  • 1. Data: 2024-09-20 12:00:17
    Temat: powodz
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Jak to ze zbiornikami retencyjnymi w Kotlinie Kłodzkiej było

    https://www.youtube.com/watch?v=xkcwKzmyNMA

    J.

  • 2. Data: 2024-09-20 12:39:17
    Temat: Re: powodz
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.09.2024 o 12:00, J.F pisze:
    > Jak to ze zbiornikami retencyjnymi w Kotlinie Kłodzkiej było

    To jest bardzo prawdopodobne, co ten człowiek opowiada. Problem w tym,
    że sztuczny zbiornik retencyjny ratuje dobytek i życie ludzkie innych
    ludzi, niż właściciele terenu, na którym powstaje. On ratuje niżej
    położone miejscowości kosztem zalania czegoś wcześniej. Tyle, że
    rozlewamy wodę na terenie pustym, ratując tereny zamieszkałe.

    Skoro - jak w materiale - uznano, że trzeba 9 zbiorników retencyjnych,
    to budowa 4 sprawy nie załatwia. Osobiście, nie bawiąc się w politykę -
    jeśli to prawda - to należałoby ustalić osoby odpowiedzialne za podjęcie
    decyzji o zaniechaniu budowy tych pięciu i zbadać, czy nie spowodowały
    one zagrożenia tą decyzją. Bo może należało się "postawić" i po prostu
    politykom wyjaśnić, że skoro policzono, że konieczne jest 9, to albo
    trzeba przeprowadzić jakieś badania i wykazać, że jednak 4 wystarczą,
    albo znaleźć inne miejsce dla zastąpienia 5 brakujących, albo je wybudować.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2024-09-20 12:50:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 12:00:17 +0200, J.F wrote:

    > Jak to ze zbiornikami retencyjnymi w Kotlinie Kłodzkiej było
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=xkcwKzmyNMA

    Ha, jest i część pierwsza:

    https://www.youtube.com/watch?v=U--EkNI5ljA

    https://www.youtube.com/watch?v=P9uG9JfnceU
    https://www.youtube.com/watch?v=7kqftdBRpfU

    https://www.youtube.com/watch?v=AfNGWI8wz6k

    Wilkanów .. o, jest i częśc trzecia

    https://www.planeta.pl/newsy/nie-chcieli-retencji-bo
    -byli-bezpieczni-dzis-wies-jest-pod-woda

    Tylko pytanie, czy te zbiorniki by ich uratowały, czy bardziej zalały.

    J.

  • 4. Data: 2024-09-20 13:04:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 12:39:17 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > położone miejscowości kosztem zalania czegoś wcześniej. Tyle, że
    > rozlewamy wodę na terenie pustym, ratując tereny zamieszkałe.

    Tak jest.

    Choć czasem sie zdarza zalewać tereny zamieszkałe, aby ratować tereny
    bardziej zamieszkałe. A czasem ich mieszkancy sie nie dają zalewać,
    jak to pod Wrocławiem w 97 było :-)

    A dalej - czy taki zbiornik, chroniąc mieszkańców położonych dużo
    niżej, nie zagraża mieszkańcom bliższym zbiornika?

    > Skoro - jak w materiale - uznano, że trzeba 9 zbiorników retencyjnych,
    > to budowa 4 sprawy nie załatwia.

    Nie wiadomo, nie wiadomo - nie wiemy jakie były założenia, czy nie
    było nacisków odgórnych, czy nie można powiększyć tych 4 ...

    > Osobiście, nie bawiąc się w politykę -
    > jeśli to prawda - to należałoby ustalić osoby odpowiedzialne za podjęcie
    > decyzji o zaniechaniu budowy tych pięciu i zbadać, czy nie spowodowały
    > one zagrożenia tą decyzją.

    Demokratycznie wybrani przedstawiciele ludności z rejonu :-)

> [...]
    > trzeba przeprowadzić jakieś badania i wykazać, że jednak 4 wystarczą,
    > albo znaleźć inne miejsce dla zastąpienia 5 brakujących, albo je wybudować.

    Ale mówisz z pozycji projektanta, np z Poznania, czy wyborcy, np ze
    Stronia czy Kłodzka? :-)

    J.

  • 5. Data: 2024-09-20 13:56:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.09.2024 o 13:04, J.F pisze:

> [...]
    > dają zalewać, jak to pod Wrocławiem w 97 było :-) A dalej - czy taki
    > zbiornik, chroniąc mieszkańców położonych dużo niżej, nie zagraża

    Pewnie zagraża. Zdaje się, że w jednym z nich właśnie puściła tama i
    zalało to miejscowości.

    > Nie wiadomo, nie wiadomo - nie wiemy jakie były założenia, czy nie
    > było nacisków odgórnych, czy nie można powiększyć tych 4 ...

    Opieram się na podlinkowanym przez Ciebie materiale.

    > Demokratycznie wybrani przedstawiciele ludności z rejonu :-)

    Nie. To odwieczny problem. Politycy nie ponoszą odpowiedzialności za
    swoje głosowanie. Choćby najbardziej idiotyczne. Ale to nie politycy
    podjęli formalną decyzję o zaniechaniu budowy pozostałych obiektów.

    Dlatego politycy są zainteresowani, by na decyzyjnych stanowiskach
    postawić osoby, które nadstawią swoje "tyłki" i będą ich wole wykonywać.

    > Ale mówisz z pozycji projektanta, np z Poznania, czy wyborcy, np ze
    > Stronia czy Kłodzka? :-)

    Mówię z pozycji "górala", który w żaden sposób osobiście zaangażowany w
    to przedsięwzięcie nie jest. Mieszkam na górce. Mojemu domowi powódź
    zasadniczo nie zagraża.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-09-20 14:02:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.09.2024 o 12:50, J.F pisze:
    > Tylko pytanie, czy te zbiorniki by ich uratowały, czy bardziej zalały.

    Nie mam czasu tego odsłuchiwać. I tak nie zweryfikuje. Uważam, że to
    powinien ktoś zbadać.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2024-09-20 22:31:58
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 20.09.2024 o 12:00, J.F pisze:
    > Jak to ze zbiornikami retencyjnymi w Kotlinie Kłodzkiej było
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=xkcwKzmyNMA

    Reklamy mam ostatnio na yt. Chyba nie ma sensu tego otwierać :-)

  • 8. Data: 2024-09-21 07:34:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.09.2024 o 12:00, J.F pisze:
    > Jak to ze zbiornikami retencyjnymi w Kotlinie Kłodzkiej było
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=xkcwKzmyNMA

    Było jak zawsze - not in my neighbourhood. I w sumie się nie dziwie.

    NAtomiast tak się zastanawiam - widomo że zbiornik suchy jest dla
    hydrologów lepszy, ale jakoś nad soliną ludzie się przyzwyczaili i mają
    z zalewu korzyści - może tędy droga?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 9. Data: 2024-09-21 15:25:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 14:02:49 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie mam czasu tego odsłuchiwać. I tak nie zweryfikuje.

    Z oglądania też się wiele nie dowiesz.
    Niewątpliwie mieszkancy protestowali, bo ... mieli swoje powody do
    protestowania. Nawet jak je wypowiedzieli, to i tak nie zweryfikujemy.

    A co by było, gdyby były zbudowane, to też nie będziemy wiedzieć :-)

    > Uważam, że to powinien ktoś zbadać.

    Niewątpliwie jakies środki zaradcze powinny być zrobione,
    więc pewnie znów będzie koncepcja, projekt, decyzje, protesty ...

    No i jeszcze niewątpliwie, zbiornik może zostac przerwany, jak w
    Stroniu, i wtedy zamiast małej powodzi, mamy wielką falę.
    Tzn mieszkancy okoliczni mają.

    Stronia Śląskiego chyba nikt nie sfilmował w krytycznym czasie,
    ale jesli zmyło komisariat (posterunek?), to o czyms swiadczy.

    J.

  • 10. Data: 2024-09-21 15:49:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.09.2024 o 15:25, J.F pisze:
    > Stronia Śląskiego chyba nikt nie sfilmował w krytycznym czasie,
    > ale jesli zmyło komisariat (posterunek?), to o czyms swiadczy.

    O niczym. Posterunek Policji (tam byli chyba tylko dzielnicowi, o ile
    dobrze wyczytałem) to najczęściej udostępnione przez Gminę
    pomieszczenie. Bardzo często zaadaptowane z czegoś, co było zbędne. To
    taki pomysł na zbliżenie Policji do lokalnej społeczności. Nie za bardzo
    chcę się wypowiadać na ten temat, zwłaszcza, że nie znam lokalnych
    uwarunkowań. Ale obecność dzielnicowych w sile 2~3 osób wpływ na lokalne
    bezpieczeństwo ma niewielki.

    Przede wszystkim z tego powodu, że jak już wiele razy zwracałem uwagę
    policjant pracuje 40 godzin w tygodniu, zaś tydzień ma 168 godzin.
    Ponieważ patrol musi mieć 2 osoby (wynika to z przepisów, poza wyjątkami
    tu akurat nieistotnymi), to prawdopodobieństwo, że w danym konkretnym
    momencie jest patrol wynosi mniej, niż 25%. Jak już jest, to przeważnie
    coś jednak robi. Inna interwencja albo masa czynności realizowanych
    normalnie przez dzielnicowych. W mojej ocenie taktycznego znaczenia to
    nie ma i interwencje i tak załatwia jednostka zwierzchnia.

    Po prostu Gmina dała im to, co miała. Stare przedszkole, żłobek, budynek
    dróżnika. Czasem, jak budują jakiś urząd gminy, bibliotekę, czy inny
    podobny obiekt, to się doprojektowuje obok kilka pomieszczeń - ale tu
    chyba tak nie było. Tak, czy siak to nie są jakieś przemyślane
    lokalizacje. To był po prostu domek miedzy innymi domami - wnosząc po
    dostępnych w sieci materiałach. Na GoogleMaps w ogóle tej jednostki nie
    ma. Po adresie (https://maps.app.goo.gl/H7Y971kpz4Zhbpjt8) to było w
    razem w Urzędzie Gminy i Straży Miejskiej. Albo stare zdjęcie i stary
    adres, albo dziwię się, że mówi się o porwaniu posterunku, a nie mówi o
    porwaniu Urzędu Gminy.
    --
    (~) Robert Tomasik