  • 1. Data: 2002-11-21 15:17:16
    Temat: rozwiazanie umowy - roszczenia
    Od: "Lesław Ródź" <l...@o...com.pl>

    Czesc.
    Pisze pierwszy raz na ta grupe i nie ukrywam licze na porade.
    W marcu 2001 podpisalem z biurem projektowo-budowlanym (zleceniobiorca)
    kompleksowa umowe na wykonanie projektu domku jednorodzinnego lacznie ze
    wszystkimi przylaczami, pozwoleniem na budowe oraz pelnieniem funkcji
    kierownika budowy. W ramach tej umowy zleceniobiorca zobowiazal się do
    wykonania wszystkich zobowiazan (poza funkcja kier.budowy) do 30.05.2001, a
    funkcje kier.budowy do 30.12.2003. Ja ze swojej strony zobowiazalem się do
    zaplacenia zaliczki po podpisaniu umowy (zaplacilem w terminie), a
    pozostalych pieniedzy po odbiorze poszczegolnych etapow umowy. W umowie
    wprowadzone zostaly tez kary umowne: 1% wartosci kontraktu za każdy dzien
    zwloki.
    Do tej pory nasz bilans wyglada tak: ja nie mam abolutnie nic,
    zleceniobiorca ma moja zaliczke. Facet opoznienia tlumaczy tym, ze nie jest
    w stanie wyegzekwowac pozwolen na przylacza. Moja cierpliwosc skonczyla się
    w pazdzierniku kiedy to wyslalem poleconym zawiadomienie w ktorym
    poinformowalem zleceniobiorce, ze uznaje umowe za niewazna i zadam zwrotu
    zaliczki. W odpowiedzi po jakis 3 tygodniach otrzymalem zwykla poczta pismo
    sugerujace zawarcie porozumienia ponieważ w przeciwnym wypadku obciazy mnie
    poniesionymi kosztami, które sa absurdalnie wysokie (miedzy innymi koszt
    wykupu 2 dzialek pod trafostacje - po kiego mi dwie trafostacje?)
    Po tym dlugim wstepie potrzebuje odpowiedzi na kilka pytan:
    Czy mam prawo zadac zwrotu zaliczki + koszty zwiazane z niewywiazaniem się z
    umowy?
    Czy grozi mi cos w zwiazku z poniesionymi przez zleceniobiorce kosztami?

    Pozdrawiam
    Leslaw Rodz

  • 2. Data: 2002-11-21 19:38:22
    Temat: Re: rozwiazanie umowy - roszczenia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Po tym dlugim wstepie potrzebuje odpowiedzi na kilka pytań:
    | Czy mam prawo zadąć zwrotu zaliczki + koszty związane z niewywiazaniem się
    | umowy?

    Zaliczki masz prawo żądać, no ale nie, jak zerwiesz umowę. Wyznacz temu
    gościowi ostateczny termin na wykonanie zleconych robót i zażądaj pisemnych
    i szczegółowych wyjaśnień co do zwłoki (art. 740 kc). Jeśli nie będą
    wiarygodne to masz zasadniczo następujące rozwiązania:
    1. Poinformować go, że w związku z niedotrzymaniem przez niego umowy
    naliczasz mu karę umowną i wezwać do dobrowolnego jej uregulowania za okres
    od terminu do dziś. (art. 483 kc) W razie odmowy kary możesz dochodzić
    sądownie. Nie rozwiązuje to umowy.
    2. Wnieść do sądu wniosek o upoważnienie Cię do wykonania zastępczego (art.
    480 kc). Rozwiązuje to umowę, ale masz roszczenie o naprawienie szkody czyli
    kary umownej.
    3. Wysyłając pismo wzywające do wyjaśnień o którym wyżej zawrze
    oświadczenie z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego
    terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. (art. 491 kc).

    | Czy grozi mi cos w związku z poniesionymi przez zleceniobiorcę kosztami?

    To zależy jak rozwiążesz umowę. Jeśli ją wypowiesz inaczej, niż opisałem
    wyżej, to powinieneś zwrócić mu koszty (art. 746 kc). Ale nie wszystkie.
    Nieruchomości nie mógł nabyć bez Twojego notarialnego pełnomocnictwa, bo
    taka forma jest zastrzeżona. Należeć mu będą się tylko uzasadnione koszty.

    No i uważaj na przedawnienie roszczeń. Roszczenia o kary umowne z umowy o
    dzieło przedawniają się po dwóch latach od terminu oddania dzieła!

  • 3. Data: 2002-11-22 08:29:37
    Od: "Lesław Ródź" <l...@o...com.pl>

    > To zależy jak rozwiążesz umowę. Jeśli ją wypowiesz inaczej, niż opisałem
    > wyżej, to powinieneś zwrócić mu koszty (art. 746 kc).

    Jeszcze jedno pytanie odnosnie art. 746 kc. Poniewaz jak juz napisalem
    wyslalem pismo, ze zrywam umowe (bez uwzglednienia art. 491 kc) to czy moge
    skorzystac z fragmentu art. 746 kc:
    "w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie
    część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli
    wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę."
    Z jednej strony nie dostalem nic wiec na chlopski rozum za co mam placic? Z
    drugiej strony mialem powod zeby zerwac umowe poniewaz o ponad 1.5 roku
    przekroczony zostal termin na wykonanie uslugi i to nie tylko w zakresie,
    ktory wymagal czynnikow zewnetrznych (uzgodnien z urzedami) ale rowniez
    takich uslug jak sam projekt.

    Pozdrawiam
    Leslaw Rodz