  • 11. Data: 2007-02-17 22:31:26
    Temat: Re: robienie zdjęć i wykorzystanie wizerunku - POMOCY!!!
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    wiadomości news:qieja4-h3i.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Patrząc na te zdjęcia, są to ewidentnie "sceny zbiorowe", w których
    > ludzie stanowią tylko "element tła" i jako takie pod ochronę wizerunku
    > nie podpadają.

    moze ja sie nie znam, ale w takim razie jaka jest definicja "sceny
    zbiorowej" nie podlegajacej ochronie, i zdjecia indywidualnego podlegajacego
    tej ochronie, w galeriach na stronie, jest cala masa zdjec, na ktorych sa 2
    osoby a czesto tylko i wylacznie jedna osoba, takie portretowki, wiec jak,
    sceny zbiorowe to to nie sa, no chyba ze w tym momencie znaczenia ma
    caloksztalt, czyli cala galeria umieszczona na klubowej stronie

    pytam powaznie, bo nie czaje roznicy i granicy

  • 12. Data: 2007-02-17 22:37:22
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 17 Feb 2007 23:31:26 +0100, szerszen napisał(a):

    > pytam powaznie, bo nie czaje roznicy i granicy

    art 81 prawa autorskiego

    a tam gdzie nie mozna mowic o "zbiorowosci" trzeba pytac o pozwolenie na
    publikacje wizerunku

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 13. Data: 2007-02-17 22:40:02
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > art 81 prawa autorskiego
    >
    > a tam gdzie nie mozna mowic o "zbiorowosci" trzeba pytac o pozwolenie na
    > publikacje wizerunku

    ten artykul przeczytalem wczesniej, dlatego pytalem o definicje, bo jak dla
    mnie to na wielu z tych fot, patrzac indywidualnie, nie ma mowy o
    zbiorowosci, co innego traktujace galerie jako calosc, i stad moje pytanie

  • 14. Data: 2007-02-17 23:53:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.02.2007 a...@p...fm <a...@p...fm> napisał/a:
    > na którym wrzucane są zdjęcia robione gościom lokali, oczywiście za
    > ich zgodą (ustną), do tego każdej osobie rozdawana jest wizytówka z
    > adresem gdzie to zdjęcie można sobie ściągnąć (lub też usunąć wedle
    > uznania, jest do tego formularz oraz nr tel).
    > Wczoraj dostałem pismo od Pani adwokat, "wezwanie do usunięcia
    > naruszenia praw oraz spełnienia świadczenia", w którym pisze, że jako
    > pełnomocnik wzywa mnie do natychmiastowego usunięcia ze strony

    Pełnomocnik kogo? Osoby na zdjęciu? Fotografa? Właściciela lokalu?

    > zdjęcia, od ich jakiegokolwiek wykorzystywania etc. Zdjęcia jakoby
    > zostały wykorzystane bezprawnie, a umieszczenie ich na stronie

    Nawet jeśli w przypadku ochrony wizerunku isniało ustne przyzwolenie na
    wykorzystanie, to i tak pozostaje kwestia dowodowa.

    > Proszę o radę, ewentualne sugestie, jestem w stanie zapłacić, ale nie
    > tej Pani z całym szacunkiem, mam czyste sumienie.

    Przyjmując, że ta pani jest pełnomocnikiem osoby ze zdjęcia, to obawiam
    się, że ma rację. Nie chce mi się wchodzić na Twoją stronę, ale z dużym
    prawdopodobieństwem, te zdjęcia przedstawiają osoby które nie są wyłącznie
    elementem tła czy nieistotnym elemenmtem ogółu kompozycji. Zapewne są
    elementem głównym, bo tylko wtedy publikacja tych zdjęć ma większy sens. A
    jeśli tak, to na taką publikację musisz mieć ich zgodę (art. 81).

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2007-02-18 01:57:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    szerszen wrote:

    > ten artykul przeczytalem wczesniej, dlatego pytalem o definicje, bo jak dla
    > mnie to na wielu z tych fot, patrzac indywidualnie, nie ma mowy o
    > zbiorowosci, co innego traktujace galerie jako calosc, i stad moje pytanie

    Hmm... Nie przeglądałem całej tej galerii, tylko to, co było na
    pierwszej stronie - i tam było co najmniej po kilka osób.

    Poza tym - czy koniecznie trzeba traktować każde zdjęcie w galerii osobno?

    Pprzykład: masz zdjęcie np. demonstracji na ulicy. Zgoda na publikację
    potrzebna? Oczywiście, że nie. Powiększasz to zdjęcie na całą ścianę -
    nadal żadne zgody nie są potrzebne. Teraz malujesz białą farbą ramki
    tak, że w każdej ramce pojedyncza twarz (ale nadal jest to na jednym
    "plakacie"). Zgoda potrzebna? Jeśli tak - to dlaczego, skoro tylko
    domalowano ramki? Jeśli nie, to czym to się różni do pocięcia na kawałki
    i umieszczenia w rządku w galerii na stronie?

    Jak dla mnie sprawa do wygrania, ale na przyszłość warto tę ustną zgodę
    na zrobienie zdjęć _do_galerii_ nagrywać i mieć "na wsiaki słuczaj",
    jakby komuś odbiło ;)

  • 16. Data: 2007-02-18 09:36:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    wiadomości news:fioka4-t3k.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Poza tym - czy koniecznie trzeba traktować każde zdjęcie w galerii osobno?

    no wlasnie o o pytam ;)

    bo sporo tam "portretow", wiec galeria stanowi calosc obrazu, czy bierzemy
    pod uwage kazde osobno?
    moze ktos obcykany w temacie sie wypowie

  • 17. Data: 2007-02-18 09:40:45
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]
    > elementem głównym, bo tylko wtedy publikacja tych zdjęć ma większy sens. A
    > jeśli tak, to na taką publikację musisz mieć ich zgodę (art. 81).

    no i tu wlasnie zaczyna sie kolejna dywagacja, w mysl tego artykulu "W braku
    wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane", a zatem patrzac na te
    foty, wszystkie pozowane i wyraznie widac ze osoby na fotach wiedzialy ze sa
    fotografowane i nie protestowaly, mozna domniemywac ze zgoda taka byla
    wyrazona, oczywiscie ustnie, a zatem nawet jesli galerii nie bedziemy
    traktowac jako calosc, tylko kazde zdjecie z osobna, to wszystko jest
    korekt, a przynajmniej takim sie wydaje

  • 18. Data: 2007-02-18 09:58:48
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    szerszen napisał(a):
> [...]
    [cut]
    > mozna domniemywac ze zgoda taka byla wyrazona, oczywiscie ustnie

    Racz doczytać wspomniany przepis do końca. Tam dalej stoi: "...jeżeli
    osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.". Raczej wątpię,
    żeby właściciel lokalu płacił gościom za pozowanie do zdjęcia,
    aby móc umieścić fotki w galerii.
    Ciebie raczej interesuje dalszy punkt, czyli:
    "Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej
    jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
    publiczna impreza."
    Zastanawiam się, na ile ten punkt można zastosować do fotek omawianych
    w tym wątku. Bo o ile rzeczywiście mnóstwo z nich ma charakter
    portretowy, o tyle osoby przedstawione na tych zdjęciach nadal są tylko
    częścią imprezy, jednymi z wielu, wielu gości.
    Ale to już chyba każdy sąd oceni po swojemu.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 19. Data: 2007-02-18 12:44:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr "Gerard" Machej" <g...@g...com> napisał w
    wiadomości news:er980k$rm3$1@news.dialog.net.pl...

    > Racz doczytać wspomniany przepis do końca. Tam dalej stoi: "...jeżeli
    > osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.".

    specjalnie to pominalem
    a to dlatego ze jest tam dosc wazne slowo- "umowiona", w tym wypadku
    umowiona zaplata to nic, zer, null, nigdzie nie jest tam napisane ze to musi
    byc pozwyzej zera, skoro do kogos podchodzi na imprezie, mowi mu ze to fota
    do galerii, ze kasy z tego nie ma, to sie umawiaja na free i tyle, warunek
    jak dla mnie spelniony

  • 20. Data: 2007-02-18 13:35:02
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    szerszen napisał(a):
> [...]
    > do galerii, ze kasy z tego nie ma, to sie umawiaja na free i tyle, warunek

    Ale pozostaje kwestia dowodowa. Słowo przeciwko słowu, a to raczej ten,
    co chce publikować powinien mieć dowód, że ma na to zgodę lub że
    zapłacił. Zauważ, że jeśli zapłata wynosi zero, czyli jej nie ma,
    to stosowanie tego punktu nie ma sensu - po prostu prosisz
    o zgodę na publikację. A jeśli jej nie masz na piśmie, to znów
    wracamy do kwestii dowodowej.
    Wcale bym się nie zdziwił, gdyby te fotki można było też w lokalu
    kupić. Czyli po prostu fotograf robi zdjęcie, i przy wyjściu można
    je odebrać. A oprócz tego umieszcza je na stronie. I w tym momencie
    bardzo trudno by mu było udowodnić, że fotografowani wiedzieli,
    że fotki mają być publikowane w Internecie. Szczególnie biorąc
    pod uwagę hałas panujący w takich lokalach :P

    Pozdrawiam,
    Gerard