  • 1. Data: 2009-10-11 13:43:11
    Temat: prawo autorskie?
    Od: uśmiechnięta_daria:D <d...@o...eu>

    Witam.
    Robiłam trochę zdjęć i wysłałam je znajomym. Ci umieścili je w swoich
    profilach w różnych forach (nasza klasa itp.). Czy mogę się domagać aby
    umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem? Czy są one moją
    własnością? Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.
    Pozdrawiam Daria:)

  • 2. Data: 2009-10-11 13:49:37
    Temat: Re: prawo autorskie?
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    "uśmiechnięta_daria:D" <d...@o...eu> pisze:
> [...]
    > aby umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem? Czy są one moją
    > własnością? Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.

    *Technicznie*:
    A nie ma tego w "komentarzach" w samych plikach zdjęć?

    Większość formatów plików ze "zdjęciami" zawiera "komentarze/dodatkowe
    informacje" a większość "lamerów" by ich nie usunęła.
    [ Tak wiem że to sugestia "na przyszłość" a nie "na zaś" ]

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Życie nie zawsze jest różowe.

  • 3. Data: 2009-10-11 13:55:58
    Od: uśmiechnięta_daria:D <d...@o...eu>

    Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <a...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > informacje" a większość "lamerów" by ich nie usunęła.
    > [ Tak wiem że to sugestia "na przyszłość" a nie "na zaś" ]

    Nikt nie będzie grzebał w plikach. Ja chcę żeby wszyscy oglądający wiedzieli
    kto jest autorem(są naprawdę ładne).

  • 4. Data: 2009-10-11 14:19:24
    Od: "Michał Gut" <m...@w...pl>

    masz prawo domagac sie umieszczenia info o autorze

  • 5. Data: 2009-10-11 14:33:46
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hasne6$kb0$1@news.onet.pl uśmiechnięta_daria:D
    <d...@o...eu> pisze:

    > Robiłam trochę zdjęć i wysłałam je znajomym.
    Prosili o nie czy po prostu zrobiłaś im z własnej woli taki kawał?

    > Ci umieścili je w swoich profilach w różnych forach (nasza klasa itp.).
    Pewnie się zmówili...

    > Czy mogę się domagać aby umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem?
    Wszystkiego można się domagać.

    > Czy są one moją własnością?
    Co konkretnie? I czy potrafisz to udowodnić?

    > Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.
    Zdjęcie może być utworem. Wóczas ustawa o prawach autorskich i pokrewnych.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2009-10-11 14:46:39
    Od: kuba <p...@o...pl>

    uśmiechnięta_daria:D pisze:
> [...]
    > umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem? Czy są one moją
    > własnością? Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.

    Nie są one niczyją własnością w rozumieniu techniczno-prawnym (własność
    może przysługiwać tylko w odniesieniu do przedmiotów materialnych),
    aczkolwiek masz do nich prawo autorskie (prawo własności intelektualnej).

    Możesz jak najbardziej domagać się podania autorstwa tych zdjęć i
    zauważ, że prawa tego nie możesz się zrzec, sprzedać. Ponadto nie wygasa
    ono nigdy; może być egzekwowane nawet po twojej śmierci przez spadkobierców.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 7. Data: 2009-10-11 14:55:17
    Od: uśmiechnięta_daria:D <d...@o...eu>

    >W wiadomości news:hasne6$kb0$1@news.onet.pl uśmiechnięta_daria:D

    > Prosili o nie czy po prostu zrobiłaś im z własnej woli taki kawał?
    Prosili i to nie żaden kawał

    > Pewnie się zmówili...
    Nie, nie zmówili się ale są na tyle dobre, że wszystkim się podobają

    > Co konkretnie? I czy potrafisz to udowodnić?
    Tak potrafię to udowodnić zresztą oni się tego nie wypierają

    > Zdjęcie może być utworem. Wóczas ustawa o prawach autorskich i pokrewnych.
    Zajrzałam do tej ustawy ale wolałabym coś w języku zwykłego człowieka

  • 8. Data: 2009-10-11 15:18:23
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hasrkm$vor$1@news.onet.pl uśmiechnięta_daria:D
    <d...@o...eu> pisze:

    > Prosili i to nie żaden kawał
    Więc nie mogą mieć pretensji, że dostali spam. To dobrze.

    > Nie, nie zmówili się ale są na tyle dobre, że wszystkim się podobają
    To była taka dygresja, ale chyba zbytnio ją zakamuflowałem...
    Pozostańmy przy tym że osoby, które otrzymały pliki zawierające rzeczone
    fotografie w prywatnych wypowiedziach podają, że im się one podobają.

    > Tak potrafię to udowodnić zresztą oni się tego nie wypierają
    Na razie. To się to może w pewnych okolicznościach zmienić.

    > Zajrzałam do tej ustawy ale wolałabym coś w języku zwykłego człowieka
    A co tam jest zbyt trudnego do zrozumienia? Już w art. 1 fotografia
    wymieniona jest prosto jako utwór, a zatem obiekt podlegający ustawie.
    Pozostaje jeszcze kwestia treści zawartych na fotografiach (tu uwaga:
    ochrona dóbr osobistych, w tym wizerunku)

    Nie wiem czy dobrze domyślam się twoich intencji. Uważasz, że wykonane przez
    ciebie fotografie są tak znakomite, że chcesz aby każdy kto je ogląda
    przymusowo (bez konieczności grzebania w metadanych EXIF) został
    poinformowany o nazwisku utalentowanego autora (czy tylko o nazwisku?).
    Pewnie, możesz się tego domagać (jak wcześniej pisałem - możesz się domagać
    czegokolwiek). Pisma z żądaniem powyższego przesyłaj adresatom za zwrotnym
    potwierdzeniem odbioru, ew. niech w twoim imieniu wystosuje je wynajęta
    kancelaria prawna.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2009-10-11 17:59:23
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

> [...]
    > profilach w różnych forach (nasza klasa itp.). Czy mogę się domagać aby
    > umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem?

    Gdybym dostał od znajomej free zdjęcia a potem dopiero formalne stanowcze
    żądania zamieszczania inforamcji o autorze obok nich to bym je natychmiast
    usunął
    z portali a od takiej znajomej trzymał sie zdala.

    A czy nie lepiej zamiast żądać i zakazywać to ich o to poprosić?

  • 10. Data: 2009-10-11 20:57:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "uśmiechnięta_daria:D" <d...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]

    Na przyszłość, jeśli Ci zależy na tej informacji, to po prostu w obszarze
    zdjęcia małą czcionką to nanieś. Publikacja z usuniętym takim zapisem jest
    przestępstwem. Formalnie z prawa autorskiego wynika, że oczywiście masz
    prawo domagać się od osoby publikującej zdjęcie umieszczenia informacji o
    autorstwie oraz ścigać karnie (na wniosek) osobę, która odmówi umieszczenia
    takiej informacji.

    Ale ten "kij" ma dwa końca. Masz formalne zgody osób znajdujących się na
    fotografiach do publikowania ich wizerunku? W takich normalnych prywatnych
    kontaktach za normalne się przyjmuje, że póki fotografowany albo autor nie
    zaprotestują, to nikt sobie tymi drobiazgami głowy nie zawraca.