  • 1. Data: 2007-08-04 08:41:09
    Temat: prawa autorskie zdjęcia a wolność osobista
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Czy, jeśli sfotografuję jakąś osobę, mogę umieścić jej zdjęcie w
    internecie bez jej zgody? Chodzi mi o zwykłe zdjęcie (np. portretowe, z
    imprezy sportowej), ale z czystej ciekawości interesuje mnie też jak to
    jest z opcją bardziej rozbieraną.

  • 2. Data: 2007-08-04 10:59:47
    Temat: Re: prawa autorskie zdjęcia a wolność osobista
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maurycy Menke wrote:
    > Czy, jeśli sfotografuję jakąś osobę, mogę umieścić jej zdjęcie w
    > internecie bez jej zgody? Chodzi mi o zwykłe zdjęcie (np. portretowe, z
    > imprezy sportowej),

    Nie. Tzn. przestępstwa niby nie popełnisz, ale w procesie cywilnym
    osoba, której wizerunek wykorzystałeś, wyciągnie z ciebie takie
    odszkodowanie, że się tobie to wybitnie nie opłaci ;->

    > ale z czystej ciekawości interesuje mnie też jak to
    > jest z opcją bardziej rozbieraną.

    Tym bardziej nie.

    Oczywiście dotyczy to zdjęcia osoby. Grupę (np. manifestację) już można.

  • 3. Data: 2007-08-04 11:20:04
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 4 sierpnia 2007 10:41
    (autor Maurycy Menke
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f91e36$1ud$1@inews.gazeta.pl>):

    > Czy, jeśli sfotografuję jakąś osobę, mogę umieścić jej zdjęcie w
    > internecie bez jej zgody?

    Tak, o ile dostała pieniądze za pozowanie lub jest osobą publiczną podczas
    wykonywania swoich publicznych zadań lub jest tylko elementem, tłem,
    dodatkiem... Z tym ostatnim najmniej bezpiecznie, bo w razie czego sąd
    będzie decydował czy tło czy nie tło.

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: p...@f...hu i...@h...pl n...@h...pl
    s...@w...pl o...@z...katowice.pl i...@b...pl s...@o...pl

  • 4. Data: 2007-08-04 11:23:09
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 4 sierpnia 2007 12:59
    (autor Andrzej Lawa
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <t...@n...lechistan.com>):

    > Nie.

    Zazwyczaj nie... Są wyjątki :D

  • 5. Data: 2007-08-04 11:50:33
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Wrak Tristana napisał(a):
    > Tak, o ile dostała pieniądze za pozowanie lub jest osobą publiczną podczas
    > wykonywania swoich publicznych zadań

    Ostatnio musiałem sam zdecydować, czy np. za taką osobę należy uważac
    ratownika na plaży... W końcu prywatnie tam nie był, no nie?

    R.

  • 6. Data: 2007-08-04 12:05:03
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Wrak Tristana napisał(a):
    > W odpowiedzi na pismo z sobota, 4 sierpnia 2007 10:41
    > (autor Maurycy Menke
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <f91e36$1ud$1@inews.gazeta.pl>):

    > Tak, o ile dostała pieniądze za pozowanie

    a jej zgoda nie jest przypadkiem potrzebna? :)

    P.

    --
    darmowe 'porady prawne' wolontariuszy w zakresie rozliczeń pracowników i
    pracodawców, prowadzenia księgi oraz ewidencji, rozliczeń z fiskusem
    oraz ZUSem.

  • 7. Data: 2007-08-04 12:19:04
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 4 sierpnia 2007 13:50
    (autor Robert Osowiecki
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f91pcf$epg$1@opal.futuro.pl>):

    > Ostatnio musiałem sam zdecydować, czy np. za taką osobę należy uważac
    > ratownika na plaży... W końcu prywatnie tam nie był, no nie?

    Ale w PA jest ,,osoba publiczna'' a nie ,,osoba w pracy''.

  • 8. Data: 2007-08-04 12:23:03
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 4 sierpnia 2007 14:05
    (autor Sowiecki Agent
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f91q14$6l0$1@inews.gazeta.pl>):

    > a jej zgoda nie jest przypadkiem potrzebna? :)

    Wg PA nie. Wystarczy że otrzyma umówioną zapłatę za pozowanie... Po prostu
    przyjmuje się, że jak się umawiali na pozowanie za określoną kwotę to
    jednocześnie jest to zgoda. Chyba że zastrzeżono brak zgody osobno.

    Art. 81.

    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

  • 9. Data: 2007-08-04 13:33:04
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 04 Aug 2007 14:19:04 +0200, Wrak Tristana napisał(a):

    > Ale w PA jest ,,osoba publiczna'' a nie ,,osoba w pracy''.

    A nie "powszechnie znana"?

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 10. Data: 2007-08-04 13:48:16
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 04 Aug 2007 15:33:04 +0200, Henry (k) napisał(a):

    > A nie "powszechnie znana"?

    Co gorsza do tego przepisu jest momentami dość pokrętne orzecznictwo,
    czasem mogłoby wyjść na to, że jeśli jakaś aktorka nieznana z tego, że
    śpiewa piosenki wystąpiłaby właśnie w charakterze pieśniarki to już nie
    da się jej pstryknąć; w ujęciu fotograficznym oczywiście.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/2007/07/30/moje-allegro