  • 1. Data: 2003-02-12 13:04:32
    Temat: prawo w Unii Europejskiej - pytanie
    Od: "Forest+" <f...@t...pl>

    Witam serdecznie.
    Czy moze mi ktos udzielic odpowiedzi na 3 pytania z prawa w krajach Unii
    Europejskiej?
    W wiekszosci z nich mamy prawo do przebywania bez zezwolenia przez okres
    trzech miesiecy. W takim razie w jaki sposob jest to kontrolowane i gdyby
    naprzyklad zatrzymala mnie policja we Wloszech to co by sprawdzali zeby sie
    przekonac czy jestem tutaj dluzej niz 3 miesiace? Pieczatka w paszporcie?
    Moge przeciez tlumaczyc ze podorzuje po karajach Unii i w kazdym jestem
    krocej niz 3 miesiace.
    Drugie pytanie dotyczy prawa do stalego pobytu - gdy matka (obywatelka
    Polski) wyjdzie za maz za obywatela Wloch to czy jej pelnoletnie dziecko z
    pierwszego malzenstwa (obywatel Polski) otrzyma automatycznie takze prawo do
    stalego pobytu we Wloszech?

    No i pytanie trzecie dotyczy honorowania polskiego prawa jazdy w krajach
    Unii - otoz uslyszalem ze naprzyklad we Wloszech majac polskie prawo jazdy
    moge kierowac pojazdem ale musi to byc pojazd polski natomiast nie moge
    prowadzic pojazdu na wloskich numerach rejestracyjnych. wydaje mi sie to
    kompletna bzdura. jak jest naprawde?

    za wszystkie odpowiedz z gory dziekuje i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2003-02-12 14:08:16
    Temat: Re: prawo w Unii Europejskiej - pytanie
    Od: Flower <m...@0...000p000l>

    "Forest+" <f...@t...pl> dnia pieknego 12 lut 2003 na
    pl.soc.prawo zapodał:

> [...]
    > jest naprawde?
    >
    > za wszystkie odpowiedz z gory dziekuje i pozdrawiam.

    Nie jestem prawnikiem, ale praktykiem powiedzmy, ze w turystyce.
    Ztem z praktyki wiadomo mi, ze jeœli przekroczysz granicę Unii
    nieturystycznie, tzn. autobusem linii międzynarodowych, samolotem
    itp. - ale nie jako uczestnik grupy wycieczkowej, tylko tzw.
    indywidualny, to Cię na tej granicy zeskanuja - tzn. Twój paszport.
    I nic.
    PóŸniej, jak będziesz wracać - nie w grupie - też Cię zeskanuja. I
    wtedy możesz się tłumaczyć jak tylko chcesz.
    Akurat znam dobrze realia włoskiej - tzn austriackiej granicy i mogę
    Ci powiedzieć tylko, że Polakom trochę odpuœcili, ale jak dorwš
    niterminowych Litwinów albo nie daj Boże Ukrainców lub Białorusinów
    to nie ma przepros.
    Czy coœ Ci to pomogło?

    --
    //\\ mgp
    /| /| // // ale nie wp

  • 3. Data: 2003-02-12 14:29:52
    Od: "Forest+" <f...@t...pl>

> [...]
    > Ci powiedzieć tylko, że Polakom trochę odpuścili, ale jak dorwą
    > niterminowych Litwinów albo nie daj Boże Ukrainców lub Białorusinów

    troche pomoglo :) ale nie do konca. po kolei: przekraczam granice polsko-
    niemiecka. dostaje pieczatke w paszport i od tego momentu moge na terenie
    niemiec przebywac 3 miesiace. ten przepis mowi ze przed uplywem 3 miesiecy
    musze opuscic terytorium niemiec. no ale chyba nie mowi ze musze spowrotem
    wrocic do polski. moge sobie naprzyklad pojechac do holandii i wrocic do
    niemiec (a moge po prostu zmyslic ze bylem w holandii); a przeciez nie jest
    to nigdzie odnotowane bo nie ma granicy niemiecko-holenderskiej gdzie
    mogliby mi wbic pieczatke. z tego wynika ze ten przepis jest tak naprawde
    martwy. tak mi sie wydaje.

  • 4. Data: 2003-02-12 16:20:17
    Od: "Luiza Groeneveld" <a...@g...nl>

    "Forest+" <f...@t...pl> schreef in bericht
> [...]

    > pierwszego malzenstwa (obywatel Polski) otrzyma automatycznie takze prawo

    Co prawda nie mieszkam we Wloszech tylko w NL, ale to tez Unia.
    Znam Polke, ktora wyszla za Holendra i przyjechala tutaj z 14-letnia
    corka. Dziecko bez problemu dostalo prawo stalego pobytu, niestety
    starszy syn (21 lat) takowego nie otrzymal.

> [...]
    > moge kierowac pojazdem ale musi to byc pojazd polski natomiast nie moge
    > prowadzic pojazdu na wloskich numerach rejestracyjnych. wydaje mi sie to

    Zgadza sie. Aby prowadzic auto na holenderskich numerach musisz po-
    siadac holenderskie prawo jazdy. Z polskim mozesz jezdzic autem na
    polskich numerach.

    > za wszystkie odpowiedz z gory dziekuje i pozdrawiam.

    Tez pozdrawiam-Luiza.