  • 11. Data: 2008-10-24 14:33:43
    Temat: Re: prawo autorskie - wykorzystanie fotografii
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Oct 2008, ChOpLaCz wrote:

    > W ręce wpadły fajne materiały - szkoda tego.
    > Jednak - jak dla mnie - nie ma jak załatwić tematu
    > w sposób cywilizowany. Więc co? Wyrzucić fotki
    > i odpuścić? Też troszkę chore.

    Chore. Na wszelki wypadek zeskanować (żeby kopie były)
    i przechować w archiwum kolejne XX lat :D

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-10-24 19:53:06
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 24 październik 2008 11:31
    (autor ChOpLaCz
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gds4l6$k6f$1@inews.gazeta.pl>):

    > Pozostaje jeszcze fakt "udowodnienia" winy.
    > W końcu foty były robione w czasach kliszy, itd.
    > Właścicielem więc może się okazać tylko właściciel
    > "oryginału" (kliszy - a kto trzyma klisze 30 lat i
    > jaka klisza poradzi sobie z upływem czas).

    Weź pod uwagę, że była abolicja... Jeśli te zdjęcia nie oznaczono autorem i
    prawami, to są public domain. Nowych rzeczy nie trzeba oznaczać, żeby były
    chronione, ale stare, z dawnego PA tak.

    > mogę
    > pójść po najmniejszej linii oporu,

    A nie lepiej po linii najmniejszego oporu?

    > W ręce wpadły fajne materiały - szkoda tego.
    > Jednak - jak dla mnie - nie ma jak załatwić tematu
    > w sposób cywilizowany. Więc co? Wyrzucić fotki
    > i odpuścić? Też troszkę chore.

    Drukować. Najwyżej przyjdą i poproszą o wynagrodzenie. Szanse marne...

    --
    Tristan

  • 13. Data: 2008-10-25 09:09:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Oct 2008, Tristan wrote:

    > Weź pod uwagę, że była abolicja...

    A widzisz.
    Fakt, że wielokroć zapomina się o zmianach w prawie, uwaga słuszna.

    > Jeśli te zdjęcia nie oznaczono autorem

    Ale podstawowe pytanie nie było o autora lecz o modeli - o ochronę
    wizerunku :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-10-25 11:03:40
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    > Weź pod uwagę, że była abolicja... Jeśli te zdjęcia nie oznaczono autorem
    > i prawami, to są public domain. Nowych rzeczy nie trzeba oznaczać, żeby
    > były chronione, ale stare, z dawnego PA tak.

    O! Ciekawy punkt zaczepienia.
    Zaraz przekopie net.

    > A nie lepiej po linii najmniejszego oporu?

    ROTFL!
    FAKT :)

    Dzięki za sugestie.

    pozdro

  • 15. Data: 2008-10-25 11:24:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 25.10.2008 ChOpLaCz <c...@g...pl> napisał/a:
    > O! Ciekawy punkt zaczepienia.
    > Zaraz przekopie net.

    MZ liczy się obecny stan prawny a nie obowiązujący w momencie ustanowienia
    utworu, ale może mi ktoś to wytłumaczy i przekona.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2008-10-25 13:48:33
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 25 październik 2008 13:24
    (autor Marcin Debowski
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <7...@z...router>):

    > MZ liczy się obecny stan prawny a nie obowiązujący w momencie ustanowienia
    > utworu, ale może mi ktoś to wytłumaczy i przekona.

    Prawo nie działa wstecz, prawda? Jeżeli kiedyś wymagane było oznaczanie, to
    nieoznaczone były public domain, więc nagle wstecz zmienić chyba nie można.

    Fakt, że wiem to z Wikipedii, a nie z pewnego źródła...

    Ale np. tutaj:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Wladyslaw_Gomul
    ka.jpg

    This image is in the public domain because according to the Art.3 of
    copyright law of March 29, 1926 of the Republic of Poland and Art. 2 of
    copyright law of July 10, 1952 of the People's Republic of Poland, all
    photographs by Polish photographers (or published for the first time in
    Poland or simultaneously in Poland and abroad) published without a clear
    copyright notice before the law was changed on May 23, 1994 are assumed
    public domain.

    --
    Tristan

  • 17. Data: 2008-10-25 13:49:12
    Od: Tristan <n...@s...pl>

> [...]

    Poland or simultaneously in Poland and abroad) published without a clear
    copyright notice before the law was changed on May 23, 1994 are assumed

    To zdjęcie jest w domenie publicznej ponieważ wedle Art.3 prawa autorskiego
    z 29 marca 1926 i Art. 2 prawa autorskiego z 10 lipca 1952 fotografie
    polskich autorów (lub które ukazały się po raz pierwszy w Polsce lub
    równocześnie w Polsce i za granicą) opublikowane bez wyraźnego zastrzeżenia
    prawa autorskiego przed zmianą prawa 23 maja 1994 nie podlegają ochronie -
    należy domniemywać, że są własnością publiczną.

    --
    Tristan

  • 18. Data: 2008-10-25 13:56:39
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 25 październik 2008 15:49
    (autor Tristan
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gdv84m$506$2@news.onet.pl>):

    > opublikowane

    Choć teraz zaczaiłem, że opublikowane... A to w jego piwnicy nie było
    opublikowane... No to chyba nie ten przypadek :D

    --
    Tristan

  • 19. Data: 2008-10-25 14:50:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 25.10.2008 Tristan <n...@s...pl> napisał/a:
> [...]
    > nieoznaczone były public domain, więc nagle wstecz zmienić chyba nie można.

    W jaki sposób wstecz? Mówimy o obecnym stanie, a nie o tym, żeby nagle
    uznać, że coś nie miało miejsca. Ja rozumuję w ten sposób: hipotetycznie,
    przykład, jeśli 10 lat temu alkohol (posiadanie) byłby zakazany a teraz
    nie jest to, czy uważasz, że butelka alkoholu wyprodukowana 10 lat temu
    jest obecnie nielegalna?

> [...]
    > Poland or simultaneously in Poland and abroad) published without a clear
    > copyright notice before the law was changed on May 23, 1994 are assumed

    Nie przekonuje mnie to - przykład rozumowania powyżej.
    A działanie prawa wstecz pojmuje, jako zaistnienie skutków prawnych dla
    czynu/zdarzenia zaistniałego przed wejściem w życie nowego prawa - np.
    istniało prawo, które powodowało że określone utwory byłu PD, prawo się
    zmieniło, a ja chce ukarania kogoś bo W PRZESZŁOŚCI takie utwory
    opublikował. Tu czegoś takiego nie ma.

    Jedyne możliwe pertubacje widzę na gruncie faktu ustanowienia utworu,
    jeśli "nowe" prawo uzależnia "bycie utworem" od faktu jego ustanowienia w
    czasie obowiązywania nowego prawa.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2008-10-25 14:53:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > Choć teraz zaczaiłem, że opublikowane... A to w jego piwnicy nie było
    > opublikowane... No to chyba nie ten przypadek :D

    No bo to MZ całą sytuację zmienia: fakt publikcji miał miejsce w
    przeszłości (stare prawo) i nowe prawo nie może wyciągać tu żadnych
    konsekwencji. Ale jeśli TERAZ nastąpiłaby kolejna publikacja, to juz
    idzie podług nowego.

    --
    Marcin