  • 21. Data: 2007-09-21 22:31:56
    Temat: Re: {prawo autorskie} Nazwisko autora na publikacji...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Sep 2007, Paweł Marcisz wrote:

    > Może. Ale przeciez nie o to chodzi. Utwor musi byc podpisany, chyba ze
    > autor wyrazi inne zyczenie. Nie jest tak jak sugerowal Gotfryd, ze
    > autorowi przysluguje tylko prawo do zadania podpisania utworu.
    > Przeciwnie, mimo braku stosownych zadan autora, wydawca ma obowiazek,
    > w braku przeciwnych porozumien, umiescic jego "podpis" pod rygorem
    > odpowiedzialnosci karnej.

    Przyjmuję z braku innej koncepcji.

    > A wlasnie tu mam watpliwosci, czy takie zobowiazanie byloby w ogole
    > wazne.

    Mi się to też nie podoba.
    Zgadzam się, że autor może wyrazić zgodę na anonimowe rozpowszechnianie,
    pomińmy sprawę czy musi ją wyrażać.
    Ale w każdej chwili może ją *odwołać* - skoro prawo to jest niezbywalne,
    to jest niezbywalne i już.
    I kolejne wydania trzeba już podpisać.

    > ze nie moze skutecznie zobowiazac sie do owej anonimowosci, gdyz
    > naruszaloby to konstrukcje osobistych praw autorskich.

    Ano.
    Metodą na "zobowiązanie do anonimowości" jest ciągłe płacenie
    tak długo, jak długo jest to potrzebne, i na tyle dużo, żeby
    autorowi nie opłacało się odwołać owej anonimowości :)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-09-21 22:45:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.09.2007 McClusky <t...@o...pl> napisał/a:
    > Rozumiem zatem, że zarówno opublikowanie moich tekstów pod innym nazwiskiem,
    > jak i opublikowanie ich bez podania mojego nazwiska jako autora (nie
    > podpisywałem zrzeczenia się prawa do podawania mojego autorstwa w
    > publikacjach - więc domyślnie publikacja powinna zawierać również moje
    > nazwisko), noszą znamiona przestępstwa, tak?

    Tak.

    > Niestety nie odnalazłem dokumentów (umów) dotyczących tych tekstów. Z tego
    > co sobie przypominam, to zdaje się wydawnictwo nie odesłało mi podpisanych
    > przez siebie kopii (o co specjalnie nie zabiegałem, skoro zapłacili -
    > sądziłem, że prawo autorskie domyślnie broni interesów autora przy braku

    Tak jest. Umowa (jej kopia) potrzebna jest tu Ci głównie ze względów
    praktycznych (aby wiedzieć co w niej jest).

    > umowy - nie spodziewałem się, że wydawnictwo wytnie taki numer). Wystawiałem
    > natomiast fakturę VAT za usługę wykonania dzieła (jest ślad w dokumentach w
    > postaci faktury i przelewu bankowego tyułem wynagrodzenia za napisanie
    > tekstów). Czy zatem ja muszę udowadniać swoje autorstwo, czy wydawnictwo
    > musi udowodnić, że nie jestem autorem, aby się wybronić?

    Tak, musisz udowodnić swoje autorstwo bo jest to twierdzenie z którego Ty
    wywodzisz skutki prawne. Masz jakiś świadków, rękopisy, próbne wydruki? Na
    przyszłość i najprościej: bierzesz tekst w dowolnej postaci (płyta,
    wydruk) zaklejasz porządnie w kopercie i ślesz do siebie poleconym. Potem
    taką nienaruszoną kopertę trzymasz w bezpiecznym miejscu. Są też inne
    sposoby (specjalne koperty, depozyt u notariusza).

    > P.S. Ponownie proszę o rady jak p r a k t y c z n i e tę kwestię
    > rozwiązać? Czy mogę żądać od wydawnictwa rekompensaty finansowej?

    No chyba napisano: wezwać do zaprzestania naruszania, pogrozić
    odpowiedzialnością karną a jak nie zadziała złożyć zawiadomienie do
    prokuratury. To rada jak najbardziej praktyczna. Kwestię finansową
    reguluje art. 79 u.1 ale u Ciebie nie będzie to dwu czy trzykrotność
    całej kwoty przeniesienia praw/licencji a ww. krotność kwoty jakiej byś
    się dodatkowo domagał gdybyś miał wyrazić zgodę na publikację anonimową.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2007-09-21 23:01:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.09.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > pomińmy sprawę czy musi ją wyrażać.
    > Ale w każdej chwili może ją *odwołać* - skoro prawo to jest niezbywalne,

    No MZ właśnie w tym istota tej niezbywalności, ale przecież dyskusja
    dotyczy konkretnego przypadku przeniesienia praw i w obrębie tego
    konkretnego przypadku może być anonimowość pełna i nieodwracalna.

    Nieco inna możliwa interpretacja: art. 16 wymienia inne prawa a niektóre z
    nich mają charakter w swojej istocie jednorazowy (np. prawo do pierwszej
    publikacji, autorstwa, nienaruszalności treści). Jeśli wziąć pod uwagę
    specyficzne cechy praw osobowych to MZ nalezy przyjąć, że np. tak jak
    autorstwo, oznaczenia utworu jest czynnością również jednorazową, czyli
    autor decyduje na samym początku czy będzie się podpisywał, czy udostepni
    anonimowo i klamka zapadła.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2007-09-22 00:17:29
    Od: "McClusky" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
> [...]

    > całej kwoty przeniesienia praw/licencji a ww. krotność kwoty jakiej byś
    > się dodatkowo domagał gdybyś miał wyrazić zgodę na publikację anonimową.

    Dziękuję Ci bardzo.

    Zastanawiam się zatem, jak w praktyce miałoby się zrealizować owo
    "zaprzestanie naruszania". Wszak w księgarniach, hurtowniach i na półkach
    nabywców znajdują się wciąż liczne publikacje, które "naruszają" (a te, w
    posiadaniu nabywców, będą naruszały i naruszały bez ustanku). Wycofanie
    naładu z dystrubucji, załatwia więc problem jedynie częściowo... i w sposób
    mnie niesatysfakcjonujący.

    Ponadto pozostaje kestia opublikowania mojego utworu pod innym nazwiskiem
    (przypominam, że wydwnictwo wydało dwa moje teksty - jeden jako utwór
    podpisany nazwiskiem innej osoby, a drugi niepodpisany w ogóle). To jest
    ewidentne przestępstwo, wnioskując z tego co tu się mówi, ale nie wiem, czy
    nie należy zwrócić się również do osoby, która została w nieuprawniony
    sposób umieszczona w jednej z tych publikacji jako autor (być może jest ona
    nieświadoma tej sytuacji), a która jest realną osobą, autorką wielu
    publikacji dla dzieci wydanych w wielu różnych wydawnictwach..? A jeżeli się
    zgłosić, to w jakiej formie? Z zarzutem, czy z informacją?

    Ponadto, w tym przypadku nawet zgłoszenie do prokuratury, w moim
    subiektywnym odczuciu nie naprawia mojej szkody (chyba, że sąd nakazałby
    wydawnictwu np: zniszczyć wszystkie istniejące dotychczas wydane
    egzemplarze, wydać teksty ponownie pod moim nazwiskiem i poinformować
    nabywców, iż egzemplarze, które już nabyli są błednie podpisane. Że o
    przeprosinach już nie wspomnę i rekompensacie finansowej tudzież... (w mojej
    opinii to byłoby najbardziej adekwatne zadośćuczynienie, bo najbardziej
    dotkliwe :-)).

    I po trzecie... Wy (z całym szacunkiem) prawnicy (z punktu widzenia laika)
    dość swobodnie operujecie pojęciami typu: "wezwać do zaprzestania", "złożyć
    doniesienie", itp. Jednak mnie chodziło o bardziej praktyczne (czyt.
    życiowe) podejście do tematu... :-) Wiadomo, że pisma pismami, formalności
    formalnościami, a indagowane wydawnictwo, to konkretne osoby, które lub się
    będą odgrażać, pójdą na wymianę ciosów, zlekceważą, albo będą wydzwaniać z
    prośbami (groźbami) o "odstąpienie od czynności". I ja po prostu nie wiem
    jaka jest praktyka "życiowa" w takich sytuacjach :-) Czy po prostu zadzwonić
    i się grzecznie spytać o co chodzi, czy może zadzwonić i przywalić od razu z
    grubej rury i z awanturą, czy może ograniczyć się do suchych, zimnych i
    podszytych jadem i zemstą formalności?

    Wiem, że to trudne pytania, gdyż nie dotyczą w sensie czystym dziedziny
    prawa, a raczej faktycznego sposobu "realizacji zapisów prawa", normalnej,
    "zwykłej i ludzkiej" (a nie jedynie papierowej i formalnej) strony
    dochodzenia do sprawiedliwości i po prostu mądrego reagowania na wydarzenia
    oraz podejścia pragmatycznego w odniesieniu do zastanych faktów.
    [hmmm... chyba tu pojechałem bez trzymanki trochę :-)]

    Mam nadzieję, że mnie ktoś rozumie... :-)

    McClusky

  • 25. Data: 2007-09-22 01:43:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 22.09.2007 McClusky <t...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    > naładu z dystrubucji, załatwia więc problem jedynie częściowo... i w sposób

    Przeczytaj całość art. 79. Tam są i inne opcje. Jeśli chcesz się mocno
    rzucać to pewnie będziesz musiał wziąć na którymś etapie do pomocy
    jakiegoś prawnika bo nie sądzę aby ktokolwiek na grupie miał wystarczające
    doświadczenie i znał orzecznictwo. Duża część osób na grupie to w ogóle
    nieprawnicy z piszącym te słowa włącznie. Kluczowa jest MZ odpowiedź na
    pytanie, ile byś chciał aby oni mogli opublikować tak jak to zrobili.
    Jeśli jakoś silnie nie przegniesz i będziesz w stanie wykazać swoje
    autorstwo to oni będą raczej chętni do ugody bo grozi im bardzo konkretna
    odpowiedzialność karna a kto chce mieć w papierach, że był karany?

    > publikacji dla dzieci wydanych w wielu różnych wydawnictwach..? A jeżeli się
    > zgłosić, to w jakiej formie? Z zarzutem, czy z informacją?

    Mysle, że z tym to poczekaj aż już będzi po sprawie czy to karnej czy
    ugodowej. Dlaczego Ty masz z tym latać i odkręcać czyjeś działąnia?

> [...]
    > opinii to byłoby najbardziej adekwatne zadośćuczynienie, bo najbardziej

    Przeczytaj ten art 79.

> [...]
    > prośbami (groźbami) o "odstąpienie od czynności". I ja po prostu nie wiem

    To dojdą pewnie kolejne czyny karalne.

> [...]
    > grubej rury i z awanturą, czy może ograniczyć się do suchych, zimnych i

    Nie dzwonić. Napisać poleconym za potwierdzeniem odbioru. Rzeczowo, bez
    jadu i emocji opisać konkretnie sytuację i co im grozi (przytocz cytowane
    art). Zapytać co proponują. Wyznaczyć rozsądny termin na odpowiedź. Oleją,
    zaproponować coś samemu i wezwać do wykonania tego z podaniem również
    rozsądnego terminu. Nie wykonają, zgłosić się na policję lub do
    prokuratury z pismem o treści zbliżonej do pierwszego: rzeczowo i uczciwie
    opisać własnymi słowami sytuację, przytoczyć dowody na naruszenie prawa,
    podać kto co i jak, uprawdopodobnić własne autorstwo. Nie musisz się wcale
    silić na język prawniczy ani cytować paragrafów. Prokuratura sprawdzi sama
    czy popełniono czyn karalny i zaproponuje odpowiednią kwalifikację.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2007-09-22 07:06:55
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    McClusky wrote:

    > Mam nadzieję, że mnie ktoś rozumie... :-)

    [ciach]

    Moim zdaniem najlepiej będzie, jak się z tym udasz do prawnika.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 27. Data: 2007-09-22 07:12:57
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Fri, 21 Sep 2007 15:06:15 -0700, Paweł Marcisz napisał(a):

> [...]
    > nie moze skutecznie zobowiazac sie do owej anonimowosci, gdyz
    > naruszaloby to konstrukcje osobistych praw autorskich.

    No więc właśnie jest tak, że w praktyce zrzeczenia takie mają miejsce. Co
    do ghost-writerów jest na ten temat literatura i faktycznie, podnosi się,
    że nie wolno robić takich numerów; jaka jest praktyka też chyba wiemy
    (aczkolwiek prawdą też jest, że sprawy o to pewnie jeszcze nie było,
    ponieważ nie ma zainteresowanych rozgrzebywaniem tego rodzaju rzeczy).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 28. Data: 2007-09-22 07:15:21
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Fri, 21 Sep 2007 23:38:32 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Literalnie brzmienie "115" jest sprzeczne z art.16.2 :>
    > "a w szczególnoœci prawo do: [...] oznaczenia utworu swoim nazwiskiem
    > lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo"
    >
    > Przyznam, że w tak zaprezentowanej jak to piszesz formie, prawo
    > autora zostałoby naruszone - skoro 115 stanowi ze rozpowszechnianie
    > anonimowe jest karalne :] (i stanowi BEZWARUNKOWO).

    Zatem takiego przestępstwa nie ma, można sobie opuszczać w czytaniu ;-)

    > I jak to przymierzysz do 16.2?

    Tu problemu nie ma, chodzi oczywiście o brak podpisu wówczas, gdy podpis
    ten powinien być.

  • 29. Data: 2007-09-22 10:41:39
    Od: "McClusky" <t...@o...pl>

> [...]

    > silić na język prawniczy ani cytować paragrafów. Prokuratura sprawdzi sama
    > czy popełniono czyn karalny i zaproponuje odpowiednią kwalifikację.

    Bardzo dziękuję!!!

    Dokładnie o takie to rady "mnie się rozchodziło". :-))))))

    McClusky

  • 30. Data: 2007-09-22 11:46:52
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > Zgadzam się, że autor może wyrazić zgodę na anonimowe
    > rozpowszechnianie, pomińmy sprawę czy musi ją wyrażać.

    A to nie jest tak, że Wyrażenie przez autora zgody na anonimowe
    rozpowszechnianie (umowa cywilna) jest nieważna, jeśli przepisy
    karne stanowią inaczej? Innymi słowy -- nawet jeśli autor żąda,
    by utwór nie był podpisany, to art. 115 ustawy prawo autorskie
    i tak zobowiązuje do podpisania utworu.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl