  • 1. Data: 2007-10-14 12:40:54
    Temat: renta po ojcu
    Od: "Dawa" <d...@o...pl>

    Witam,
    Piszę w sprawie koleżanki.
    Więc może ktoś z was grupowiczów oriętuje się w takiej oto sprawie.
    Mojej koleżance zginą mąż w wypadku drogowym. Nigdy nie pracował,
    ubezpieczony był w krusie, ma córkę która ma 18 lat uczy się jeszcze, jego
    żona pracuje. A
    teraz pytanie, Czy należy się dziecku renta po ojcu ?
    Czekam na odpowiedź i z góry dziękuję.
    pozdrawiam
    Dawa

  • 2. Data: 2007-10-14 13:12:02
    Temat: Re: renta po ojcu
    Od: a...@g...com

    Nie jestem dobrze zorientowany w sprawach ubezpieczeń rolniczych ale
    być może mój komentarz w czymś Pani pomoże.

    Jednym z warunków otrzymania renty rodzinnej przez dziecko zmarłego,
    które osiągneło 16 lat, jest kontynuowanie przez nie nauki. Z tego, co
    Pani napisała, warunek ten został spełniony.

    Kolejnym warunkiem jest to, aby zmarły był emerytem lub rencistą
    mającym ustalone prawo do emerytury albo renty rolniczej albo też był
    ubezpieczonym, który w chwili śmierci spełniał warunki do uzyskania
    emerytury rolniczej lub renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy
    (czyli w tym ostatnim wypadku: zmarły miał odpowiednio długi okres
    składkowy)
    Napisała Pani, że zmarły nigdy nie pracował. Proszę napisać, jaki
    charakter miało jego KRUSowskie ubezpieczenie. Jeśli był rolnikiem i
    posiadał odpowiedniej wielkości gospodarstwo, to być może był
    ubezpieczony ubezpieczeniem emerytalno-rentowym. Proszę napisać jak
    długo opłacał składki.

    Polecam również lekturę ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

  • 3. Data: 2007-10-14 13:23:58
    Od: Gupik <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    tak, można, ale tylko do ukończenia 26 roku życia, [ pod warunkiem że
    studiuje ]

  • 4. Data: 2007-10-14 13:48:47
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    Dawa pisze:
> [...]
    > żona pracuje. A
    > teraz pytanie, Czy należy się dziecku renta po ojcu ?

    USTAWA
    z dnia 20 grudnia 1990 r.o ubezpieczeniu społecznym rolników
    Art. 29. 1. Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny
    zmarłego:
    1) emeryta lub rencisty mającego ustalone prawo do emerytury albo
    renty rolniczej z ubezpieczenia,
    2) ubezpieczonego, który w chwili śmierci spełniał warunki do
    uzyskania emerytury rolniczej lub renty rolniczej z tytułu niezdolności
    do pracy; przyjmuje się, że był on całkowicie niezdolny do pracy w
    gospodarstwie rolnym.
    2. Do renty rodzinnej są uprawnieni następujący członkowie rodziny zmarłego:
    1) dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione,
    2) przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem
    pełnoletności - także w ramach rodziny zastępczej - wnuki, rodzeństwo i
    inne dzieci,
    3) małżonek (wdowa, wdowiec),
    4) rodzice
    - jeżeli spełniają warunki do uzyskania takiej renty w myśl przepisów
    emerytalnych.

    Pozdrawiam
    Michał