  • 1. Data: 2007-12-12 08:03:00
    Temat: podłaczenie kilku komputerów w sieci do netu:zlecen ie usługi
    Od: "Marek" <m...@o...pl>

    Mam siec komputerową z danymi osobowymi. W GIODO jest sgłoszenie, ze net jest
    na kilku komputerach w wydzielonej sieci komputerowej. Teraz jest potrzeba,by
    udostępnić internet w sieci "prdukcyjnej" do celów bankowości elektronicznej.
    Ma być bezpiecznie. Zastanwiałem się nad zleceniem usługi np firmie b3 system
    która na własnym sprzęcie zapewnia dostęp do netu, monitoring zabezpieczeń itp.
    Koszty jednak są duże; 600 zł /miesiąc. Stanęło więc na tym, że nasz lokalny
    dostawca netu (radiówka) skonfiguruje dostęp na wybranych komputerach i
    zapewnia (ustnie) że to będzie bezpieczne. Chciałbym to mieć w jakiejś formier
    na piśmie: nie chcę, by firma miała problemy z prokuraturą jak coś będzie nie
    tak. Sam specjalizuję się w bazach danych i nie zamierzam robić z siebie guru
    od zabezpieczeń. Ułożyłem sobie zlecenie jak niżej:
    -----------------------------
    Zlecenie

    Zleceniodawca zleca, a zleceniobiorca przyjmuje do realizacji niżej
    wyszczególnione prace.

    I. Użyta terminologia:
    &#61623; Wydzielona sieć komputerowa: router i komputery tworzące fizycznie
    wydzieloną sieć z dostępem do Internetu.

    &#61623; Siec komputerowa XXX: Sieć komputerowa przedsiębiorstwa XXX oparta na
    serwerze NetWare i protokołach IPX/TCP/IP. W sieci są przechowywane dane i
    programy niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa, w tym dane osobowe
    podlegające ustawowej ochronie. Dotychczas fizycznie oddzielona od Internetu.

    II. Zakres usługi.

    1. Zachowanie dostępu do Internetu (WWW, poczta elektroniczna, pobieranie
    plików) na pracujących dotychczas w wydzielonej sieci komputerach. Przegląd i
    weryfikacja zastosowanych zabezpieczeń.
    2. Zapewnienie na dwóch podłączonych do sieci komputerowej XXX komputerach
    ograniczonego dostępu do Internetu z zachowaniem poniższych reguł:
    1. Zapewnienie dostępu z wskazanych komputerów pracujących w sieci
    komputerowej XXX do serwisów bankowych

    a) Bank Spółdzielczy
    b) PKO BP
    2. Zablokowanie możliwości jakichkolwiek połączeń między siecią komputerową XXX
    i Internetem.
    3. Zabezpieczenie komputerów wymienionych w punkcie 2.1 przed połączeniami z i
    do Internetu innymi, niż wskazanymi w punkcie 2.1.a i 2.1.b
    3. Monitoring zabezpieczeń.
    -------

    Tyle zlecenie. Będę wdzięczny za wszelkie komentarze i sugestie. Ważne, by
    zachować formułę, która chroni zarząd mojej firmy (i mnie) przed skutkami
    nieidstatecznie skutecznego zabezpieczenia sieci przy okazji w/w operacji, a
    ściślej "mobilizuje" zleceniobiorcę by zadbał o skuteczne wykonanie zlecenia.
    Wiem, że nie ma zabezpieczeń w 100% skutecznych. ALe z drugiej strony te, które
    sie robi na podstawie umowy robi się z większą starannością.

  • 2. Data: 2007-12-12 08:40:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marek wrote:
> [...]
    > tak. Sam specjalizuję się w bazach danych i nie zamierzam robić z siebie guru
    > od zabezpieczeń. Ułożyłem sobie zlecenie jak niżej:

    zaczynając od końca.
    -
    treść zlecenia jest do bani.
    W firmie od pisania umów powinien być prawnik a nie informatyk.
    Jak nie ma takiego to należy to takiemu zlecić.
    Po co masz brać na siebie odpowiedzialność za treść umowy zlecenia. Za
    to ci nie płacą.
    -
    jak potrzebny jest dostęp do internetu, a nie danych w Internecie to
    należy pracownikowi postawić drugi komputer, a nie wpinać całą sieć do
    netu tylko po to żeby miał dostęp do innego serwisu.
    Tak długo jak długo to ty nie musisz udostępniać swoich danych w
    internecie, tak długo taka sieć powinna być fizycznie od tego internetu
    odseparowana.
    - po jakości sprzętu widzę, że w ogóle nie macie żadnych zabezpieczeń.

  • 3. Data: 2007-12-12 08:57:11
    Od: m...@o...pl

    > zaczynając od końca.
    > -
    > treść zlecenia jest do bani.
    Możesz to jakoś wypunktować? Ja nie znam się na prawie, firmowy prawnik na
    sieciach, Księgowa chce mieć bankowosc elektroniczną. Wiem, że w 95
    przypoadkach na 100 zwykły router z podstwowym firewallem wystarcza. Pozostaje
    jeszcze to 5 % w których nie zamierzam się zmieścic:nai ja, ani firma. Na
    profesjonalne zabezpieczenia nie ma pieniędzy.

> [...]
    > Tak długo jak długo to ty nie musisz udostępniać swoich danych w
    > internecie, tak długo taka sieć powinna być fizycznie od tego internetu
    I tu się z tobą w 100 procentyach zgadzam. Ale to kosztuje równowartośc
    dodatkowego komputera.

    > - po jakości sprzętu widzę, że w ogóle nie macie żadnych zabezpieczeń.
    Z czego to wnioskujesz ?

    PS. Dzięki!!! Chciałbym sie Twoimi uwagami podzielić z dyrektorem: jeżeli
    możesz napisz jak to widzisz w formie strawnej dla szefa....

  • 4. Data: 2007-12-12 10:25:35
    Od: darw <d...@g...com>

> [...]
    > jeszcze to 5 % w których nie zamierzam się zmieścic:nai ja, ani firma. Na
    > profesjonalne zabezpieczenia nie ma pieniędzy.

    5% - optymista.
    Szaleńców jest wielu. Jeśli faktycznie ma być dodatkowy dostęp, a nie
    wielu pracowników - to łatwiej postawić 1 odseparowany od sieci
    produkcyjnej komputer z dostępem do netu.

    > I tu się z tobą w 100 procentyach zgadzam. Ale to kosztuje równowartośc
    > dodatkowego komputera.

    Koszt komputera - zdarzają się notebooki z windowsem za 1600 - masz
    kompletne stanowisko z oprogramowaniem... + darmowy firewall (np.
    Comodo) + OpenOffice - i już się da na tym pracować, i Płatnik
    zadziała (po to ten Windows). Stacjonarny też w tej cenie dostaniesz.

    > PS. Dzięki!!! Chciałbym sie Twoimi uwagami podzielić z dyrektorem: jeżeli
    > możesz napisz jak to widzisz w formie strawnej dla szefa....

    Zabezpieczenie - koszt miesięczny = ...zł, dodatkowe routery forewalle
    - ...zł, Istnieje możliwość ataku.
    Alternatywa - jednorazowo zakup kompa, sieć wewnętrzna bezpieczna.

    Pozdrawiam,
    DarW

  • 5. Data: 2007-12-12 15:30:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    m...@o...pl wrote:
    > jest
    > Możesz to jakoś wypunktować?

    To musiałbym wypunktować wszystko.
    W ogóle nie jest określone co będzie zrobione, za ile, do kiedy.
    Żadnej specyfikacji jak to ma być zrobione.
    Jakie kary za niewyrobenie się w terminie
    kto jest odpowiedzialny za wpadkę i kto za to zapłaci i do jakiej kwoty
    w przypadku monitoringu, jak czas reakcji, kto do kogo ma to zgłosić,
    kto naprawia\łata i w jakim czasie, kto zapłaci za wyciek danych.

    W ogóle się za to nie zabieraj.

    Ja nie znam się na prawie, firmowy prawnik na
    > sieciach,

    To znajdzcie innego, który się zna. Zapłacicie kilka tysięcy za usługę,
    ale przynajmniej nie będzie potem , że się szuka kozła ofiarnego.

    > Księgowa chce mieć bankowosc elektroniczną.

    I tylko dlatego?
    To jaj kupcie komputer.
    W sumie za propozycję podłoczenia sieci do internetu tylko dlatego, że
    ksiegowa chce mieć bankowość elektronicznę, to ja bym ci obciął premię
    natychmist.

> [...]
    > jeszcze to 5 % w których nie zamierzam się zmieścic:nai ja, ani firma. Na
    > profesjonalne zabezpieczenia nie ma pieniędzy.

    no to o czym mu tu gadamy.
    Nie da się zrobić zabezpieczeń za darmo.

    > I tu się z tobą w 100 procentyach zgadzam. Ale to kosztuje równowartośc
    > dodatkowego komputera.

    Kary za wypływ danych pójdą w miliony, a ty jako admin możesz pójść
    siedzieć na dwa lata.

    > PS. Dzięki!!! Chciałbym sie Twoimi uwagami podzielić z dyrektorem: jeżeli
    > możesz napisz jak to widzisz w formie strawnej dla szefa....

    To po co szef się w to wtrąca jak nie ma w ogóle zielonego pojęcia o
    czym mowa.
    Po co mu w ogóle o tym pisać, skoto on i tak tego nie zrozumie.
    Szef idiota, co musi zawsze mieć ostatnie zdanie nawet w tematach na
    których się nie zna?
    Zatrudnijcie zewnętrzna firmę, która wam opracuje zabezpieczenia.
    Jej raport będzie miał chyba tylko jedno zdanie. Kupić księgowej komputer.

  • 6. Data: 2007-12-12 15:46:47
    Od: m...@o...pl

    [ciach]

    Czyli to, co sam mu dzisiaj mówiłem. Prośba: możesz mi to przesłać na e-mail w
    strawnej dla szefa formie ? (bez zdania o mojej premii i jego percepcji ;)

    W sumie proponowałem:
    1. Ponieważ dwie panienki mają w sumie kilkanaście-kilkadziesiąt przelewów do
    zrobienia= postawić komputer i po bólu.
    2. Skoro już w sieci, to profersjonalne zabezpieczenie, a nie router za 200 zł
    3. Skoro już ma być ten tani router+ to niech zleceniodawca weźmie
    odpowiedzialność.
    4. Jak już nie ma kto napisać porządnej umowy, to zamówić zewnętrzny audyt.

    PS.
    Księgowa boi się płac w dobrze zabezpieczonym środowisku sieciowym (woli na
    niezabezpieczonej stacji roboczej...), a tu się napala na kilkanaście przelewów
    elektronicznych w banku, który ma pod nosem... (wystarczy wyjść z biura,by
    zanieść druki...)
    --
    Marek

  • 7. Data: 2007-12-13 00:13:54
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > PS.
    > a tu się napala na kilkanaście przelewów
    > elektronicznych w banku, który ma pod nosem... (wystarczy wyjść z biura,by
    > zanieść druki...)

    Wydaje mi sie że ma rację, to już standard, daje więcej możliwości.

    zbyszek