  • 11. Data: 2009-08-16 11:34:19
    Temat: Re: roboty przymusowe w szkole podstawowej
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Budzik pisze:

    > watkotwórca pisał o lekcji polskiego...

    doczytaj

    --
    mirror

  • 12. Data: 2009-08-16 11:39:26
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    gazebo wrote:

    > a szkola od wychowywania

    Od wychowywania są rodzice.
    Szkoła niech skupi się na nauczaniu.

  • 13. Data: 2009-08-16 12:03:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    alex pisze:

    > robię , to mało zawału nie dostał. Wg mnie za każdą prace nalezy się
    > wynagrodzenie, i nie mozna nazywac eufmistycznie niewolnictwa pracami
    > społecznymi i kadzić o wartości pracy.

    Mam dokładnie takie same poglądy. Chciałem zwyczajnie teoretycznie się
    dowiedzieć czy to co robiono w czasach mojego dzieciństwa było legalne.
    Niemniej gdybym w przyszłości dowiedział się, że dzieci które mogę mieć
    w przyszłości są zmuszane do takiej formy ukrytego niewolnictwa
    bezzwłocznie bym zareagował - stąd właśnie moje pytanie o to co w tej
    chwili mówi o tym prawo. O ile coś takiego jak wyrównywanie bieżni
    podczas WF-u jeszcze jakoś jestem w stanie zaakceptować, to już nijak
    nie mogę się zgodzić na wyręczanie się uczniami z załatwianiu czynności,
    do których zorganizowania jest zobligowany administrator placówki.

    Pisałem o wygrzebywaniu trawy spomiędzy płyt. Pamiętam, że wcześniej (a
    także jakiś czas później) sprawę załatwiano inaczej - zwyczajnie w
    trakcie jakichś ferii czy innej przerwy po tym placu przechodził
    wynajęty gość, który opryskiwał trawę odpowiednim preparatem. I po
    problemie. Wydaje mi się, że zwyczajnie kilka razy dyrekcja stwierdziła,
    że taniej będzie zapędzić dzieci do pracy.

    Wspomniane oczyszczanie pola z kamieni było już przegięciem na całej linii:
    1) Działka nie miała nic wspólnego ze szkołą, należała zapewne do
    jakiegoś miejscowego rolnika (dobrego znajomego dyrektora).
    2) Praca odbywała się zamiast lekcji.
    3) Nie wiem jaką formą wychowywania jest "zabawa w Auschwitz" (takiego
    stwierdzenia użył wtedy jeden z moich znajomych) kiedy upał lał się z
    nieba a nauczyciele jedynie przechadzali się między pracującymi uczniami
    wrzeszcząc od czasu do czasu coś w stylu "robić nie gadać!".

    Ogólnie wszelkie prace społeczne kojarzą mi się z czasami poprzedniego
    systemu o ile nie są dobrowolne. W całości podzielam zdanie jednego z
    przedmówców - szkoła jest od nauczania, od wychowywania są rodzice.

    A już najbardziej niedobrze mi się robi na myśl o obyczaju narzuconym
    dyrekcjom szkół przez ekoterrorystów, znanym jako "dzień sprzątania
    świata" a polegającym na tym, że dzieciaki z podstawówek i gimnazjów są
    zapędzane do wyciągania zużytych prezerwatyw z przydrożnych rowów...

  • 14. Data: 2009-08-16 12:09:01
    Od: gazebo <g...@c...net>

    krys pisze:

    > Od wychowywania są rodzice.
    > Szkoła niech skupi się na nauczaniu.

    szkola ma obowiazki zarowno dydaktyczne jak i wychowawcze, podobniez
    nauczyciel

    --
    mirror

  • 15. Data: 2009-08-16 12:39:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    gazebo pisze:

    > szkola ma obowiazki zarowno dydaktyczne jak i wychowawcze, podobniez
    > nauczyciel

    Taa... I "kopanie rowów" jest częścią stosowanej metody wychowawczej.
    Żyjemy w PRLu czy III (IV? a może już V? Jak to w końcu z tymi numerkami
    jest?) RP? Za pracę należy się wynagrodzenie, a przymuszanie kogoś do
    niej wbrew jego woli jest przestępstwem. Co najwyżej sąd może zasądzić
    karę prac społecznych. Innej możliwości nie ma.
    Poza tym gadka o "obowiązkach wychowawczych" nauczyciela to największa
    bujda o jakiej słyszałem. Jak wyobrażasz sobie wychowanie grupy ponad
    dwudziestu dzieciaków, z którymi spędzasz ledwie kilka godzin dziennie
    od poniedziałku do piątku a w starszych klasach jeszcze mniej? Przecież
    w rodzinach wielodzietnych liczących znacznie mniej osób spędzających ze
    sobą o wiele więcej czasu już pojawia się z tym problem...

    Dla mnie sytuacja jest jasna. Szkoła to szkoła - miejsce przekazywania
    wiedzy. Nie substytut rodziny, nie placówka quasi-resocjalizacyjna ani
    tym bardziej nie sezonowy obóz pracy przymusowej. Nauczyciel ma dosyć
    dużo na głowie w związku z nauczaniem. A jeśli jakiś dzieciak
    notorycznie przeszkadza to znaczy, że zawiedli rodzice. Jeśli od
    przeszkadzania przechodzi do przemocy względem rówieśników a sytuacja
    powtarza się notorycznie to moim zdaniem sytuacja jest prosta - szkoły
    kończyć nie musi, a jeśli rodzice nie nauczyli go iż nie wolno naruszać
    nietykalności osobistej bliźnich, to niech go tego nauczy odpowiednia
    instytucja (nie szkoła bynajmniej).

  • 16. Data: 2009-08-16 12:42:15
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > kończyć nie musi, a jeśli rodzice nie nauczyli go iż nie wolno naruszać
    > nietykalności osobistej bliźnich, to niech go tego nauczy odpowiednia

    Poczytaj Kartę Nauczyciela.

    --
    mirror

  • 17. Data: 2009-08-16 12:46:15
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Atlantis pisze:

    > Karta kartą, rzeczywistość rzeczywistością.
    > Prawo powinno odzwierciedlać rzeczywistość, a nie kreować jakąś
    > pseudo-utopię. ;)

    Wszędzie zdarza się niekompetencja. Szkoła nie jest tutaj wyjątkiem.

    --
    mirror

  • 18. Data: 2009-08-16 12:49:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

  • 19. Data: 2009-08-16 15:12:08
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail g...@c...net napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > doczytaj

    m.in. o lekcji polskiego...
    Teraz lepiej?

    H. Jackson Brown, Jr.

  • 20. Data: 2009-08-16 15:28:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > matematyki - przynieście z domu łopaty, będziecie wyrównywać bieżnię".
    > Zdarzały się też prace całkowicie pozbawione sensu. Na przykład
    > parokrotnie uczniowie dostali nakaz przyniesienia z domów noży i przez
    > parę godzin wyskrobywali kępki trawy spomiędzy płyt chodnikowych którymi
    > wyłożono niezagospodarowany teren za szkołą (rzekomo za każdym razem
    > miano go zagospodarować). Oczywiście można było wynająć specjalistę,
    > który zrobiłby to dużo skuteczniej ale po co, skoro dzieciaki zamiast
    > się uczyć mogą stanowić tanią siłę roboczą?

    Można by było powiadomić kuratorium, że w tym czasie ne był realizowany
    proigram nauczania z tych przedmiotów. O ile jeszcze schulanie sie w ramach
    WF-u na upartego by obleciało, to język polski czy matermatyka nie za
    bardzo. No i rzecz do sprawdzenia, czy czasem ktoś inny za te parce nie
    dostawał wynagrodzenia.

    > Największym przegięciem jakie pamiętam był nakaz wyjścia poza teren
    > szkoły, gdzie czyściliśmy pewną działkę z kamieni. W palącym słońcu, na
    > lekko podmokłej ziemi, klimat jak w obozie jenieckim (rozmawiać nie
    > wolno było...).

    Czyja była ta działka i kto odniósł na tym korzyść. bo w tym momencie
    zaczyna to śmierdzieć korupcją.

    > Czy takie praktyki były wówczas legalne? Jak to wygląda teraz?
    > Żeby nie było - nie mam nic przeciwko uczeniu o wartości pracy, ale
    > marnowanie czasu lekcyjnego na zupełnie niepotrzebną pracę, bo dyrekcja
    > skąpiła pieniędzy na wynajęcie ludzi do tego???

    Teraz takie praktyki są chyba rzadko spotykane z uwagi na zwalczanie
    korupcji.