  • 21. Data: 2010-04-20 07:47:45
    Temat: Re: pracodawca pyta o zatrudnienie w innych miejscach
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-20 09:15, GK pisze:
    > Jakich godzin?

    pracy.

    > Dla kogo, prócz kierowców i niektórych zawodów medycznych?
    > ???

    No bo pracodawca jak się dowie o kłamstwie, to szczęśliwy nie będzie.

    > Przykłady? I nie mów, że urzędnik w samorządzie to zawód. Urząd to miejsce
    > pracy, nie zawód.:)

    Urząd to miejsce pracy, ale konkretne stanowisko w tymże to urzędnik. I
    nie tylko samorząd, ale np. US takoż.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 22. Data: 2010-04-20 07:52:49
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-20 09:44, olgierd pisze:

    > Prawo do 11-godzinnego dobowego oraz 35-godzinnego weekendowego
    > odpoczynku przysługuje pracownikowi u *konkretnego pracodawcy*, a nie w
    > ogóle. To sprawa pracownika czy w ramach realizacji swojego uprawnienia
    > ogląda telewizję, kopie ogródek, dorabia u innego chlebodawcy czy chodzi
    > z psem na spacer.

    W ogólności pewnie tak. W szczególności jednak może być nieprawda.
    Przykładowo: Instruktor prawa jazdy może pracować 8h dziennie ,,na
    fotelu'' i jednocześnie nie więcej niż 12h dziennie w dowolnym rodzaju
    pracy. Jeśli więc ktoś pracując ,,na fotelu'' instruktora nie poda
    informacji o tym, że pracuje gdzie indziej, to przekroczy limity.

    Podejrzewam, że takie limity znajdują się także w innych przepisach.

    Pytanie następne: Czy pracodawca w trosce o jakość pracy nie może
    narzucić takich limitów wewnętrznie? Bo jak mu przychodzi pracownik na
    tokarkę po nocce w innej fabryce, to mu wypadkowość rośnie, wydajność
    spada....

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 23. Data: 2010-04-20 07:57:06
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-20 09:20, GK pisze:
    > Wątkotwórca jest pracownikiem, nie stroną stosunku (czysto) cywilnoprawnego...

    No i jakie prawo zakazuje zadania takiego pytania? A jak pracodawca
    zapyta o ulubiony kolor (bo będzie chciał dostosować remont biura do
    preferencji pracowników), to też nie wolno?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 24. Data: 2010-04-20 08:07:20
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Tue, 20 Apr 2010 09:29:54 +0200, Michał Pysz napisał(a):

    > Ilość godzin to moja sprawa, czy ktoś może mi zabronić pracowania po
    > godzinach albo w nocy?

    Pierwszą pracę okńczysz o 15, drugą zaczynasz o 16. Pracodawca z pierwszej
    mówi ci: panie, sytuacja awaryjna, będziesz pan musiał 3h zostać -
    nadgodziny. Sytuacja jednak jest taka, że szef drugiej pracy nie toleruje
    spóźnień. Co robisz? :)
    Może po prostu chce się zabezpieczyć przed takimi sytuacjami?

    --
    marcin

  • 25. Data: 2010-04-20 08:07:57
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 20 Apr 2010 09:52:49 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

> [...]
    > pracy. Jeśli więc ktoś pracując ,,na fotelu'' instruktora nie poda
    > informacji o tym, że pracuje gdzie indziej, to przekroczy limity.

    Owszem, faktycznie, par. 14 rozporządzenia MI w sprawie szkolenia,
    egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami,
    instruktorów i egzaminatorów.

    > Podejrzewam, że takie limity znajdują się także w innych przepisach.

    Oczywiście, zdarzają się takie przepisy. Jest to raczej wyjątek, niż
    reguła.

> [...]
    > narzucić takich limitów wewnętrznie? Bo jak mu przychodzi pracownik na
    > tokarkę po nocce w innej fabryce, to mu wypadkowość rośnie, wydajność

    Nie może wewnętrznie, obawiam się, że nawet w umowie by się nie dało --
    kp wyraźnie mówi o "zakazie konkurencji" a nie o "zakazie podejmowania
    dodatkowej pracy".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] gdzie zrobić zdjęcie we Wrocławiu? ==> http://foto-krzyki.pl

  • 26. Data: 2010-04-20 08:09:48
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 20 Apr 2010 09:57:06 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > No i jakie prawo zakazuje zadania takiego pytania? A jak pracodawca
    > zapyta o ulubiony kolor (bo będzie chciał dostosować remont biura do
    > preferencji pracowników), to też nie wolno?

    Art. 22(1) par. 4 kp.

  • 27. Data: 2010-04-20 08:11:39
    Od: " GK" <k...@g...pl>

> [...]

    > zapyta o ulubiony kolor (bo będzie chciał dostosować remont biura do
    > preferencji pracowników), to też nie wolno?

    Wiem, że na tej grupie na pytania typu "czy mogę pozwać lotnisko i premiera
    za to, że krowa mi się nie cieli" odpowiadamy zwykle "możesz".
    Tutaj wątkotwórca zadał sensowne pytanie. Być może pracodawca może zapytać,
    ale pracownik może odmówić odpowiedzi, jeśli pracodawca nie wskazę mu
    podstawy do żądania odpowiedzi. Wcześniej rozważyłbym jednak najpierw kwestię
    dopuszczalności takie pytania w świetle zasad prawa pracy.

    GK

  • 28. Data: 2010-04-20 08:12:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    olgierd pisze:

    > Art. 22(1) par. 4 kp.

    Mówimy o pracownikach, a nie kandydatach na pracownika.

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2010-04-20 08:15:53
    Od: " GK" <k...@g...pl>

    zly <b...@N...fm> napisał(a):

> [...]
    > spóźnień. Co robisz? :)
    > Może po prostu chce się zabezpieczyć przed takimi sytuacjami?

    Ale to problem pracownika, nie pracodawcy. :) Dopiero po wyborze pracownika
    przekształca się to w problem jednego z pracodawców.

    GK

  • 30. Data: 2010-04-20 08:17:24
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 20 Apr 2010 10:12:17 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Mówimy o pracownikach, a nie kandydatach na pracownika.

    Nie ma innego przepisu. Dlaczego o pracowniku mógłby gromadzić więcej
    danych?