  • 11. Data: 2006-10-27 15:20:31
    Temat: Re: samochód w autokomisie.
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Pieniądze z samochodu nigdy nie są komisanta. Zobacz, jak to jest
    > przykałdowo fakturowane

    nie wiem jak, ale co to ma do rzeczy?
    owszem, samochód komisanta nigdy nie jest, ale pieniądze (a najpierw
    wierzytelność o zapłatę) MZ są
    inaczej zbędny byłby art.766 kc i wynikający z niego obowiązek przelania
    wierzytelności nabytych na rachunek komitenta...

    KG

  • 12. Data: 2006-10-27 17:10:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

> [...]
    > inaczej zbędny byłby art.766 kc i wynikający z niego obowiązek przelania
    > wierzytelności nabytych na rachunek komitenta...

    Nie. Właśnie z tego artykułu wynika, że pieniądze nie są komisu, bo ma obowiązek
    je oddać właścicielowi samochodu.

  • 13. Data: 2006-10-27 20:44:52
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    Robert powiada:

    > Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > Nie. Właśnie z tego artykułu wynika, że pieniądze nie są komisu, bo ma obowiązek
    > je oddać właścicielowi samochodu.

    No wlaśnie nie. Po co przepis szczególny miałby powtarzać zasade ogólną?
    Zresztą przeczytaj zd. 2 tego przepisu. W jaki sposób przeniesienie cudzej
    jak twierdzisz wierzytelności przez komis miałoby naruszać prawa jego
    wierzycieli?

    Szmul Szmulewicz

  • 14. Data: 2006-10-27 21:34:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szmul Szmulewicz" <s...@s...com> napisał w wiadomości

    Umowa komisu jest pewnym rodzajem zlecenia. A to, że przyjmującemu zlecenie nie
    wolno "przywłaszczyć" sobie pieniędzy zlecającego wynika z art. 741 kc. Z art.
    750 kc wynika, ze przepisy dotyczące zlecenia stosuje się odpowiednio do innych
    usług, o ile nie jest to odrębnie unormowane. W dziale XXIV kodeksu cywilnego
    nie ma odmiennego unormowania określającego sposób postępowania z gotówką przez
    komis. Natomiast na poparcie mojej tezy jest zawarte w art. 765 sformułowanie
    "Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (...)". Czyli ustawodawca przyznaje, ze
    umowa komisu jest pewnym rodzajem zlecenia.

    Art. 766 nie jest tu w żadnym wypadku - moim zdaniem - sprzeczny z opisaną
    regułą. Określa, że rzeczy komisant powinien wydać rzeczy uzyskane dla
    komitenta. Te przepisy się łączą. Ma wydać komitentowi i nie wolno mu ich używać
    dla własnych celów. Ba, nawet wierzycielom komisanta nie wolno ich zająć.

  • 15. Data: 2006-10-28 05:37:11
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > uzyskane dla komitenta. Te przepisy się łączą. Ma wydać komitentowi i
    > nie wolno mu ich używać dla własnych celów. Ba, nawet wierzycielom

    Owszem, ma wydać/ przelać wierzytelność. Czyli komitent ma do komisanta
    roszczenie o wydanie rzeczy/przelanie innych wierzytelności. Do tego nie
    musi być (i nie jest) ich właścicielem. Dopóki to świadczenie nie
    zostanie spełnione, właścicielem pieniędzy jest komisant. Nie może więc
    ich przywłaszczyć w rozumieniu kodeksu karnego, bo nie można
    przywłaszczyć własnej rzeczy. Nazywanie tego przywłaszczeniem jest tym
    samym, co nazywanie przywłaszczeniem niezwrócenia pożyczki.

    KG

  • 16. Data: 2006-10-28 08:27:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > rzeczy. Nazywanie tego przywłaszczeniem jest tym samym, co nazywanie

    Ale w odniesieniu do pożyczki nie obowiązuje zakaz wynikający z art. 741 kc. Nie
    ma zakazu wykorzystywania pieniędzy pożyczki do własnych celów. A w wypadku
    komisu jest. Tu tkwi różnica. I stad znam kilka przypadków wyroków skazujących
    za przywłaszczenie pieniędzy przez komis, a o skazaniu kogokolwiek za
    przywłaszczenie pożyczki po przez jej nie zwrócenie (o ile były to pieniądze)
    nie słyszałem.

  • 17. Data: 2006-10-28 08:55:12
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > skazaniu kogokolwiek za przywłaszczenie pożyczki po przez jej nie
    > zwrócenie (o ile były to pieniądze) nie słyszałem.

    To jeszcze raz - jeżeli to co od osoby trzeciej otrzymuje komisant jest
    własnością komitenta, to dlaczego przepis nakazuje dokonanie przelewu
    wierzytelności (np. o zapłatę ceny?). Przy przyjęciu Twojej wersji ta
    wierzytelność staje się od razu wierzytelnością komitenta, a przelew nie
    byłby konieczny.

    KG

  • 18. Data: 2006-10-28 08:59:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > wierzytelność staje się od razu wierzytelnością komitenta, a przelew nie byłby

    Ja zastosowałem takie uproszczenie myślowe i chyba trochę zamieszałem. Przepis
    zakazuje komisantowi korzystania z pieniędzy otrzymanych za samochód i nakazuje
    przekazać je komitentowi. Stąd, jeśli komis załóżmy pieniądze otrzymane za
    samochód przeznaczy na zapłatę podatku, to sobie je przywłaszczy.

  • 19. Data: 2006-10-28 09:22:01
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > samochód i nakazuje przekazać je komitentowi. Stąd, jeśli komis załóżmy
    > pieniądze otrzymane za samochód przeznaczy na zapłatę podatku, to sobie

    Jak może przywłaszczyć sobie pieniądze, które należą do niego? Należą do
    niego, a tylko ma obowiązek ich przekazania. To co innego niż pieniądze
    należące do innej osoby.

    KG

  • 20. Data: 2006-10-28 14:26:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jak może przywłaszczyć sobie pieniądze, które należą do niego? Należą do
    > niego, a tylko ma obowiązek ich przekazania. To co innego niż pieniądze
    > należące do innej osoby.

    Może sobie przywłaszczyć. Te pieniądze on tylko dzierży. Nie wolno mu ich używać
    dla siebie. W praktyce to w sądzie przechodzi jako przywłaszczenie i znam cały
    szereg takich przypadków.