  • 1. Data: 2006-07-04 11:59:45
    Temat: property reserve clause
    Od: "M.K." <m...@g...pl>

    Witam!
    W ogólnych warunkach sprzedaży pewna firma pisze o "property reserve
    clause", która to klauzula (warunek?) mówi o tym, że towar pozostaje
    własnością sprzedającego dopóki nie zostanie zapłacona w pełni należność za
    w/w towar. Innymi słowy dostarczają towar do mojego magazynu, mam termin
    płatności wynoszący 14 dni i dopóki nie zapłacę pełnej należności towar
    należy do nich. Czy w polskim prawie coś takiego funkcjonuje? Znaczy myślę,
    że na pewno funkcjonuje, ale jak się to to nazywa, bo chciałbym sobie
    poczytać przepisy. Czy to "property reserve clause" ma jakąś polską nazwę?

    --
    Pozdrawiam,
    M.K.

  • 2. Data: 2006-07-04 12:04:01
    Temat: Re: property reserve clause
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    M.K. napisał(a):
> [...]
    > że na pewno funkcjonuje, ale jak się to to nazywa, bo chciałbym sobie
    > poczytać przepisy. Czy to "property reserve clause" ma jakąś polską nazwę?

    Zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej, art.589 - 591 kodeksu cywilnego

    KG

  • 3. Data: 2006-07-04 12:05:36
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > że na pewno funkcjonuje, ale jak się to to nazywa, bo chciałbym sobie
    > poczytać przepisy. Czy to "property reserve clause" ma jakąś polską nazwę?

    Zastrzezenie wlasnosci rzeczy sprzedanej (pactum reservati dominii :-)) -
    art. 589 i nastepne KC

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 4. Data: 2006-07-04 12:21:16
    Od: "M.K." <m...@g...pl>

    Dziekuje za szybkie odpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam,
    M.K.

  • 5. Data: 2006-07-04 14:13:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    M.K. [###m...@g...pl.###] napisał:

    Jak już Ci napisano, jest to zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej.
    Ale warunkiem skuteczności takiego zastrzeżenia musi być umieszczenie
    go w ofercie zaakceptowanej przez nabywcę albo w umowie. W znanym mi
    wypadku sąd odmówił uznania takiej klauzuli umieszczonej na fakturze
    argumentując, że faktura jest dokumentem powstającym po sprzedaży, a
    nie przed, a zatem klauzula taka jest nieważna.

  • 6. Data: 2006-07-04 16:39:52
    Od: stern <s...@0...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > argumentując, że faktura jest dokumentem powstającym po sprzedaży, a
    > nie przed, a zatem klauzula taka jest nieważna.

    Sąd chyba poszedł za daleko.
    IMHO klauzula jest ważna, ale bezskuteczna, albowiem własność już
    została przeniesiona na nabywcę.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 7. Data: 2006-07-04 17:59:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    stern [###s...@0...pl.###] napisał:
    > Sąd chyba poszedł za daleko.
    > IMHO klauzula jest ważna, ale bezskuteczna, albowiem własność już
    > została przeniesiona na nabywcę.

    No to jest nieważna.

  • 8. Data: 2006-07-04 19:53:39
    Od: stern <s...@0...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > No to jest nieważna.

    a stanowi obejście prawa, narusza zasady współżycia społecznego czy jest
    sprzeczna z ustawą?

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 9. Data: 2006-07-04 20:29:49
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    stern wrote:

    > Sąd chyba poszedł za daleko.
    > IMHO klauzula jest ważna,

    Żeby była ważna, musiałyby się na nią zgodzić obie strony umowy.

  • 10. Data: 2006-07-04 20:52:29
    Od: stern <s...@0...pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

    > Żeby była ważna, musiałyby się na nią zgodzić obie strony umowy.

    skoro sąd nie mówił o braku akceptacji, to widać druga strona się
    zgodziła, prawda?

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911