
    ślubowania.
    freni

  • 20. Data: 2003-01-29 09:00:40
    Od: "freni " <f...@N...gazeta.pl>

    AJA <n...@w...iie.pz.zgora.pl> napisał(a):

    > P.S. Dziwne ze tak trzeba sie starac by otrzymac wylacznie koscielny slub.

    a Ty już po ślubie?
    freni