  • 31. Data: 2007-02-19 01:39:00
    Temat: Re: robienie zdjęć i wykorzystanie wizerunku - POMOCY!!!
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.02.2007 Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:
    > W tym przypadku chodzi o zdjęcia, w których wizerunek osoby fizycznej
    > stanowi jedynie element akcydentalny lub akcesoryjny przedstawionej
    > całości, tzn. w razie usunięcia wizerunku nie zmieniłby się przedmiot
    > i charakter przedstawienia (wyrok s. apel. w Krakowie z 19.12.2001 r.,
    > I ACa 957/01, TPP 2002/3/107).

    http://www.fototok.tkb.pl/pt/photofull.php?u=/pt/2/3
    1/31424
    Mam spodziewać się pozwów?:)

    Pewnie ww. orzeczenie dotyczyło jakiegoś co bardziej konkretnego
    przypadku.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2007-02-19 01:41:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotr "Gerard" Machej wrote:

    > Ale pozostaje kwestia dowodowa. Słowo przeciwko słowu, a to raczej ten,
    > co chce publikować powinien mieć dowód, że ma na to zgodę lub że
    > zapłacił. Zauważ, że jeśli zapłata wynosi zero, czyli jej nie ma,

    Skoro facjaty na zdjęciach są uśmiechnięte, wiedzą o robieniu zdjęcia i
    nie wyrażają dezaprobaty - chyba logiczne jest, że nie miały nic
    przeciwko, prawda?

  • 33. Data: 2007-02-19 01:42:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olgierd wrote:

    > Od tego momentu, kiedy będziesz mógł bezspornie stwierdzić, że
    > przedmiotem zdjęcia są konkretni ludzie.

    Odnieś się, proszę, do mojego przykładu ze zdjęciem zbiorowym
    podzielonym liniami na portrety...

  • 34. Data: 2007-02-19 02:45:51
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Skoro facjaty na zdjęciach są uśmiechnięte, wiedzą o robieniu zdjęcia i
    > nie wyrażają dezaprobaty - chyba logiczne jest, że nie miały nic
    > przeciwko, prawda?

    Przeciwko zrobieniu zdjęcia - zgoda. Przeciwko publikacji - mogły coś
    mieć. Przykład był we fragmencie, który raczyłeś wyciąć. To, że
    pozwalam fotografowi zrobić fotkę _dla mnie_ nie oznacza, że chcę,
    aby została udostępniona publicznie. Jasne?

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 35. Data: 2007-02-19 08:28:25
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Tu raczej MZ nie tyle chodzi o bezsporność w rozumieniu dowodowym, co o
    > klarowną rozpoznawalność z samego obrazu postaci. Z tym, że nie jestem
    > przekonany czy jest to do końca właściwe kryterium, czy też kryterium
    > nadrzędnym nie powinno być raczej to czy postać jest właśnie
    > szczegółem większej całości.

    Barta i Markiewicz przywołują wyrok SA w Łodzi (I ACr 341/96), w
    którym przyjęto, że jeśli zdjęcie przedstawia kilka osób, ujęcie
    nie jest pozowane i zostało wykonane podczas pozorowanej akcji
    ratowniczej, a człowiek miał świadomość, że akcja będzie
    fotografowana, to autor zdjęcia nie miał obowiązku uzyskać od każdego
    zgody.
    Natomiast istotny jest też cel rozpowszechniania takiego zdjęcia: czy ma
    to rozpowszechnianie charakter informacyjny czy reklamowy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    blog "Lege Artis" ==> http://olgierd.bblog.pl

  • 36. Data: 2007-02-19 11:30:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.02.2007 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
> [...]
    > ratowniczej, a człowiek miał świadomość, że akcja będzie
    > fotografowana, to autor zdjęcia nie miał obowiązku uzyskać od każdego

    Bardzo się dziwię takiej interpretacji (czy raczej argumentacji). Nie wiem
    z czego ma tu wynikać domniemanie zgody na publikację.

    > Natomiast istotny jest też cel rozpowszechniania takiego zdjęcia: czy ma
    > to rozpowszechnianie charakter informacyjny czy reklamowy.

    To też prawdę mówiąc nie wiem z czego wynika, bo z PA raczej nie.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2007-02-19 11:40:02
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 19 Feb 2007 09:39:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    1/31424
    > Mam spodziewać się pozwów?:)
    >
    > Pewnie ww. orzeczenie dotyczyło jakiegoś co bardziej konkretnego

    Raczej dotyczyło sytuacji gdzy sfotografowaną osobę da się w ogóle
    rozpoznać - w końcu ochrona obejmuje wizerunek a nie sylwetki
    które są na Twoim zdjęciu ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 38. Data: 2007-02-19 11:48:30
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr "Gerard" Machej" <g...@g...com> napisał w
    wiadomości news:er9km5$57b$1@news.dialog.net.pl...

    > Ale pozostaje kwestia dowodowa. Słowo przeciwko słowu,

    dokladnie tak, jednak nadal mamy tu domniemanie ustnej zgody, zdjecia sa
    pozowane, a wiec zgoda na zrobienie zdjecia byla, a przy takiej argumentacji
    jaka tu jest przedstawiona, ze specjalnie robi foty na strone, mozna uznac
    ze fotografowany doskonale zdawal sobie sprawe z tego po co to zdjecie i
    gdzie bedzie mozna je zobaczyc, pytanie tylko jak sie na to zapatywa bedzie
    ewentualny sedzia ;)

  • 39. Data: 2007-02-19 12:14:57
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    szerszen napisał(a):
    > dokladnie tak, jednak nadal mamy tu domniemanie ustnej zgody, zdjecia sa
    > pozowane, a wiec zgoda na zrobienie zdjecia byla,

    Była zgoda na zrobienie zdjęcia - to nie ulega wątpliwości. Ale czy
    była zgoda na publikację? Skąd domniemanie, że tak?

> [...]
    > gdzie bedzie mozna je zobaczyc, pytanie tylko jak sie na to zapatywa bedzie

    Przeczytaj jeszcze raz pierwszy post w wątku. Ja tą sytuację widzę
    w ten sposób:
    Siedzę sobie ze znajomymi w lokalu i podchodzi do mnie fotograf
    z pytaniem, czy chcemy pamiątkową fotkę. Oczywiście, chcemy.
    Uśmiechamy się, on robi nam fotkę i zostawia wizytówkę z namiarami,
    gdzie możemy zdjęcie odebrać. Po jakimś czasie wchodzimy tam
    i co widzimy? Że nasza fotka zamiast czekać na nas i być
    wręczona tylko nam, wylądowała na publicznie dostępnej galerii.
    Nie, na to się nie zgadzałem w żadnym miejscu.

    I teraz niech fotograf wykazuje, że było inaczej.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 40. Data: 2007-02-19 12:34:50
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Marcin Debowski* na tej grupie:

    > Bardzo się dziwię takiej interpretacji (czy raczej argumentacji). Nie wiem
    > z czego ma tu wynikać domniemanie zgody na publikację.

    No właśnie rzecz w tym, że nie potrzebował zgody, ponieważ tu jest
    ten "fragment większej całości".
    Co innego jeśli ludzie się ustawiają *w celu pozowania*, czyli sytuacja
    jest sama w sobie zdjęciowa.

    > To też prawdę mówiąc nie wiem z czego wynika, bo z PA raczej nie.

    Z PA nie bardzo, fakt, ale już z innych przepisów bardziej, np. 23 kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierd.bblog.pl <==