  • 21. Data: 2006-02-17 13:58:23
    Temat: Re: sad depozytowy nie chce wyplacic spadkobiercom
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Feb 2006 11:45:22 +0100, vel konrad napisał(a):

    > no nie bardzo.
    >
    > przede wszystkim w postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku nie
    > wymienia sie w ogole praw, ktore sa w spadku.

    Z tego co ten Pan napisał wynika, że są dwa orzeczenia - stwierdzające
    nabycie spadku ( w którym nie ma rzeczywiście nic o tym co wchodzi w skład
    spadku (chyba że jest gosp. rolne:)), oraz orzeczenie przypuszczalnie dot.
    działu spadku z którego już wynika to co jest w majątku spadkowym. Nie masz
    zatem racji.:) - to wszystko może toczyć się w jednym postępowaniu, można
    zarządać od razu działu spadku, stąd Pan ten mówił o jednym orzeczeniu, ale
    wiadomo o co chodzi.

    > a po drugie ta kwota - pieniadze - nie byly w spadku, bo ich
    > wlascicielem byl nasz pan, ktore je z konta wyplacil (z chwila objecia w
    > posiadnie takich rzeczy, zostaje sie ich wlascicilem; vide depozyt
    > nieprawidlowy). wczesniej - przed wyplata - rowniez nie byly w majatku
    > spadkodawcy, tylko wierzytelnosc o ich wyplate z rachunku.

    Ten pan nie stał się wcale właścicielem tych pieniędzy, pełnomocnictwo do
    ich wypłacenia wygasło z chwilą śmierci, stał się on bezpodstawnie
    wzbogacony.

  • 22. Data: 2006-02-17 14:02:34
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Feb 2006 14:20:48 +0100, Johnson napisał(a):

    > Spadkobiercy Y mogą złożyć wniosek.

    > Przyznaje, że nie rozumiem tego co piszesz. "Właścicielem depozytu" jest
    > ten kto go złożył, przynajmniej do chwili kiedy nie zostanie od wydany
    > komuś innemu.
    > I pomijam fakt że pieniądze są rzeczami oznaczonymi tylko co do tożsamości.

    postępowanie, wówczas na końcu otrzymasz

    > Jak bym wiedział to bym się nie pytał. Powiedz przynajmniej jak według
    > ciebie ma brzmieć powództwo.

    > Spadkobiercy zawsze istnieją.
    > A kurator spadku ma ograniczony zakres działania 667 §2 kpc w związku z
    > art. 935 kpc - więc nie może się na przykład zgodzić na wydanie rzeczy z
    > depozytu sądowego osobom trzecim.

    nie po uzyskaniu wyroku zasądzającego spadkobiercy mogą złożyć wniosek, ale
    o nadanie klauzuli wykonalności i zaspokoić się z majątku spadkobierców Y -
    czyli tych których pozwali. Rzeczywiście zawsze istnieją spadkobiercy,
    ostatnia dziedziczy gmina, jednakże jeśli nie można ustalić od razu kto
    jest spadkobiercą, a ma się roszczenie do spadku wówczas najlepszym
    wyjściem jest ustanowienie kuratora. W tym wypadku od śmierci minęło sporo
    czasu więc w zasadzie możliwe jest ustalenie tego kto odziedziczył majątek.

  • 23. Data: 2006-02-17 15:42:10
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Ty lepiej napisz jak brzmiał wniosek o zezwolenie na złożenie przedmiotu
    > do depozytu sądowego. Tam pewnie jest napisane na jakich warunkach ma być
    > wydany depozyt.

    Wrzucilem w nowym watku - "czy zlodziej skladajacy do depozytu sadowego...".

    Rozumiem, ze Sad Depozytowy nie bada prawa wlasnosci, jednak obecnosc we
    wniosku o zlozenie depozytu stron postepowania spadkowego i wykonanie tego
    przez zlodzieja na polecenie prokuratury swiadczy, ze pieniadze
    Spadkobiercow X zostaly zwrocone przez zlodzieja Y, ktory twierdzil ze nie
    moze ich z powrotem wplacic na konto. Wszystko to mamy w zeznaniach,
    podstemplowanych przez prokurature.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 24. Data: 2006-02-17 20:06:35
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

    > Ten pan nie stał się wcale właścicielem tych pieniędzy, pełnomocnictwo do
    > ich wypłacenia wygasło z chwilą śmierci, stał się on bezpodstawnie
    > wzbogacony.

    jezeli nawet bezpodstawnie wzbogacony, to i tak jest ich wlascielem.
    chodzi o rzeczy. przeciez nie ma oddac tych samych pieniedzy, bankotow,
    lecz okreslona kwote. oczywiscie czepiam sie z lekka, ale w tej sprawie
    ma to znacznie, gdyz nie mozna, imho, rozsadnie twierdzic, ze te
    pieniadze w depozycie to wlasnie pieniadze spadkodawcy i jego
    spadkobiercy - ten pan, jak piszesz - ma je odebrac. postuluje zatem, w
    razie niepowodzenia wyciagniecia kasy z depozytu, za pozostalymi
    uczonymi w pismie, wytoczenie powodztwa.

  • 25. Data: 2006-02-18 18:59:10
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Feb 2006 21:06:35 +0100, vel konrad napisał(a):

> [...]
    > razie niepowodzenia wyciagniecia kasy z depozytu, za pozostalymi
    > uczonymi w pismie, wytoczenie powodztwa.

    Wydaje mi się, że aby rozwiązać ten problem należy sobie odpowiedzieć na
    pytanie kto jest właścicielem pieniędzy znajdujących się w depozycie.
    Zgadzam się, że nie chodzi o to, aby oddać te same pieniądze tylko takie
    same pieniądze. Jednakże wszyscy zakładacie, że w skład spadku po osobie
    która złożyła pieniądze do depozytu wchodzi ów depozyt. Wtedy powództwo o
    zapłate rzeczywiście byłoby najrosądniejsze. Należy zastanowić się jednak
    nad charakterem depozytu. Pieniądze do depozytu dłużnik składa w swoim
    interesie, by uchronić się od ewentualnego zarzutu niespełnienia
    świadczenia. W tym wypadku bezpodstawnie wzbogacony złożył pieniądze do
    depozytu sądowego, wykazując się należytą starannością. Pieniądze te
    wchodzą w skład jego majątku - tym samym majątku spadkowego do momentu
    kiedy nie zostanie rozstrzygnięty spór między nim, a wierzycielem. Z
    naszego stanu faktycznego wynika, że sąd orzekł co do tego w skład jakiego
    majątku wchodzą te pieniądze. Prawdopodobnie orzekł to w postanowieniu o
    dział spadku. Orzekł on o tym kto jest właścicielem tych konkretnych
    pieniędzy. Jeżeli teraz pozwiemy o zapłatę spadkobierców osoby, która
    złożyła pieniądze do depozytu będą się oni bronili tym, że pieniądze te nie
    wchodzą w skład długów spadkowych, nigdy nie należały do spadku po zmarłym,
    tak więc powództwo jest bezprzedmiotowe. Proszę pamiętać, że oni nie
    wypłacili tych pieniędzy z depozytu. Jeśliby to zrobili wtedy możnaby ich
    pozwać o zapłatę. W obecnym stanie rzeczy wydaje się to niewłaściwe. Proszę
    napisz co o tym sądzisz