  • 11. Data: 2003-09-13 14:54:29
    Temat: Re: prawo autorskie - program komputerowy
    Od: "Hudson Hawk" <h...@p...pnet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Szweicer" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bjv58n$3ss$1@news.onet.pl...

    > Oczywiście, że jest. Opracowanie to określenie wyglądu, funkcjonalności,
    > struktury, użytych algorytmów itd., a tworzenie to już wykonanie samego
    > programu.

    Czy jak bym musiał iść z pracodawcą "na udry" to mogę wygrać przez to że
    jest tam słowo "Opracowywanie" a nie np. "Tworzenie" ?
    Na upartego to mogę dostarczyć strukturę baz danych, ogólny schemat blokowy
    itp. - ale wszystko na papierze a nie jako program wykonywalny. Jak chcą
    mieć program, to będą musieli zapłacić za licencję na użytkowanie.

    Hudson Hawk

  • 12. Data: 2003-09-13 18:13:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Sep 2003, Maria Ossowska wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ >>+ Hudson Hawk wrote:
    >+ >>+
    >+ >>+ > Mam wpisane w zakres obowiązków że mam wykonywać programy
    [...]
    >+ >>+ Skoro wykonywałeś poza godzinami i miejscem pracy i bez nadzoru
    [...]
    >+ > To prawda. Tylko pytanie czy (pracodawca) się przyzna.
    >+
    >+ Chyba odwrotnie: skoro korzyść ma być po jego stronie (ciężar udowodnienia
    >+ faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne

    Na razie wygląda że to HH chce "skutków" ;)
    Ale racja - *jakby* pracodawca chciał sprzedać i spotkałby
    się z oporem - musi coś zrobić.
    Wyciąga z szuflady umowę i czyta sędziemu: "miał wykonywać programy"...

    [...]
    >+ >>+ Czy pracodawca nakazał tobie w ramach obowiązków pracowniczych
    [...]
    >+ > Z braku informacji od pytającego chyba na 999,98 promila
    >+ > możemy przyjąć że ustalenia były ustne :)
    >+ > Jak to było, "umowa o wartosci przenoszącej 2000 zł powinna
    >+ > być stwierdzona pismem" ? (KC, "forma czynności" czy jakoś tak)
    >+
    >+ W tym przypadku zastosowanie mają przepisy prawa autorskiego:
    >+ art. 53 Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania
    >+ formy pisemnej pod rygorem nieważności.

    ...z zastrzeżeniem że są "przebite" - art. 12.1 tejże ustawy.
    A wstępne warunki tego "przebicia" są spełnione: umowa o pracę
    jest ? - jest. Obejmuje "tworzenie" ? - obejmuje.
    "...to ja przedkładam dowody pisemne i poproszę o dowód
    przeciwny"... To chyba wyczerpuje konieczność zajęcia
    się "udowodnieniem faktu", czyli spytaniem jakie są
    dowody przeciwne, "bo jak nie ma to uznajemy" ?

    [...]
    >+ Kwestia dowodu czy taka umowa w ogóle istniała (jeśli wartość dzieła
    >+ przekracza 2.000 zł) kwestia przeniesienia praw autorskich - udzielenia
    >+ licencji (art. 53 prawa autorskiego: pisemna pod rygorem nieważności).

    Ale w razie umowy o pracę jest wręcz przeciwnie: "o ile umowa
    nie stanowi inaczej" prawa majątkowe przysługują przcodawcy !

    >+ Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa
    >+ o korzystanie z utworu ("licencja") obejmuje pola eksploatacji
    >+ _wyraźnie w niej wymienione_.

    No, to jest argument: "w granicach wynikających z celu umowy
    o pracę" (w rzeczonym art. 12.1).
    Rzeczywiście, *to* jak wynika z naszej wiedzy o umowie HH ogranicza
    wykorzystywanie utworów do "wspomagania pracowników firmy XXX" !
    Bingo, powinien ci zafundować skrzynkę dowolnie wybranego napoju :)
    (no, może nie dowolnie - mogłoby mu się nie opłacić ;))
    Z wykorzystywaniem "wewnątrz firmy" chyba byłoby bardzo ciężko,
    ale Hudson chyba na to już ręką machnął jak pamiętam.

    >+ Pozdrawiam serdecznie,

    Wzajem ! - Gotfryd

  • 13. Data: 2003-09-13 19:54:35
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Hudson Hawk wrote:

    Jednego jeszcze nie rozumiem: czy dałeś pracodwacy już ten program czy
    jeszcze nie?

    Pozdrawiam,
    Marysia