  • 1. Data: 2009-09-14 16:27:32
    Temat: rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    Od: <r...@i...pl>

    Witam
    Mój znajomy chce rozwiązać umowę bez wypowiedzenia. Pracodawca nie zapłacił
    mu wynagrodzenia za lipiec (pozew jest już w sądzie) oraz za sierpień.
    Termin zapłaty w/g regulaminu pracy jest do 10 następnego miesiąca. Znajomy
    jest obecnie na zwolnieniu lekarskim ale chce w dniu skończenia zwolnienia
    wypowiedzieć umowę pracodawcy w trybie art 55 par 1 (1) podając jako
    przyczynę
    cięzkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika : nie płacenie
    wynagrodzenia. Znajomy chce wysłać wypowiedzenie listem poleconym w dniu w
    którym powinien stawić się w pracy po upłynięciu zwolnienia. Czy jest to
    dostateczna forma czy powinien zadzwonić i jeszcze powiadomić pracodawcę.
    Generalnie w tej akurat sytuacji można się spodziewać ze strony pracodawcy
    wszelkich krętactw zatem wolę się upewnić że znajomy zrobi wszystko
    poprawnie.
    Przeczytałem w jakimś artykule: "Pracownik, wobec którego pracodawca
    dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowego obowiązku, nie może z nim
    jednak rozstać w każdej dogodnej dla siebie chwili. Rozwiązanie umowy o
    pracę w trybie natychmiastowym przez pracownika nie może bowiem nastąpić po
    upływie 1 miesiąca od uzyskania przez niego wiadomości o okoliczności
    uzasadniającej rozwiązanie umowy." Nie znalazłem tego wymogu w zapisach
    kodeksu pracy ale zakłądając że to prawda czy można powiedzieć że skoro
    pracodawca ponownie nie zapłacił wynagrodzenia (tym razem za sierpień)
    możemy mówić o tym że z dniem 11 września powstała okoliczność uzasadniająca
    rozwiązanie umowy?
    Z góry dziekuję za pomoc.
    Pozdrawiam
    Robert

  • 2. Data: 2009-09-14 19:36:33
    Temat: Re: rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h8lqtk$9g1$1@achot.icm.edu.pl r...@i...pl
    <r...@i...pl> pisze:

> [...]
    > Generalnie w tej akurat sytuacji można się spodziewać ze strony
    > pracodawcy wszelkich krętactw zatem wolę się upewnić że znajomy zrobi
    Dziwaczne kombinacje.
    Wysłać pismo poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru natychmiast, na
    nic nie czekać.
    Albo lepiej posłać z pismem do pracodawcy kogoś z rodziny czy znajomego (np.
    ciebie, chyba że twój znajomy to ty sam ;)), żądać potwierdzenie wpłynięcia
    na kopii i tyle.
    Dopilnować terminowości wydania świadectwa pracy, jego prawidłowości i
    prawdziwości zawartych w nim danych.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-09-15 08:45:35
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 18:27:32 +0200, robbier napisał(a):

    > Znajomy chce wys?aae wypowiedzenie listem
    > poleconym w dniu w którym powinien stawiae sie w pracy po up?ynieciu
    > zwolnienia.

    Bardzo zły pomysł. Decyduje data kiedy poracodawca otrzyma taki list i
    przypuszczam, że gdy pracownik nie stawi się do pracy a list przyjdzie po
    kilku dniach, to pracodawca go zwolni bez wypowiedzenia, ale z winy
    pracownika.

    > Czy jest to dostateczna forma czy powinien zadzwoniae i
    > jeszcze powiadomiae pracodawce.

    To też za mało - brak dowodów. Nawet nagranie nie pomoże bo nie ma daty
    pewnej.

    > Przeczyta?em w jakim? artykule: "Pracownik, wobec którego pracodawca
    > dopu?ci? sie cie?kiego naruszenia podstawowego obowi?zku, nie mo?e z nim
    > jednak rozstaae w ka?dej dogodnej dla siebie chwili. Rozwi?zanie umowy o
    > prace w trybie natychmiastowym przez pracownika nie mo?e bowiem nast?piae
    > po up?ywie 1 miesi?ca od uzyskania przez niego wiadomo?ci o okoliczno?ci
    > uzasadniaj?cej rozwi?zanie umowy." Nie znalaz?em tego wymogu w zapisach
    > kodeksu pracy

    Żle szukałeś.

    > ale zak??daj?c ?e to prawda czy mo?na powiedzieae ?e skoro
    > pracodawca ponownie nie zap?aci? wynagrodzenia (tym razem za sierpien)
    > mo?emy mówiae o tym ?e z dniem 11 wrze?nia powsta?a okoliczno?ae
    > uzasadniaj?ca rozwi?zanie umowy?

    Tak, można to tak potraktować.
    .