  • 41. Data: 2010-11-12 21:46:22
    Temat: Re: przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/12/2010 2:27 PM, spp wrote:

    > To prawda ale metody gwarantującej 100 % bezpieczeństwa każdej ze stron
    > nie ma

    to wlasnie napisalem na samym poczatku

    a jednak ilość podobnych transakcji to pewnie setki tysięcy w
    > skali roku.
    > I tak od początku istnienia świata... :) :)

    bo nie kazdy jest zlodziejem, co nie znaczy, ze tobie sie to nie trafi.

    jako kupujący zwisa mi to w jaki sposob sprzedawca bedzie chcial kase,
    ale po podpisaniu aktu. bardziej bym sie bal o to co sie pojawi w
    ksiegach wieczystych i w mieszkaniu zanim ja zdaze z aktem do ksiag i z
    kluczem do mieszkania.

    jako sprzedajacy, umowilbym sie z notariuszem nie u natariusza a w banku.
    bank wyklada gotowke na stol, ja podpisuje akt, bank zabiera gotowke ze
    stolu, ale juz na moje konto.
    oczywiscie mozna jeszcze w to wplątac posrednika w postaci czy to
    depozytu notarialnego czy tez bankowego.

  • 42. Data: 2010-11-12 22:09:15
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-11-12 22:46, witek pisze:

    > a jednak ilość podobnych transakcji to pewnie setki tysięcy w
    >>

    > bo nie kazdy jest zlodziejem, co nie znaczy, ze tobie sie to nie trafi.

    A mogę o jakieś linki do opisów podobnych sytuacji?

> [...]
    >

    > jako sprzedajacy, umowilbym sie z notariuszem nie u natariusza a w banku.
    > bank wyklada gotowke na stol, ja podpisuje akt, bank zabiera gotowke ze

    No to teraz pogódź obie wersje - sprzedającego i kupującego w jednej, do
    przyjęcia dla obu stron formie przekazania pieniędzy. :)

    Chyba się nie da - zawsze można sobie wyobrazić ryzyko oszustwa. :)

    --
    spp

  • 43. Data: 2010-11-12 23:06:16
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "spp" <s...@o...pl>

> [...]
    > roku.
    > I tak od początku istnienia świata... :) :)

    Na początku jaskinie były a nie notariusze

  • 44. Data: 2010-11-12 23:25:41
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/12/2010 4:09 PM, spp wrote:

    > A mogę o jakieś linki do opisów podobnych sytuacji?

    a pierwszy z googli

    http://www.rp.pl/artykul/267073.html

    > No to teraz pogódź obie wersje - sprzedającego i kupującego w jednej, do
    > przyjęcia dla obu stron formie przekazania pieniędzy. :)
    >
    > Chyba się nie da - zawsze można sobie wyobrazić ryzyko oszustwa. :)

    no nie da sie.
    calosc działa na zasadzie "na szczęscie mi sie udało". A że szczęscie ma
    dosyć dużą wartość prawdopodobieństwa, to biznes się kreci, a o tych
    nieszczęśnikach w mniejszości co się nie udało raczej się rzadko, po za
    kolumnami "z historii policji", wspomina.

  • 45. Data: 2010-11-13 08:04:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2010, mvoicem wrote:

    > Czy nie można do aktu notarialnego wpisać jakiegoś zastrzeżenia
    > uniemożliwiającego sprzedaż mieszkania przez X dni?
    >
    > Wiadomo, można to wpisać do ksiąg wieczystych, tylko to trwa kilka dni ...

    Ale w tym momencie to kolejny kupujący musiałby kupić kota w worku,
    bo przecież obciążenie hipoteczne może być nałożone w tym samym
    akcie, co sprzedaż. Oczywiście to kosztuje.
    Problemem jest "tylko" możliwa kolejna sprzedaż przez pierwszego
    sprzedającego.

    Prawdę mówiąc, to dziwi mnie brak dostępności dwu/trójfazowego mechanizmu
    transakcji - "allocate" :) dla zgłaszającej zamiar transakcji
    kancelarii, wpis wpis zgłoszenia do księgi, zawarcie transakcji
    po potwierdzeniu zajęcia (i oczywiście zwolnienie zajęcia pozycji
    w księdze wraz z wpisem aktu).

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2010-11-13 09:02:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11/13/2010 09:04 AM), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale w tym momencie to kolejny kupujący musiałby kupić kota w worku,
    > bo przecież obciążenie hipoteczne może być nałożone w tym samym
    > akcie, co sprzedaż. Oczywiście to kosztuje.

    Chodzi mi o taką, hipotetyczną sytuację:
    1. sprzedaję mieszkanie panu X, płatność w ciągu X dni. W akcie
    notarialnym jest poddanie się X egzekucji z mieszkania i tak dalej,
    2. w akcie notarialnym jest jakiś zapis uniemożliwiający dalszą sprzedaż
    mieszkania przez jakiś czas (witek stwierdził że niemożliwy),
    3. jeżeli X nie zapłacił - udaję się do komornika i egzekwuję większość
    kwoty z mieszkania które sprzedałem.

    W międzyczasie jeżeli X chciałby szybko sprzedać mieszkanie komuś
    innemu - nie ma takiej możliwości, bo musi przedstawić tytuł własności w
    którym jasno by stało że nie wolno sprzedać do dnia Y.

    > Problemem jest "tylko" możliwa kolejna sprzedaż przez pierwszego
    > sprzedającego.

    Chodziło mi o tą drugą ewentualność - że kupujący odsprzedaje mieszkanie
    i znika.

> [...]
    > kancelarii, wpis wpis zgłoszenia do księgi, zawarcie transakcji
    > po potwierdzeniu zajęcia (i oczywiście zwolnienie zajęcia pozycji

    To by chroniło tylko przed "mam przelew a teraz nie podpiszę aktu" oraz
    "podpisał Pan akt a teraz nie zrobię przelewu" :). A jest cała masa
    innych możliwości przed którymi by to nie chroniło.

    p. m.

  • 47. Data: 2010-11-13 09:04:29
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news napisal:
> [...]
    > kancelarii, wpis wpis zgłoszenia do księgi, zawarcie transakcji
    > po potwierdzeniu zajęcia (i oczywiście zwolnienie zajęcia pozycji

    Będę cyniczny: zbyt wielu ludzi czerpie zyski z istniejącego
    niepewnego systemu, i to ludzi z branży prawniczej, aby miał
    być on szybko usprawniony. A wzorce są do wzięcia wprost z
    branży baz danych i rozproszonych systemów transakcyjnych.
    Problemem najbardziej fundamentalnym są nieznane wpisy do hipoteki
    czekające w kolejce do wpisu. Taki 'allocate' usuwałby zagrożenie
    taką ukrytą miną.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 48. Data: 2010-11-13 13:30:52
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    No zobacz, a ja jestem pewien, że dopiero gdy sędzia dokona wpisu.
    Zrób eksperyment i spróbuj np. sprzedać mieszkanie tytułując się aktem notarialnym
    zakupu bez wpisu do KW.
    Albo z tym samym w ręku spróbuj zakończyć ubezpieczenie kredytu.
    Itp. itd.
    2/3 Twoich rad są szkodliwe dla czytających je.

    -----

    | Kupujący staje sie wlascicielem mieszkania w momencie podpisania aktu przez obie
    strony i notariusza.

  • 49. Data: 2010-11-13 14:30:24
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 13 Nov 2010 09:04:12 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > kancelarii, wpis wpis zgłoszenia do księgi, zawarcie transakcji
    > po potwierdzeniu zajęcia (i oczywiście zwolnienie zajęcia pozycji

    Takie rachunki są, ale banki oferują je głównie dla firm:

    http://www.dnbnord.pl/pl/finanse-biznesu/male-i-sred
    nie-przedsiebiorstwa/obsluga-biezaca/rachunki-i-paki
    ety/rachunek-escrow/
    http://www.bankmillennium.pl/pl/przedsiebiorstwa/obs
    luga-biezaca/rachunki/powierniczy-zastrzezony/
    http://www.raiffeisen.pl/klienci-korporacyjni/rachun
    ek-escrow
    http://www.ingbank.pl/przedsiebiorstwa-i-jst/biezaca
    -obsluga/rachunki/rachunek-zastrzezony

    IMO kwestia dogadania się z bankiem, by zrobił to samo dla umowy między
    dwoma osobami fizycznymi, ze zwolnieniem pieniędzy po dostarczeniu wpisu do
    księgi.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 50. Data: 2010-11-13 14:31:55
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Tak, ale zakładamy, że sprzedający jeszcze nie opróżnił lokalu.

    W związku z tym kolejność:

    * akt notarialny z zawartą egzekucją wprost wg art. 777 kpc;
    * przelew bankowy (90%ceny);
    * opróżnienie lokalu przez sprzedającego z przekazaniem pozostałych 10% ceny.

    wydaje się sensowna.

    Aczkolwiek gotówka na stół u notariusza to najlepsze rozwiązanie, można zapłacić
    agencji ochrony te 300 zł za 2 godziny pracy,
    prawda?

    -----