  • 1. Data: 2009-01-11 08:44:32
    Temat: "rejestracja" przy wejsciu do budynku
    Od: kulf0n <k...@b...adresu>

    w wielu miastach aby wejść do biurowca należy się wylegitymować.
    recepcjonista prosi o dowód osobisty, wpisuje do zeszytu imię, nazwisko,
    numer dowodu, czasem pyta delikwenta do kogo się udaje.

    mam pytanie: jakie przepisy regulują uzyskane tą drogą dane osobowe,
    jakiej ochronie one podlegają, jakie dane mogą być pobierane przez
    zarządcę budynku, kto ma do nich dostęp i czy podlegają jakiejś
    modyfikacji ze strony spisanego, na przykład czy może zażądać ich
    usunięcia?

    co w przypadku, kiedy w biurowcu mieści się np. klinika -- czy podawanie
    recepcjonistce swoich danych osobowych i celu wizyty nie narusza pewnego
    obszaru prywatności zawiązanego z wolą pacjenta, aby o jego wizycie
    wiedział tylko personel medyczny?

    z góry dziękuję za opinie i podstawy prawne
    kulf0n

  • 2. Data: 2009-01-11 10:52:22
    Temat: Re: "rejestracja" przy wejsciu do budynku
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    On 11 Sty, 09:44, kulf0n <k...@b...adresu> wrote:
> [...]
    > wiedział tylko personel medyczny?
    >
    > z góry dziękuję za opinie i podstawy prawne

    Ciekawa sprawa, w której niewiele będzie można zdziałać. Co do zasady
    wszelkie takie zbiory danych osobowych podlegają ochronie wynikającej
    z ustawy o ochronie danych osobowych (szczegółowa regulacja). Ogólnie
    nikt nie ma do niej dostępu, ani ich administrator nie może nikomu jej
    udostępniać.

    De facto nie ma (chyba) podstawy prawnej do żądania podania danych
    osobowych w takiej sytuacji, lecz ma to na pewno na celu ochronę
    obiektu przed niepożądanymi osobnikami. Ochrania to również osoby
    korzystające z usług choćby poradni medycznej. Ciekawy to w ogóle
    problem w odniesieniu do tajemnicy lekarskiej. Wydaje się, że można
    skutecznie odmówić podania swoich danych osobowych w tym wypadku, ale
    zapewne skończy się to na tym, że nie wejdziemy do budynku.

    Pzdr

  • 3. Data: 2009-01-11 12:23:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kulf0n" <k...@b...adresu> napisał w wiadomości

    To jest bardzo dobre pytanie, z którego większość pomysłodawców takiego
    sprawdzania wchodzących nie zdaje sobie nawet sprawy. Ów rejestr zawiera
    dane osobowe i podlega ochronie. Nie każdy jest uprawniony z ustawy do ich
    przetwarzania, a różnej maści ochrony kopiują to rozwiązanie z jednostek
    Policji, czy innych urzędów, gdzie są przechowywane niejawne materiały.
    tylko, że niestety nie w każdym wypadku znajduje się podstawa prawna.

  • 4. Data: 2009-01-11 13:08:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "causa1980" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

> [...]
    > skutecznie odmówić podania swoich danych osobowych w tym wypadku, ale
    > zapewne skończy się to na tym, że nie wejdziemy do budynku.

    Uprawnienia ochrony obiektu określa ustawa. Ustawa ta daje prawo ochronie
    do legitymowania osoby w celu ustalenia prawa do pobytu w obiekcie. A więc
    tam, gdzie on jest limitowany ochrona ma prawo do legitymowania, ale nie do
    spisywania tych danych. Jeśli ochrona legitymuje osoby w innym celu -
    przeważnie tak dla zasady, by wiedzieć, kto wchodził - to w mojej ocenie
    naraża się na odpowiedzialność karną za przekroczenie uprawnień.