  • 1. Data: 2007-09-07 10:20:09
    Temat: przedłużanie umowy na czas określony o kolejny okres
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie do prawników:

    Podpisałem umowę na czas określony z dostawcą internetu (UPC). Umowa
    była na 14 miesięcy z 30 dniowym okresem wypowiedzenia.
    W umowie mianowicie jest zapis, że jeżeli nie zgłoszę na piśmie chęci
    odstąpienia od umowy to zostanie ona automatycznie przedłużona o kolejne
    12 miesięcy wg cennika aktualnie obowiązującego (czyli gorszego niż
    miałem przez te 14 miesięcy).

    Czy są gdzieś jakieś zapisy, które pozwoliłyby taką klauzulę w umowie (o
    przedłużeniu na kolejne 12 miesięcy) podważyć?

    Wg opinii rzecznika konsumenta w gdańsku, taka klauzula jest zgodna z
    prawem, a jak uważam inaczej to mam wystąpić na drogę sądową.

    Proszę o uwagi czy jest się o co bić, czy też mam sobie odpuścić i
    płacić przez ten rok?

    pozdrawiam

    tr

  • 2. Data: 2007-09-07 10:47:41
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Yes pisze:
    > Proszę o uwagi czy jest się o co bić, czy też mam sobie odpuścić i
    > płacić przez ten rok?

    Przeciez widziales co podpisywales. IMO wszystko jest ok.

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2007-09-07 10:55:46
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Mithos pisze:

    > Przeciez widziales co podpisywales. IMO wszystko jest ok.

    Sam fakt, że widział, co podpisywał, nie oznacza, że klauzula może
    być uznana za niedozwoloną.

    Skoro rzecznik praw konsumentów mówi, że wszystko jest OK, to znaczy
    że jeszcze nikt nie próbował obalić tego w sądzie.

    Ale ja bym nie próbował.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-09-07 11:04:53
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Liwiusz pisze:
    > Sam fakt, że widział, co podpisywał, nie oznacza, że klauzula może być
    > uznana za niedozwoloną.

    Oczywiscie ze masz racje.

    Natomiast skoro komus pasowala tresc umowy przez 14 miesiecy to dziwne
    ze dopiero teraz mu sie ona zaczyna niepodobac.

    --
    Mithos

  • 5. Data: 2007-09-07 11:06:46
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Biłbym się.
    O to, że nowy okres wypowiedzenie równy jest okresowi płatności.
    W tym przypadku zapewne płatność miesięczna, to i miesięczne wypowiedzenie.
    Swoją drogą mentalność członków (!! nomen omen) zarządów takich spółek jak UPC równe
    są mentalności ulicznych qurew i
    złodziei.
    "Skroić frajera, może nie zauważy".
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2007-09-07 11:23:55
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Mithos pisze:

    > Oczywiscie ze masz racje.
    >
    > Natomiast skoro komus pasowala tresc umowy przez 14 miesiecy to dziwne
    > ze dopiero teraz mu sie ona zaczyna niepodobac.

    Jakkolwiek nie jestem zwolennikiem klauzul niedozwolonych (nawet
    konsument powinien mieć prawo podpisania niekorzystnej dla siebie
    umowy), to jednak automatyczne przedłużenie umowy na kolejny rok po
    wyższych stawkach bez możliwości rezygnacji po przedłużeniu tejże, może
    rodzić pytanie, czy nie jest to klauzula niedozwolona. W końcu takie
    "pułapki" są właśnie klauzulami niedozwolonymi, czyli zgodne z prawem
    zapisy, które jednak okazują się zbyt dotkliwe dla konsumenta.

    Pytanie jest zatem jak najbardziej na miejscu. A odpowiedź może dać sąd.

    Doprowadzając sprawę do absurdu: czy faktycznie klauzulą niedozwoloną
    nie byłoby przedłużenie umowy na... 100 lat?

  • 7. Data: 2007-09-07 11:28:37
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Liwiusz pisze:
> [...]
    > "pułapki" są właśnie klauzulami niedozwolonymi, czyli zgodne z prawem
    > zapisy, które jednak okazują się zbyt dotkliwe dla konsumenta.

    Ale przeciez w sposob wyrazny oznaczona jest mozliwosc odstapienia od
    umowy po okresie promocyjnym. A wyzsze ceny ? 14 miesiecy to cena
    promocyjna, po okresie promocyjnym obowiazuje cena standardowa. Jezeli
    ww. zapis mialby byc niedozwolony to wtedy wszystkie promocje czasowe
    musialby zostac uznanane za niedozwolone.

    --
    Mithos

  • 8. Data: 2007-09-07 11:34:55
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Mithos pisze:

> [...]
    > ww. zapis mialby byc niedozwolony to wtedy wszystkie promocje czasowe
    > musialby zostac uznanane za niedozwolone.

    Odstąpienie od umowy musi się odbyć w trakcie trwania okresu
    promocyjnego. Po przejściu na okres standardowy umowa trwa kolejne 12
    miesięcy bez możliwości rezygnacji.

    Ponieważ konsument, który nie czyta umów, a takich mają chronić
    klauzule niedozwolone, dowie się o podwyżce z kolejnego rachunku, to nie
    ma już możliwości rozwiązania umowy.

    I nie mówimy tutaj o przejściu z ceny promocyjnej na cenę
    standardową, tylko o fakt, że cena standardowa musi obowiązywać przez
    kolejny rok.

    Bardziej prawidłową konstrukcją byłoby podwyższenie ceny z
    jednoczesnym przejściem umowy na czas nieokreślony.

  • 9. Data: 2007-09-07 12:41:27
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Yes" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Proszę o uwagi czy jest się o co bić, czy też mam sobie odpuścić i płacić
    > przez ten rok?

    Zrob inaczej. przestan w ogole placic. odetna ci kablowke po 2 mcach bez
    zadnych konsekwencji. Ja zapomnialam o placeniu kablowki bo mam kablowke ale
    w ogole jej nie ogladam z racji tego ze mam cyfre+. kabel z kablowki w
    zasadzie nie jest podlaczony do zadnego telewizora - korzystamy z niej
    sporadycznie jak mamy gosci, ktorzy spia w pokoju goscinnym i tam sie im
    podlacza wlasnie kablowke. Przyszedl pan i odlaczyl mi kablowke, nastepnie
    po tygodniu zjawil sie inny pan. Podarowal mi choinke w prezencie od UPC,
    [akurat byl grudzien] i podpisal ze mna umowe promocyjna na rok:) za cene
    duzo nizsza niz ta, ktora mialam placic. Nastepnie zadzwonil do mnie i
    przypomnial mi zeby wypowiedziec stara po to abym mogla podpisac nowa:))

    Angie

    PS. oczywiscie jak juz ci odlacza sygnal i rozwiaza z toba umowe zaplac te
    zalegle abonamenty.

  • 10. Data: 2007-09-07 15:37:52
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > prawem, a jak uważam inaczej to mam wystąpić na drogę sądową.
    >
    > Proszę o uwagi czy jest się o co bić, czy też mam sobie odpuścić i płacić

    witam!

    moim zdaniem najlepiej jak zrobisz tak:
    wejdź na stronę www.uokik.gov.pl i wejdź do linku konsumenckiego, a tam
    wybierz z listy rejestr klauzul niedozwolonych - tam są podane wyroki Sądu
    Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które wskazują postanowienia umów które
    zostały uznane przez Sąd za niedozwolone - te wskazane w art.385[3] kc są
    tylko przykładowe; te z rejestru obowiązują wszystkich przedsiębiorców,
    jeżeli stosują wzory lub regulaminy umów i takie postanowienia zawierają ww.
    dokumenty - art.479[43]kpc - "wyrok prawomocny (uznający postanowienie
    wzorca umowy za niedozwolone) ma skutek wobec osób trzecich od chwili
    wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestry";
    tam w tym rejestrze są właśnie wpisane prawomocne wyroki;

    pzdr