  • 41. Data: 2018-03-04 22:31:04
    Temat: Re: policja, przeszukanie, uzasadnione podejrzenie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-03-18 o 21:46, Marcin Debowski pisze:

    > No jeśli każda inna też dobra, tzn. że nie ma żadnej

    Albo jest wiele :-D

    > O ile większość zaakceptuje argument, że go zatrzymali, bo w okolicy ktoś
    > kradł rowery, to przeszukanie wydaje się być dziwne. Co innego, gdyby ten
    > rower okazał się kradziony, ale się nie okazał, więc w tym momencie
    > argumentowanie "bo złodzieje często jezdżą po miescie rowerami" jest już
    > jakby na siłę i raczej nie wystarczy. Samochodami pewnie jezdzą jeszcze
    > cześciej*, więc uzasadnienie dla przeszukania sprowadza się do tego, że skoro
    > go już zatrzymali no to lu.

    Marcin! Normalnie trzeciej osobie muszę tłumaczyć, ale Ciebie szanuję,
    więc postaram się od podstaw.

    To nie jest przeszukanie, tylko sprawdzenie. Sprawdzenie opisuje
    rozporządzenie. Rozporządzenie nie wiąże w żaden sposób zakresu
    sprawdzenia z jego celem - inaczej, niż przy przeszukaniu. Niezależnie
    od tego, czy uzasadnieniem sprawdzenia jest poszukiwanie są kradzieże
    rowerów, samolotów, czy szpilki, robisz je wg rozporządzenia tak samo.

    Możemy - ale kulturalnie i bez inwektyw - podyskutować nad sensownością
    takiego ustawienia tego w prawie, ale na chwilę obecną tak to jest i
    tyle. Nie ma w tym rozporządzeniu sformułowania, że zakres sprawdzenia
    ogranicza jego cel. Ten cel i zakres sprawdzenia po prostu nie mają wg
    prawa nic do siebie.

    Osobiście uważam, że obowiązek podawania tego celu jest bezsensowny, bo
    zawsze jakiś mniej lub bardziej rozsądny można wymyślić. Ale to moje
    prywatne zdanie. Jeśli już ma być podawany cel, to powinien być w
    rozporządzeniu zapis, że sprawdzenie jest dopuszczalne w zakresie
    podanego uzasadnienia. Ale w praktyce spowoduje to wymyślanie przez
    policjantów bardziej wyrafinowanych podejrzeń i zamiast kradzieży
    rowerów policjant mu powie, że były kradzieże łańcuszków przez sprawców
    na rowerze (u nas kilka lat temu był taki cwaniak). Dlatego uważam, że
    prościej by było nie podawać celu.

    > Jasne, że mogło coś zaistnieć o czym nie wiem, ale wtedy można tak stwierdzić
    > i skończyć dyskusję, a nie pisać o jakiś bombach.

    Z Tobą tak. Ze Shrekiem czy Kviatem nie, bo będą dalej mędrkować, że
    policjant powinien rowerzyście książkę całą przeczytać. No więc staram
    się im uświadomić, że mógł cokolwiek powiedzieć i nie da się dowieść, ze
    to źle.

    > *) juz nie wspomne, że to trochę glupie, jeździć do kradzieży rowerem, skoro
    > to taka rzadkość w zimie na miescie, a i policja uważa, że to podejrzane, ale
    > skoro to prawda, to nalezy się tylko cieszyć, że mamy takich złodziei :)

    Pisałem już tu, że dwa tygodnie temu ganiałem po nocy włamywaczy na
    rowerach. Rower jest akurat dobrym środkiem przemieszczania się dla
    przestępcy - co oczywiście nie uzasadni ich masowego kontrolowania "na
    pałę". Pewnie jakiś tam powód mieli w tym wypadku, a gościowi ściemnili
    cokolwiek i tyle.

  • 42. Data: 2018-03-04 22:37:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale w praktyce spowoduje to wymyślanie przez
    > policjantów bardziej wyrafinowanych podejrzeń

    Właśnie powiedziałeś, że w praktyce policjant wymyśla powód z dupy, a
    nie rzeczywisty. No nieładnie:P

    Shrek

  • 43. Data: 2018-03-04 22:43:27
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Zgoda. Znajdź inne źródło.

    Sam podałeś - SJP - osoba _zawodowo_ zajmująca się przewożeniem osób lub
    towarów.

    Tak jak pisałem, to że przewozi plecak nie czyni go przewoźnikiem. Weź
    już nie zaniżaj poziomu poniżej mułu.

    > I...? Bo nie do końca rozumiem, co tu złego widzisz.

    Nie wiem. Nie mój pomysł brnąć w absurdalne zastosowanie paragrafu 15.
    Ja też nei widzę żadnych korzyści dla ciebie, żeby traktować to zamiast
    kontoli osobistej jako kontolę bagażu na podstawie art. 15. Nie wiem co
    tym chciałeś osiągnąć, więc ja ci tego nie wytłumacze. Na razie się
    zbłaźniłeś robiąc z rowerzysty przewoźnika. W sumie z niecierpliwością
    czekam na ciąg dalszy;)

    Shrek

  • 44. Data: 2018-03-04 22:45:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-03-18 o 22:37, Shrek pisze:

    > Właśnie powiedziałeś, że w praktyce policjant wymyśla powód z dupy, a
    > nie rzeczywisty. No nieładnie:P

    Bo tak często jest. Masz tam gdzieś w rozporządzeniu, że ma podać
    prawdziwy powód? I jak to chcesz weryfikować - by uprzedzić.

  • 45. Data: 2018-03-04 22:54:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo tak często jest. Masz tam gdzieś w rozporządzeniu, że ma podać
    > prawdziwy powód?
    Wiesz co. Już lepiej odpuść, bo jeszcze ktoś nieodpowiedni przeczyta i
    problemów sobie narobisz. Nawet jeśli łamiecie prawo, to średnio wypada
    się do tego przyznawać.

    Shrek.

  • 46. Data: 2018-03-04 23:04:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-03-18 o 22:54, Shrek pisze:

    > Wiesz co. Już lepiej odpuść, bo jeszcze ktoś nieodpowiedni przeczyta i
    > problemów sobie narobisz. Nawet jeśli łamiecie prawo, to średnio wypada
    > się do tego przyznawać.

    Ale jak łamiemy prawo? Kto?

  • 47. Data: 2018-03-04 23:17:12
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <5a9aa87e$0$31350$65785112@news.neostrada.pl>,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Jakby wiedział, że to złodziej, to by go zatrzymywał procesowo, a ne
    > bawił się.

    To po co sie bawil?

    > Trzeba by było policjanta zapytać. Zimą rowery raczej pod sklepami nie
    > stoją. Wytrych, brzeszczot. Przede wszystkim poczytaj to rozporządzenie.
    > Cel, celem, ale szuka się przedmiotów mogących stanowić dowód, których
    > posiadanie jest zabronione albo niebezpiecznych. Zawsze wszystkiego.

    Ale dlaczego szukal wlasnie u rowerzysty?

    > To nie ma nic z uporem wspólnego. Podstawowego sprawdzenia musisz w
    > miejscu interwencji dokonać, żeby Ci legitymowany w plecynie strzelił.
    > Co do reszty, no to juz w zależności od sytuacji. Można wejść do bramy,
    > pojechać do jednostki Policji, w radiowozie to zrobić. Czasem po prostu
    > szkoda czasu - przede wszystkim rowerzysty.

    > Może walczyć. Z tym, że przeważnie to dla niego kończy się smutno. Choć
    > byli tacy, co przykładowo uciekali. :-) A poważnie? Jak nie masz nic
    > niedozwolonego, to szkoda czasu. Gdy masz, to nic nie da pieniaczenie
    > się. Reasumując,sensu większego to nie ma..

    Dla mnie takie przeszukanie to strata czasu. Mojego i policji.

    > Nie znam przełożonego, który nie będąc na miejscu by kazał tę czynności
    > przerwać. Na jakiej podstawie? No i takie szczegóły, skąd weźmiesz
    > telefon do tego przełożonego i kto Ci gdzieś pozwoli dzwonić? Telefony
    > komórkowe właśnie są sprawdzane, czy nie kradzione :-)

    A ten policjant nie ma obowiazku podac numeru przelozonego?
    --
    TA

  • 48. Data: 2018-03-04 23:20:26
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <5a9ab44e$0$31359$65785112@news.neostrada.pl>,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie tyle podstawy, co obowiązek. Zrozum, że tę czynność robi się
    > (przynajmniej powinno) zawsze tak samo. Jeśli już podejmujesz kontrolę
    > osobistą, to ją w całości realizujesz. Po prostu tak jest skonstruowane
    > rozporządzenie. Oczywiście jeszcze jest zdrowy rozsądek, ale w tym
    > wypadku również w tym zakresie nie przegięto.
    >
    > Zdziwili się, że facet w zimie na rowerze jedzie i podjęli interwencję.

    A co w tym dziwnego?

    > U nas ze dwa tygodnie temu dwóch oszołomów na rowerach robiło o 4 nad
    > ranem włamania do ŻABEK. Jak leci po kolei. Na rowerze mogli szybko się
    > przemykać osiedlami, a na mieście wcale wiele wolniej od samochodu nie
    > jeździ się rowerem. Znam wielu dilerów tytoniu i narkotyków z tych
    > powodów preferujących rowery. Stąd nie dziw się policjantom.
    Chcesz powiedziec ze wsrod rowerzystow jest statystycznie wiecej
    przestepcow niz wsrod pieszych czy kierowcow samochodow?

    --
    TA

  • 49. Data: 2018-03-04 23:23:10
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <5a9b319f$0$1002$65785112@news.neostrada.pl>,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Jest jeszcze kolejny dalszy punkt: "Jeżeli kontrola osobista musi być
    > przeprowadzona niezwłocznie, w szczególności ze względu na okoliczności
    > mogące stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia, może
    > jej dokonać policjant płci odmiennej, także bez zachowania
    > warunku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2. A gdyby w tym etui była bomba,
    > która wysadziłaby rowerzystę i patrol?

    Ty tak powaznie?
    Znaczy od czasu Barei nic sie w tej policji nie zmienilo?

    > Po za tym, tę czynność można uznać za kontrolę bagażu przewożonego
    > środkiem transportu lądowego (rower) (?15 tego Rozporządzenia)

    > Kto jest władny to ocenić i w ramach jakiego postępowania? Nie ma
    > żadnego katalogu uzasadnionych podejrzeń.

    Oni na miejscu taki protokol mi wypisza?
    --
    TA

  • 50. Data: 2018-03-04 23:23:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-03-18 o 23:17, T...@s...in.the.world pisze:

    > To po co sie bawil?

    Podobno w celu zwalczania karadzieży rowerów. Osobiście w to wątpię.
    Pewnie miał jakiś swój powód :-D

    > Ale dlaczego szukal wlasnie u rowerzysty?

    To tylko ten policjant może odpowiedzieć.

    > Dla mnie takie przeszukanie to strata czasu. Mojego i policji.

    Bo nie wozisz narkotyków, czy innych rzeczy zakazanych. Ja bym mu
    jeszcze pootwierał, że by było szybciej i tyle.

    > A ten policjant nie ma obowiazku podac numeru przelozonego?

    Telefonu? No chyba żartujesz :-D Przełożony by go zastrzelił.