  • 11. Data: 2007-11-13 12:47:57
    Temat: Re: prawa autorskie - co z zrobić aby móc wykazać w przyszłości ze jest się autorem
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhbnrp$ifj$1@news.dialog.net.pl Paweł

    > Obawiam się, że wszelkie informacje o autorstwie zostaną usunięte lub
    > nawet zmienione na nieprawdziwe, bez mojej zgody.
    > Jeśli w przyszłości będzie napisane, że autorem jest ktoś inny zażądam
    > przywrócenia prawdziwej informacji o autorstwie. Jednak wtedy najpewniej
    > spotkam się, ze stwierdzeniem, iż jak widać to nie ja jestem autorem,
    > zatem moje żądanie jest bezpodstawne.
    > Wtedy znajdę się w sytuacji, iż to ja będę musiał udowodnić swoje
    > autorstwo, a tym samym zasadność żądania.
    Pewnym dowodem mogłoby być właśnie posiadanie przez ciebie kodu źródłowego.
    Jesli ktoś inny twierdzi, że jest autorem kodu wykonywanego po stronie
    serwera i zwracjącego przeglądarce jedynie efekt swego działania, to w jaki
    sposób ty wszedłeś w posiadanie źródła?
    Bardziej płynnym znakiem rozpoznawczym może mogłby być być także "styl"
    programowania, zastosowanie rozwiązań oryginalnych, właściwych danemu
    autorowi.
    W każdym razie w tej konkretnej sytuacji sporo znaków zapytania.

    --
    Jotte

  • 12. Data: 2007-11-13 13:31:51
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Paweł <p...@b...spamu.pl> writes:

    [...]

    > Co zrobić, aby móc w przyszłości wykazać, że jestem autorem danej
    > strony - tworzę kod PHP, JavaScript, HTML (czyli coś co można
    > określić jako program komputerowy?.

    Spór SCO vs. Linux został rozwiązany poprzez analizę dziennika systemu
    kontroli wersji. Jeśli nie chcesz publikować swojego kodu, to zawsze
    możesz założyć konto webmail u niezależnego dostawcy i codziennie
    przesyłać na nie skrawki opracowanego danego dnia kodu źródłowego.
    Jeśli jesteś paranoikiem, to możesz te skrawki przesyłać w postaci
    zaszyfrowanej własnym kluczem kryptograficznym.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 13. Data: 2007-11-13 14:19:10
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Piotr Dembiński pisze:
> [...]
    > Jeśli jesteś paranoikiem, to możesz te skrawki przesyłać w postaci
    > zaszyfrowanej własnym kluczem kryptograficznym.

    Ciekawa metoda, zwłaszcza, że łatwa do zastosowania. Można skorzystać z
    konta na Gmail + aplikacji która pozwala używać te konto jak zwykły
    dysk. Wtedy pozostaje tylko kopiowanie z folderu do folderu i po sprawie.

  • 14. Data: 2007-11-13 14:21:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:fhc2bf$pm6$1@news.dialog.net.pl Paweł

    > Nie możesz go sprzedać (jako całości) komuś innemu.
    > BTW - ciekawe jak wyglądać będzie wykorzystanie w innych realizacjach jakichś
    > części sprzedanego kodu (np. kompletnych modułów).

    IMO to zależy, co sprzeda i na jakich warunkach :)

    "Wszystkich praw" (pisząc w uproszczeniu, czyli z ich wymienieniem), "do
    wszystkiego" oraz "na wyłączność" to IMO zwyczajnie nie wolno później
    już wykorzystywać do niczego i basta.
    Po takiej nauczce piszący na przyszłość twardo negocjuje, że biblioteki
    licencjonuje się z prawem do modyfikacji, powielania i czego tam sobie
    nabywca życzy, ale bez wyłączności.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-11-13 14:24:53
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Jotte pisze:
    > Nie możesz go sprzedać (jako całości) komuś innemu.
    > BTW - ciekawe jak wyglądać będzie wykorzystanie w innych realizacjach
    > jakichś części sprzedanego kodu (np. kompletnych modułów).

    No właśnie. Co mogę robić z tym kodem?

    Mogę wykorzystywać go na własny użytek - np. stworzyć swoją stronę
    używającą tego kodu (inna grafika, inna treść, jednak ten sam "silnik")?

    Jak wygląda możliwość używania fragmentów tego kodu w moich przyszłych
    pracach? Mogę to robić, czy nie?

    Paweł

  • 16. Data: 2007-11-13 15:57:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, Paweł wrote:

    > Jak wygląda możliwość używania fragmentów tego kodu w moich przyszłych
    > pracach?

    Mamy problem z "fragmentem", mianowicie sąd ocenia co to jest "fragment"
    albo "cytat" :]
    Raczej wolno go będzie używać tylko w bardzo określonych celach,
    na przykład w celu krytyki :P
    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2007-11-13 16:18:09
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > Po takiej nauczce piszący na przyszłość twardo negocjuje, że biblioteki
    > licencjonuje się z prawem do modyfikacji, powielania i czego tam sobie

    Dla uściślenia nie chodzi tu o sprzedaż. Majątkowe prawa autorskie
    przechodzą na firmę dla której pracuję. W umowie o pracę nie ma
    regulacji dotyczących praw autorskich.

    Zatem co mogę robić (poza tym ze mogę go posiadać) z kodem źródłowym
    programu który stworzyłem w pracy, dla pracodawcy?

    Paweł

  • 18. Data: 2007-11-13 16:38:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, Paweł wrote:

    > Dla uściślenia nie chodzi tu o sprzedaż. Majątkowe prawa autorskie
    > przechodzą na firmę dla której pracuję. W umowie o pracę nie ma
    > regulacji dotyczących praw autorskich.

    Hm... no to trudne :(
    Wniosek taki, że to pracownik musi ew. negocjować.

    > Zatem co mogę robić (poza tym ze mogę go posiadać) z kodem źródłowym
    > programu który stworzyłem w pracy, dla pracodawcy?

    Chyba niewiele - trzymać jako element "autorskości" i tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2007-11-13 18:11:19
    Od: Marcin <m...@n...nospam>

    Paweł pisze:
> [...]
    > - tworzę kod PHP, JavaScript, HTML (czyli coś co można określić jako
    > program komputerowy?. Grafika do stron nie jest moim dziełem.
    >
    > Oczywiście w konie strony, umieszczam odpowiednie znaczniki informujące
    > iż to ja jestem autorem. Jednak mam uzasadnioną obawę, że wszelkie
    > informacje o autorstwie zostaną usunięte, bez mojej zgody.
    >
    > W firmie jedyną osobą która wie, co robię jest właściciel, zatem
    > świadków mego autorstwa będzie brak.
    >
    > Jak w inny sposób będę mógł wykazać, że to ja jestem twórcą? Domyślam
    > się, że będzie to niezbędne aby przystać z Art. 78. ustawy o PA.

    Może z innej beczki : Ukryj w kodzie niejawną (ale łatwą do odkodowania)
    informację że jesteś autorem. Najlepiej w kilku miejscach i w różny
    sposób. W razie sprawy sądowej kod przemówi sam za siebie ;-)

    PS. Nie mam tu na myśli "bomby" która np. zablokuje działanie programu
    tylko jakieś sprytne nieszkodliwe info.

    Pozdrawiam
    Marcin.

  • 20. Data: 2007-11-13 19:52:01
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Marcin wrote:

> [...]
    > sposób. W razie sprawy sądowej kod przemówi sam za siebie ;-)
    >
    > PS. Nie mam tu na myśli "bomby" która np. zablokuje działanie programu

    Jeżeli masz na myśli Easter Eggs'y, to może to być za słaby dowód - mógł
    przecież przeanalizować kod źródłowy, albo np. usłyszeć jak tajną
    informację o autorze uruchomić.

    W innym poście zaproponowano metodę wysyłania codziennych migawek kodu
    źródłowego - dobre, o ile wątkotwórca na nie korzysta z systemu kontroli
    wersji lub jeżeli nie przekaże go pracodawcy. W przeciwnym wypadku
    będzie ten sam problem który zasygnalizował Jotte - jak zdobyto
    repozytorium kodu.

    Na koniec przychodzi mi do głowy tylko steganografia - to takie bardziej
    zaawansowane Easter Eggs :).

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak