  • 31. Data: 2007-09-22 11:47:52
    Temat: Re: {prawo autorskie} Nazwisko autora na publikacji...
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > autor decyduje na samym początku czy będzie się podpisywał, czy
    > udostepni anonimowo i klamka zapadła.

    Zdaje się, że o tym akurat autor nie decyduje.

  • 32. Data: 2007-09-22 11:50:34
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@o...com> writes:

    > No więc właśnie jest tak, że w praktyce zrzeczenia takie mają
    > miejsce. Co do ghost-writerów jest na ten temat literatura
    > i faktycznie, podnosi się, że nie wolno robić takich numerów; jaka
    > jest praktyka też chyba wiemy (aczkolwiek prawdą też jest, że sprawy
    > o to pewnie jeszcze nie było, ponieważ nie ma zainteresowanych
    > rozgrzebywaniem tego rodzaju rzeczy).

    Najprawdopodobniej w ogromnej większości przypadków z naruszeniem
    art. 115 Ustawy prawo autorskie nie wiąże się szkodliwość społeczna.
    Niemniej jednak -- ten artykuł może mieć zastosowanie w przypadku
    utworów oszczerczych, nawołujących do nienawiści etc.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 33. Data: 2007-09-22 12:01:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@o...com> writes:

    [...]

    > Tu problemu nie ma, chodzi oczywiście o brak podpisu wówczas, gdy
    > podpis ten powinien być.

    Podpis a podanie informacji to nie to samo.

  • 34. Data: 2007-09-22 12:09:44
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > A jak nie ma klauzuli to nie wolno publikować anonimowo.

    Tak właśnie myślę, że sprawę art. 115 w kontekście publikacji
    anonimowej rozwiązuje się poprzez przyjęcie, że pseudonimem autora
    w tym konkretnym przypadku publikacji jest ciąg znaków o zerowej
    długości :)

    Nawiasem mówiąc, jeśli chodzi już o oznaczanie utworu pseudonimem, to
    czy jest jakaś ogólnie przyjęta definicja pseudonimu? Bo w przypadku
    programów komputerowych można zrobić tak, że pseudonimem jest
    konkretna funkcja programu (np. ktoś może dołącza do każdego
    napisanego przez siebie programu minigrę -- vide przypadek Excela).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 35. Data: 2007-09-22 12:24:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 22.09.2007 McClusky <t...@o...pl> napisał/a:
    > Dokładnie o takie to rady "mnie się rozchodziło". :-))))))

    Jeśli dojdzie do etapu zgłaszania do prokuratury to lepiej weź lub choć
    odwiedź tego prawnika. Chodzi głównie o pożenienie roszczeń cywilnych z
    postępowaniem karnym i praktyczną wiedzę czego możesz się domagać.

    --
    Marcin

  • 36. Data: 2007-09-22 12:25:45
    Od: "McClusky" <t...@o...pl>

> [...]
    > odwiedź tego prawnika. Chodzi głównie o pożenienie roszczeń cywilnych z
    > postępowaniem karnym i praktyczną wiedzę czego możesz się domagać.

    Dziekuję, tak zrobię, jeśli sprawa dojdzie do tego etapu.

    McClusky

  • 37. Data: 2007-09-22 12:51:20
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 22 Sep 2007 14:01:47 +0200, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Podpis a podanie informacji to nie to samo.

    Co to znaczy "podanie informacji"? Czy jeśli na okładce książki jest
    napisane "Moja Walka", Andrzej Lepper - to jest to "podanie informacji"
    czy podpis?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 38. Data: 2007-09-22 12:53:14
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 22 Sep 2007 13:46:52 +0200, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > A to nie jest tak, że Wyrażenie przez autora zgody na anonimowe
    > rozpowszechnianie (umowa cywilna) jest nieważna, jeśli przepisy karne
    > stanowią inaczej? Innymi słowy -- nawet jeśli autor żąda, by utwór nie
    > był podpisany, to art. 115 ustawy prawo autorskie i tak zobowiązuje do
    > podpisania utworu.

    Nie jest tak, a ściśle: jest zupełnie osobno - przepis karny nie może
    wprowadzać sankcji za coś, co jest całkowicie zgodne z inną normą (nie
    jest bezprawne!)
    W pewnym sensie taka właśnie jest najważniejsza konkluzja głośnego
    postanowienia SN z 26 lipca 2007 r. (ws. "rejestracji stron www"),
    aczkolwiek dziennikarze przeoczyli to co najważniejsze a wywlekli bzdury.

  • 39. Data: 2007-09-22 19:11:27
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On 22 Wrz, 13:47, p...@g...pl (Piotr Dembiński) wrote:
    > Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Zdaje się, że o tym akurat autor nie decyduje.

    A kto?

  • 40. Data: 2007-09-23 11:47:56
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Paweł Marcisz <p...@g...com> writes:

    > A kto?

    Acha, czyli decyduje. Chodzi mi o to, że oznaczenie utworu a podanie
    informacji o autorze to mogą być dwie różne czynności. Przykładowo --
    obraz na wystawie może być oznaczony lub nie (sygnatura na płótnie),
    ale -- niezależnie od tego -- obowiązkiem pracownika galerii jest
    poinformowanie o autorze obrazu (tabliczka z imieniem i nazwiskiem
    lub pseudonimem autora umieszczona obok obrazu).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl