  • 1. Data: 2007-12-12 19:26:47
    Temat: przedawnienie
    Od: "Milo" <M...@p...com>

    Witam,
    27.02.2005 roku skradziono mi samochód. Ubezpiecznie było OC i AC w pzu.

    Mniejsza o szcegóły, moje pytanie brzmi, od kiedy liczy się przedawnienie (3
    lata) bo chciałbym się procesować. Czy od dnia szkody, czy od dnia odmowy
    wypłaty, czy od dnia odmowy po moim odwołaniu, czy może innym terminie?

    i drugie pytanie załóżmy, że przedawnienie mija 27.02.2008, do kiedy nalezy
    zgłosić pozew w sądzie? do tej daty, czy wcześniej?

    pozdr.

  • 2. Data: 2007-12-12 20:17:29
    Temat: Re: przedawnienie
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

    Milo <M...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > lata) bo chciałbym się procesować. Czy od dnia szkody, czy od dnia odmowy
    > wypłaty, czy od dnia odmowy po moim odwołaniu, czy może innym terminie?

    termin przedawnienia liczy się od dnia, od kiedy roszcenie stało się wymagaln
    e. Wymagalne stało się z chwilą kradziezy (chyba ze dowiedziales sie o niej
    pozniej), ale wymaganość z kolei jeszcze nie uwzglednia konkretnej kwoty
    (roszczenie jest wymagalne ale nie płatne;p)

    > i drugie pytanie załóżmy, że przedawnienie mija 27.02.2008, do kiedy nalezy
    > zgłosić pozew w sądzie? do tej daty, czy wcześniej?

    a co, chcesz skladać w ostatnim dniu??

    a tak w ogóle to terminy przedawnienia są różne i ogólny termin to 10 a nie 3
    lata (art. 118 kc)
    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2007-12-12 20:21:15
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

    > a tak w ogóle to terminy przedawnienia są różne i ogólny termin to 10 a nie 3
    > lata (art. 118 kc)

    jesli chodzi o roszcenie z umowy ubezoieczenia to przedawnienie 3 lata ale
    przerywa sie bieg przedawnienia jesli wystąpisz do zakladu ubezpieczen w
    międzyczasie

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2007-12-12 20:26:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Milo wrote:
> [...]
    >
    > Mniejsza o szcegóły, moje pytanie brzmi, od kiedy liczy się przedawnienie (3

    10 lat.

    3 lata to w drugą stronę. Ot taka dyskryminacja firm.

  • 5. Data: 2007-12-12 22:19:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > 10 lat.
    > 3 lata to w drugą stronę. Ot taka dyskryminacja firm.

    WE mojej ocenie wprowadzasz pytającego w błąd. 10 lat dotyczy roszczeń
    niezwiązanych z działalnością gospodarczą. to ograniczenie wprowadzono z
    tego powodu, że przechowywanie dokumentów przez firmie przez 10 lat jest
    uciążliwe.

  • 6. Data: 2007-12-13 06:25:32
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > WE mojej ocenie wprowadzasz pytającego w błąd. 10 lat dotyczy roszczeń
    > niezwiązanych z działalnością gospodarczą

    Dla niego nie jest to (chyba) roszczenie związane z działalnością
    gospodarczą.
    Natomiast rzeczywiście dla roszczeń z umowy ubezpieczenia jest termin
    szczególny.

    KG

  • 7. Data: 2007-12-14 00:05:17
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > niezwiązanych z działalnością gospodarczą. to ograniczenie wprowadzono z
    > tego powodu, że przechowywanie dokumentów przez firmie przez 10 lat jest

    Robercie, jest dokładnie odwrotnie. Generalnie okres przedawnienia
    należności wynosi 10 lat. Dla obrotu gospodarczego skrócono go do lat 3
    (a czasem 2 czy nawet 1 w szczególnych przypadkach).

    Nawet w przypadku, gdy wierzycielem jest podmiot prowadzący dzialalność
    gospodarczą, w wielu przypadkach "przysługuje" mu 10 letni okres
    dochodzenia nalezności.

    M.

  • 8. Data: 2007-12-14 16:07:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robercie, jest dokładnie odwrotnie. Generalnie okres przedawnienia
    > należności wynosi 10 lat. Dla obrotu gospodarczego skrócono go do lat 3
    > (a czasem 2 czy nawet 1 w szczególnych przypadkach).

    Czemu uważasz, że odwrotnie? Bo napisałeś dokładnie to samo, co ja.

    > Nawet w przypadku, gdy wierzycielem jest podmiot prowadzący działalność
    > gospodarczą, w wielu przypadkach "przysługuje" mu 10 letni okres
    > dochodzenia należności.

    W jakich?