  • 1. Data: 2008-03-07 17:04:32
    Temat: prawo autorskie - licencja GNU GPL
    Od: ML <o...@g...pl>

    Witam,
    mam pytanie związane z prawem autorskim. Czy jeśli jakiś program jest
    wydany na licencji GNU GPL (np. Gimp), to czy zgodnie z polskim prawem
    można takiego programu używać?
    W ustawie o prawie autorskim jest napisane, że twórcy przysługuje
    wyłączne prawo do korzystania z utworu (art. 17), a licencja obejmuje
    tylko pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (art. 41, p. 2). W
    licencji GNU GPL, z tego co zauważyłem, nie ma nigdzie wprost napisane,
    że udzielone jest pozwolenie na używanie programu, obejmuje ona tylko
    kopiowanie, modyfikację itp. Znalazłem tam tylko fragment mówiący, że
    licencja ta "nie ogranicza" używania, ale to chyba nie to samo, co
    udzielenie pozwolenia. Wobec tego, jeśli używanie takiego programu jest
    legalne, to na jakiej podstawie?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-07 17:14:21
    Temat: Re: prawo autorskie - licencja GNU GPL
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    ML <o...@g...pl> pisze:

> [...]
    > samo, co udzielenie pozwolenia. Wobec tego, jeśli używanie takiego
    > programu jest legalne, to na jakiej podstawie?

    Czysto praktycznie? Takiej że nikt się nie czepia :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Istnieje źródło dobra, które stworzyło porządek, światło i człowieka

  • 3. Data: 2008-03-07 19:53:01
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    ML <o...@g...pl> writes:

    [ciap]

    > Znalazłem tam tylko fragment mówiący, że licencja ta "nie ogranicza"
    > używania, ale to chyba nie to samo, co udzielenie pozwolenia.

    Problem dla tłumacza.

  • 4. Data: 2008-03-07 20:09:14
    Od: ML <o...@g...pl>

    Piotr Dembiński wrote:
    > ML <o...@g...pl> writes:
    >
    > [ciap]

    > Problem dla tłumacza.

    Żeby była pełna jasność: piszę o licencji w wersji 2, na której jest
    rozprowadzany np. Gimp (z tego co widzę, w wersji 3 jest już wprost
    napisane, że można używać programu). W orginale jest tam napisane:

    "Activities other than copying, distribution and modification are not
    covered by this License; they are outside its scope. The act of running
    the Program is not restricted, and the output from the Program is
    covered only if its contents constitute a work based on the Program
    (independent of having been made by running the Program)."

    Według mnie już z pierwszego zdania wynika, że nic na temat używania nie
    jest zawarte w licencji (drugie zdanie to tylko podkreślenie faktu, nie
    niosące żadnej dodatkowej informacji).

  • 5. Data: 2008-03-07 20:37:16
    Od: "::" <n...@n...pl>

    Jesli cos nie jest zakazane to jest dozwolone proste i logiczne.
    .

  • 6. Data: 2008-03-07 20:41:45
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "::" <n...@n...pl> writes:

    > Jesli cos nie jest zakazane to jest dozwolone proste i logiczne.

    Zdaje się, że nie w przypadku licencji :)

  • 7. Data: 2008-03-07 20:50:12
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    ML <o...@g...pl> writes:

    [ciap]

> [...]
    >
    > "Activities other than copying, distribution and modification are
    > not covered by this License; they are outside its scope.

    No fakt.

    > The act of running the Program is not restricted,

    A to jest problem dla tłumacza. Jak dla mnie to w tym zdaniu zawarta
    jest informacja o przyznaniu licencji na użytkowanie, ale faktycznie
    naświetliłeś mi właśnie sprawę z drugiej strony :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 8. Data: 2008-03-07 22:21:07
    Od: Kamil 'czemu' Bista <t...@c...org>

    Andrzej Adam Filip pisze:
    > Czysto praktycznie? Takiej że nikt się nie czepia :-)

    http://fun.czemu.org/pictures/szkoda-na-rzecz-gnu.jp
    g.show

    :D

    --
    k.

  • 9. Data: 2008-03-07 22:27:15
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Kamil 'czemu' Bista <t...@c...org> pisze:

    > http://fun.czemu.org/pictures/szkoda-na-rzecz-gnu.jp
    g.show

    > :D

    *KTO* popełnił ten dokument?! :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Piękne rzeczy wypracować można dzięki długiej i uciążliwej nauce,

  • 10. Data: 2008-03-07 22:34:33
    Od: Kamil 'czemu' Bista <t...@c...org>

    Andrzej Adam Filip pisze:

    g.show

    > *KTO* popełnił ten dokument?! :-)

    Już nie pamiętam - chyba na 7thguard było, albo na jakimś innym
    pro-opensource portalu. Widać część pieczęci - może ktoś rozszyfruje ;)

    --
    k.