  • 31. Data: 2007-05-24 08:44:15
    Temat: Re: pytanko o polonizacje oprogramowania
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Mam bardzo niepokojące obawy, że jednak nie żartujesz.

    Nie, po prostu wiem, jak długo można się zastanawiać nad tłumaczeniem
    jednego słowa :)

  • 32. Data: 2007-05-24 13:33:09
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Mon, 21 May 2007 20:57:04 +0200, Jotte napisał(a):

    > Uważam, że w obecnym, ułomnym polskim stanie prawnym zależy to od sposobu
    > realizacji takiego dodatku (oryginalny kod programu zarówno w wersji
    > źródłowej jak i wykonywalnej jest utworem i podlega ochronie).
    A czy "lista dialogowa" programu jest samoistnym utworem? Jakoś się
    przyjęło (a i MS bodajże w jakichś dokumentach zalecał), że menu operacji
    na plikach, zapisywania, otwierania oznacza się "file". Może być fafnaście
    zwykłych edytorow tekstu mających _identyczne_ menu ograniczające się do
    zestawu plik-edycja i identyczne komunikaty. I z drugiej strony, czy
    tłumaczenie nie może być uznane za "dostosowanie" na które zezwala PA?

    --
    pozdro
    poreba

  • 33. Data: 2007-05-24 18:11:58
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    poreba <d...@p...pl> writes:

> [...]
    > "file". Może być fafnaście zwykłych edytorow tekstu mających
    > _identyczne_ menu ograniczające się do zestawu plik-edycja

    Tak, ale to by był dozwolony użytek standardu, a standardy są
    przedmiotem prawa autorskiego. Podobnie możesz napisać system
    operacyjny implementujący interfejs programistyczny zdefiniowany
    w ramach standardów POSIX i -- jeśli tylko interfejs będzie zgodny
    z samą normą -- to jest to użytek dozwolony. Tak to widzę, chociaż
    pewnie ktoś inny mógłby mieć w tym temacie inne zdanie.

    Nawiasem mówiąc, to oprogramowanie Wine oraz system operacyjny ReactOS
    pewnie również implementują interfejsy (sprzęgi) programistyczne Win32
    w ramach dozwolonego użytku utworu, za który można uważać zestaw tych
    interfejsów.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 34. Data: 2007-05-24 18:18:12
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    poreba <d...@p...pl> writes:

> [...]

    w ramach standardów POSIX i -- jeśli tylko interfejs będzie zgodny
    z samą normą -- to jest to użytek dozwolony. Tak to widzę, chociaż
    pewnie ktoś inny mógłby mieć w tym temacie odmienne zdanie.

    Nawiasem mówiąc, to oprogramowanie Wine[2] oraz system operacyjny
    ReactOS[2] pewnie również implementują interfejsy (sprzęgi)
    programistyczne Win32 w ramach dozwolonego użytku utworu, za który
    można uważać zestaw tych interfejsów. W każdym razie przez wiele osób
    sprzęgi programistyczne są uważane za jeden z kluczowych elementów
    własności intelektualnej, którą stanowi oprogramowanie.

    [1] http://www.winehq.org

    [2] http://www.reactos.org

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 35. Data: 2007-05-24 18:21:31
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    [...]

> [...]
    > osób sprzęgi programistyczne są uważane za jeden z kluczowych
    > elementów własności intelektualnej, którą stanowi oprogramowanie.

    Jeszcze jedno: co do Wine i ReactOS, to całkiem możliwe, że ma tutaj
    zastosowanie ten artykuł polskiego prawa autorskiego, w którym zezwala
    się na inżynierię odwrotną oprogramowania (mam program dla Windows,
    nie mam licencji na użytkowanie Windows, więc próbuję dostosować
    mojego Linuksa do współpracy z moim programem dla Windows).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 36. Data: 2007-05-24 22:06:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.05.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    > Tak, ale to by był dozwolony użytek standardu, a standardy są

    Z czego wynika tu dozwolony uzytek?

    > przedmiotem prawa autorskiego. Podobnie możesz napisać system

    Wszystkie?

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2007-05-24 22:34:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.05.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    > Nawiasem mówiąc, to oprogramowanie Wine[2] oraz system operacyjny
    > ReactOS[2] pewnie również implementują interfejsy (sprzęgi)

    Sama idea czy zasada działania sprzęgu nie podlega ochronie PA. Podlega
    jej manifestacja w postaci konkretnych kodów lub bibliotek. MSWin ma
    określone biblioteki to realizujące i te bliblioteki oraz ich kod są
    chronione. ZCP są one w dużej mierze "przepisane" dla wine/reactos'a i
    tylko dlatego że tylko "w dużej" nie wszędzie działa to jak powinno. A są
    przepisane bo oryginalen rzcecz jasna podlegają ochronie. Wine umozliwia
    zresztą korzystanie z oryginalnych bibliotek, co tez pośrednio wskazuje,
    że jego własne są napisane od nowa.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2007-05-25 10:59:33
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > Z czego wynika tu dozwolony uzytek?

    Ze zdrowego rozsądku.

    > Wszystkie?

    Normy? Z tego, co wiem, to wszystkie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 39. Data: 2007-05-25 11:08:21
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Sama idea czy zasada działania sprzęgu nie podlega ochronie PA.

    Idea sprzęgu na pewno nie, ale konkretny sprzęg w rozumieniu zestawu
    nazw oraz specyfikacji zachowania się programu IMO już tak.

    > Podlega jej manifestacja w postaci konkretnych kodów lub
    > bibliotek.

    Nie ulega wątpliwości, że konkretna implementacja również podlega
    ochronie prawnoautorskiej -- jako program komputerowy.

    > MSWin ma określone biblioteki to realizujące i te bliblioteki oraz
    > ich kod są chronione.

    Tak.

    > ZCP są one w dużej mierze "przepisane" dla wine/reactos'a i tylko
    > dlatego że tylko "w dużej" nie wszędzie działa to jak powinno.

    Ale w zamierzaniach ma działać dokładnie tak, jak powinno.

    > A są przepisane bo oryginalen rzcecz jasna podlegają ochronie.

    Przede wszystkim nie są przepisywane, tylko pisane od nowa, na
    podstawie dostępnej dokumentacji.

    Sytuacja jest podobna do tej, w której jeden producent opracowuje
    własną kartę graficzną o architekturze identycznej z architekturą
    jednej z kart graficznych znanego producenta w taki sposób, by
    sterowniki dla kart graficznych znanego producenta mogły obsługiwać
    również nową kartę graficzną.

    > Wine umozliwia zresztą korzystanie z oryginalnych bibliotek, co tez
    > pośrednio wskazuje, że jego własne są napisane od nowa.

    Wine posiada również zgodną z Windows implementację programu
    konsolidującego (linkera).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 40. Data: 2007-05-25 11:20:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    Idea sprzęgu na pewno nie, ale konkretny sprzęg w rozumieniu zestawu
    nazw oraz specyfikacji zachowania się programu IMO już tak.

    Można się również zastanawiać, czy możemy rozpatrywać definicję
    sprzęgu jako utwór osobny względem konkretnej implementacji sprzęgu.

> [...]

    ochronie prawnoautorskiej -- jako program komputerowy.

    > MSWin ma określone biblioteki to realizujące i te bliblioteki oraz

    Tak.