  • 91. Data: 2008-10-24 11:53:04
    Temat: Re: problem z pierwszenstwem na pewnym skrzyzowaniu
    Od: Matt <m...@g...com>

    On 24 Paź, 13:33, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    Albo tym co w prawo skręcają z prawej strony :)

    Właśnie problem w tym, że w PoRDZie i towarzyszących mu ustawach sporo
    spraw jest "niedopowiedzianych" - gdyby interpretować dosłownie, to
    nie wiem czy nie trzebaby ustąpić tym skręcającym w prawo ;) Wiadomo,
    że jest to bez sensu i takiej interpretacji raczej nikt nie poprze -
    ale w sprawie skrzyżowania na którym nie wszystkie ulice mają
    sygnalizację świetlną to już nie jest takie jasne. Najprawdopodobniej
    jest ono źle oznakowane, ale i tak do tego co jest trzeba się jakoś
    zastosować.

    --
    Regards
    Matt

  • 92. Data: 2008-10-24 12:09:49
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:

    > Patrząc na całokształt rysunku: masz rację, bo B mają znak Stopu.
    >
    > Ale skąd A ma o tym wiedzieć?

    Dodatkowo: kształt skrzyżowania powoduje, że może dość częsta być taka
    sytuacja - B zatrzymuje się, skrzyżowanie puste, wjeżdża, ktoś z A na
    pełnym gazie (bo ma zielone) wjeżdża.

    Pomijając ten drobny fakt że B ma nakaz skrętu w lewo, a skręca w prawo :D

    p. m.

  • 93. Data: 2008-10-24 14:10:52
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    BETON wrote:
    > nie ma zadnych dodatkowych znaków.
    > Skrzyżowanie jest rozwleczone- ale jest jedno- nie dwa, świadczą też o
    > tym malowane "sztuczne wysepki" na jego środku...

    no to jest do d....

  • 94. Data: 2008-10-24 14:53:54
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > no to jest do d....

    Nie chce mi się wierzyć, że nie ma oprócz podanych, więcej znaków na
    skrzyżowaniu. Jeszcze trochę i wyjdzie na to, że ten z B pojedzie pierwszy
    przy nieczynnej sygnalizacji.
    --
    Maluch

  • 95. Data: 2008-10-24 15:11:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2008, witek wrote:

    > ????????
    >
    > a wyprzedzamy tego jadącego w przeciwną?

    Wyprzedzamy tego jadącego również w tym samym KIERUNKU.
    Wyprzedzany tylko zwrot kierunku jazdy ma przeciwny do zwrotu
    pojazdu mijanego :D
    Inne kierunki są prostopadłe do naszego lub pod dowolnym
    innym kątem - różnym od zero stopni modulo 180 w dowolnej
    płaszczyźnie :D
    Zrozum Tristana - prawo "powinno być ścisłe" (a przynajmniej
    tak się wydaje), pojęcie kierunku JEST ścisłe, za to
    w PoRD używane jest chyba we wszystkich potocznych (niezgodnych
    ze właściwym) znaczeniach.
    Klasyka: nakaz sygnalizowania (migaczem lub w przypadku
    rowerów ręką) "zmiany pasa lub kierunku".
    I standardowe pytanie czy na zakręcie włączasz migacz,
    ogólna zasada jest jasna - jeśli zmieniamy pas to migamy
    wg zmiany pasa, jeśli nie zmieniamy pasa migamy wg zmiany
    kierunku. Co ze skrętem?

    pzdr, Gotfryd

  • 96. Data: 2008-10-24 15:20:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2008, Matt wrote:

    > Uzupełniając - na podstawie znaku "stop" B wie, że pierwszeństwo ma
    > droga poprzeczna - A nią nie jedzie.

    Dopisuję sie do castrola - skąd wie??
    Opis jest wyraźny:
    http://www.v10.pl/prawo/Znaki,drogowe,zakazu,112.htm
    +++
    Oznacza:
    1. zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogš z
    pierwszeństwem,
    2. obowišzek ustšpienia pierwszeństwa kierujšcym poruszajšcym się tš
    drogš.
    Zatrzymanie powinno nastšpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie
    jego braku - w takim miejscu, w którym kierujšcy może upewnić się, że nie
    utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.

    Znak B-20 umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej
    jezdni, przed którš został ustawiony.
    ---

    Znak STOP wcale nie określa DROGI która ma pierwszeństwo!
    Do tego jest dalsza treść:

    +++
    Umieszczona pod znakiem B-20 tabliczka T-6c lub T-6d wskazuje rzeczywisty
    przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie.
    ---

    Jeśli tej tabliczki NIE MA, to stojący przed znakiem STOP *nie ma*
    żadnych danych, aby określić która *droga* ma pierwszeństwo.
    No chyba że widzi od tyłu znaki STOP lub "ustąp pierwszeństwa"
    na innych drogach :D

    pzdr, Gotfryd

  • 97. Data: 2008-10-24 15:24:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Bo "stop" oznacza skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem.

    No i?

    > Droga A i B to wg. mnie ta sama droga,

    ROTFL

    > gdyby było inaczej - konieczna byłaby
    > tabliczka pod stopem.

    Niekoniecznie.

    > Na rysunku OPa brakuje znaków poza światłami, być może one
    > rozjaśniłyby sytuację - nie zdziwiłbym się, gdyby A miał "ustąp".

    Nie wieszcz.

  • 98. Data: 2008-10-24 15:33:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2008, Meehoo wrote:

    > To skrzyżowanie jest źle oznakowane, albo czegoś brakuje na Twoim
    > rysunku.

    Moim zdaniem skrzyżowanie, takie bez świateł, na którym są
    cztery wjazdy i tylko na jednej drodze znak STOP nie jest
    źle oznakowane.
    Jest oznakowane zaskakująco dla kierowców którzy nie myślą
    nad tym, że JEŚLI wjazd z przeciwka RÓWNIEŻ jest podporządkowany,
    to powinni RÓWNIEŻ widzieć tam STOP.
    A skoro STOP jest na jednym z wjazdów, to mamy skrzyżowanie
    z trzema wjazdami równorzędnymi i jednym podporządkowanym.

    Co tu jest dziwnego?
    Wiem co niektórym powoduje "dziwność" - oczekiwanie, że na
    skrzyżowaniu ma występować "ciągłość drogi", ale IMVHO
    z zadnego przepisu takie domniemanie nie wynika a skrzyżowanie
    z 3 lub 5 wjazdami dobitnie wyjaśnia, że NIE WOLNO domniemywać
    iż "drogi przechodzą przez skrzyżowanie na wylot".
    Z przepisów można dedukować że MOŻE ISTNIEĆ droga, która
    zachowuje "ciągłość z pierwszeństwem przez skrzyżowanie".
    Ale nie musi.
    A STOP przed skrzyżowaniem oznacza (jest odrębny zapis!)
    że dotyczy JEZDNI (a nie drogi) przed którą stoi ten pod STOPem :D

    pzdr, Gotfryd

  • 99. Data: 2008-10-24 15:48:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Wyprzedzamy tego jadącego również w tym samym KIERUNKU.
    aaa, o fizyke mu chodzi.

    > I standardowe pytanie czy na zakręcie włączasz migacz,

    cos mi kojarzy sie po glowie, zapis, ze zakret drogi nie jest zmiana
    kierunku jazdy nie pamietam, musilabym poszukac

  • 100. Data: 2008-10-24 15:52:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > A skoro STOP jest na jednym z wjazdów, to mamy skrzyżowanie
    > z trzema wjazdami równorzędnymi i jednym podporządkowanym.

    tak.

    wystarczy sie przjechac po wrocławiu, gdzie wiele duzych skrzyzowan ma
    ze wszystkich stron koniec drogi z pierwszenstwem przejazdu i nic wiecej.
    I codziennie jest bum, bo nikt dopoki stluczki nie zaliczy nie wpadnie
    na pomysl, ze jest to skrzyzowanie rownorzedne.